• Arwen77

Gravid med 2a barnet - bara negativa kommentarer!!

Jag blir så irriterad!! Jag är gravid med mitt andra barn ( min första är 1 1/2 år) och det som folk kan säga om det är bara elaka saker tycker jag! Min chef sa: men va fan, blev ni inte avskräckta första gången?
    Min frissa sa : men har ni ingen tv hemma eller?
    Mina syskon säger: fan, du kommer få det tufft alltså! Sen typ inget mer, inte grattis eller va roligt etc.
    Min mamma tyckte jag skulle göra abort (inte nu längre men i början)
    Övrig släkt och vänner har väl sagt typ liknande saker, "din jävla frögurka", "det va snabbt jobbat", "jaha är du på smällen nu igen", men ska du inte jobba nåt emellan då?? Går han inte på dagis än? etc etc.....

Varför är folk så skitmuppiga?? Ska det va roligt eller?? Jag är medveten om att jag är extra känslig med alla gravidhormoner, men jag tycker fan inte att det är ok, varför är det ok att uttrycka sig spydigt? Förtäckt hån med ironi? Väldigt få människor har blivit glada för min skull.
    Med första barnet så var alla jätteglada och sa "va spännande!!" alla blev lyckliga och gratulerade på en gång. Men varför är det så omvänd hand nu?? Bara för att normen är att vänta 4 år tills nästa unge eller??
    Jo kanske om jag var 25, men jag är snart 36 och har dåligt AMH-värde(äggreserv) och fick rådet av fertilitetsläkare att inte vänta så länge då det kanske skulle vara för sent sen. Men det vet ju ingen om såklart. Inget man går och skyltar med direkt.

Hur som helst så känner jag ett ökat behov under graviditeten att få stöd av omgivningen, typ peppning och positiva kommentarer, typ att man har en fin mage eller att man är fin....nånting positivt.

Någon som känner igen sig?!

• Svar på tråden Gravid med 2a barnet - bara negativa kommentarer!!
  • Bobby mom

Jag tycker att du inte skall bry dig om vad de säger och tycker, jag är som du gravid med mitt andra barn (den första oxå 1,5 år) och inte jobbat i mellan.

Det är många som skulle göra vad som helst för att bli gravid.

Folk är konstiga..njut av din fina babymage

• Vila

Det är så konstigt att folk tycker sig ha rätt att säga vad de vill om just graviditet och barn. Det har dom ju inte med att göra vad man själv har för tanke kring familjen, hur många barn man vill ha, hur tätt emellan barnen m.m. Själv har jag inte råkat ut för några negativa kommentarer. Har två tätt som är 7 och 9, 22 mån emellan dem och en liten sladdis som ska födas snart. Trodde faktiskt att jag skulle få mer kommentarer om trean.

Jag har några kompisar som har ett barn, både självvalt och några som inte lyckats bli gravida igen och dom får otroligt mycket kommentarer om att de borde skaffa syskon till sina barn. Man har lust att skrika: "jamen det ska väl ni skita i". Speciellt i de fallen där jag vet att de verkligen har kämpat. Man vill ju inte direkt tala om för tanten på Ica eller grannen att man faktiskt har försökt i flera år för det är ju jättekänsligt och privat.

• Arwen77
    moruri skrev 2013-05-24 11:00:09 följande:
    Grattis!!! :D förstår dig verkligen. Fick barn i januari och gravid igen. Kommer i december... Inte berättat än för så många men ingen har sagt grattis, alla säger bara oj? Redan? Med en negativ klang.. Så jäkla tråkigt när man själv är helt barnkär och super lycklig över det även om det inte var planerat. Kommer nog vänta några månader till innan vi berättar det för fler. Förstår inte hur folk tänker? Usch
    Gud så häftigt!! Coolt nästan som tvillingar vilket datum är du beräknad då?
  • Arwen77
    moruri skrev 2013-05-24 11:26:03 följande:
    MonkeyLover Ja, det tog mågra dagar att smälta. Men nu är det bara helt fantastiskt. Att lille Ferdinand ska bli storebror, lilla lilla storebrorn. :) Googlat en del om barn som blir födda tätt inpå varandra och om att det skulle vara större konkurrens mellan dom för att de har samma/liknande behov och att det ultimata är att ha minst två år emellan. Jag köper inte riktigt de. Tror ett barn som minns tiden när den var själv med mamma och pappa känner ett större hot mot en nytt syskon än ett barn som är så pass litet att det inte minns något annat. För Ferdinand kommer ju det att vara självklart att han har ett syskon... Hmm.. Och antagligen kommer de få mer glädje av varandra när de leker.
    Tycker verkligen att det är så tråkigt att detta barn inte hyser samma glädje som Ferdinand fick när vi väntade honom. Blir också så trött på frågorna om det var planerat, nu antar ju folk att denna graviditet inte var planerat, men börjar fundera på att ljuga och säga att den var ytterst planerad, vi ville ju så gärna ha tvillingar, så därför kände vi att vi kör två på samma år så blir de nästan det iaf! Vända det till något riktigt positivt snabbt så folk inte riktigt kan säga något negativt...
    Äh läs inte så mkt skit som står!! Bara en massa tyckare som skrämmer upp blivande föräldrar! Det blir ju som det blir, och jag tycker det är supercoolt med två födda samma år!
  • Arwen77
    Körsbärspaj skrev 2013-05-24 16:11:56 följande:
    Folk har verkligen för mycket åsikter om andras barnalstrande. Jag har fått uppleva det från andra hållet, för att ha varit tillsammans i fem år och gifta i tre utan att ha förökat sig är tydligen jääää**igt märkligt.

Bäst kommentar hittills är nog ändå "Ja, du får ju tänka på att du inte har åldern på din sida, så nu får ni allt sätta igång snart." WTF? Jag är 30 och har förhoppningsvis ganska många fertila år kvar, och vad är det som säger att vi inte HAR satt igång redan?

Hur som helst, grattis till graviditeten!
    ojojoj vad jag känner igen det där. Jag var singel från jag var 30-33 och shit vad jag fick höra då, "tänk på den biologiska klockan som tickar" "åh, du måste känna stressen va?" Åh stackars dig som närmar dig och fortfarande är singel" "men vet du, det finns många singlar som åker till Danmark och insemineras, du kanske skulle testa det"?
    Folk som bara tog sig friheten att säga såna där saker, utan att jag ens sagt nåt om barn eller nåt alls för den delen! Blev sååå trött på sånt där, för klart att det sårade. SOm att jag skulle va nån utböling som inte kunde hitta nån man att få barn med typ. Sen när jag väl hittade min drömkille så visade det sig att jag hade väldigt dålig äggreserv så vi var på väg att göra IVF men sen blev jag spontangravid och det var helt otroligt, och nu är jag gravid igen helt spontant så det är fantastiskt, men klart att det inte är bra det heller....nä det blir aldrig bra, det finns alltid en anledning att spy galla!
  • vivianne

Barn kommer när de kommer. Det måste väl ändå din omgivning begripa. Grattis till den kommande familjemedlemmen!

• Arwen77
    Bobby mom skrev 2013-05-24 16:29:29 följande:
    Jag tycker att du inte skall bry dig om vad de säger och tycker, jag är som du gravid med mitt andra barn (den första oxå 1,5 år) och inte jobbat i mellan.

Det är många som skulle göra vad som helst för att bli gravid.

Folk är konstiga..njut av din fina babymage
    Tack, va gulligt Grattis själv!
  • moruri

Arwen77: runt 17 dec, men inte varit på rul än så vi får väl se! :) det enda "negativa" jag kan komma på är när de blir vuxna nog att gå på krogen, att ferdinand kanske retar den yngre för han får gå ut före :p men det är väl inte hela världen!!?

• AnnaKaffekanna

Tråkigt att du fått så många negativa kommentarer. Det finns ju så oändligt många som faktiskt VILL ha barn tätt så det är ju inget nytt direkt.
    Jag har själv en dotter på 5 år och en son på 10 månader. Där är ju åldersskillnaden större och visst är det många fördelar med större åldersskillnad. Men för 2 månader sedan fick jag reda på att jag väntar ett 3e underverk. Inte planerat men fantastiskt ändå . Jag fick enbart fina kommentarer med både första och andra barnet men just nu var inte allas miner så glada när jag äntligen vågade berätta.. Det var en del "ojdå" "hur ska du orka" osv.. Och visst blir det kämpigt. Jag vill ju tex inte att mina barn ska börja på dagis före 4 års ålder. Så jag har en del jobb framför mig Men det är ju samtidigt så underbart!

Hur som helst, Stort grattis till dig och lycka till!!   

• MariaOchNiklas

Jag kommer få 20 månader mellan mina. Svärmor sa" stackars barn att fylla år i december" ämdå vet hon om att vi redan haft 2 mf imnam nu. Kunde inte va tyst då utan sa att vi är så glad för att vi äntligen fick behålla vårat barn. Man kan inte alltid få bestämma själb hur allt ska bli tyvärr. Grattis till dig och din graviditet. När är du beräknad?

BF 18 DECEMBER ♥♥♥
  • Saragbg

Förstår hur du menar Arwen77 det har jag också fått höra :( min dotter är idag 13 månader och om ca 2 månader kommer bebis :) men vi vet ju själva att dom kommer ha såå kul ihop med varann! Föresten bodde inte du i Torslanda? :)

• Jamnovakija

Vad tråkigt Att du får såna kommentarer. Jag har oxå fått en del så. Jag väntar mitt fjärde barn och min första blir 5 år i oktober min andra blev 2 år i april och min 3 blev 1 år i feb så dem två sista är tätta och så nu är den fjärde beräknad att komma på på älsta dotterns födelse dag den 19 oktober. Och d är många som oxå varit negativ och sagt har ni ingen tv och bl.a. Bl.a. Men många grattis oxå. Men vi har där emot kämpat många år för att få nummer 1 och 2 och nummer 3 och 4 har bara kommit. D är var därför nummer 2 och 3 är så tätta. Nummer 4 är oxå d men ändå planerad.

• Carla300

Jag har fått många sådana kommentarer jag också. Är 22år och gravid med tredje barnet och det kommer att skilja 1,5år mellan honom och storasyster. Mellan storasyster och storebror är det ca 20 månader. När kag väntade andra barnet var det inga negativa kommentarer men nu säger folk bara att vi kommer att få det jobbigt. Så känner inte jag! Är väldigt irriterad på all negativitet! Vi hade dessutom en tuff start med dåligt kub (1:5 risk) och fostervattenprov(som tur var så har han inte DS) och sen får man bara höra negativa saker... Skulle inte kunna skaffa en till efter det här pga alla kommentarer.

• Arwen77

Fyyy va trist att vi är så många som går negativa kommentarer!! Jag känner snarare beundran för alla er som får många barn! Jag är så tacksam över att jag ens kunde få två!! Haft rätt komplicerade graviditeter oxå. Hade jag inte haft det så hare jag inte tvekat till en tredje!

• clembke

Usch så tråkigt med sådan attityd. Jag väntar vårt tredje nu men har en så länge bara hört positivt.

Har 16 månader mellan mina två äldsta o nu blir det 5 år mellan äldsta o yngsta o den mellersta kommer att fylla 4 år 4 månader efter bebbisen är född. Hade velat haft det liiite tätare men allt kan man ju inte bestämma

Nä lyssna inte på dom utan njut åt en underbar tid. Lycka till

• Lady Namárië

Folk tänker väl förmodligen på att det uppenbart är ganska tufft att ha två väldigt små barn samtidigt, och glömmer att "tvåbarnschocken" inträder oavsett hur gammalt det äldre barnet är. Men det uttrycker sig klumpigt och onödigt och jag tycker inte att du skall bry dig om dem.

Vill du komma med svar på tal så säg t. ex

"Ja, vi tyckte att det var praktiskt att ta en till medan vi fortfarande är inne i blöjrutinerna. Jätteskönt att slippa börja om från början igen efter att ha pottränat en unge!"

eller

"Vi är ju ändå vana att inte sova så mycket på nätterna nu. Tänk, så skönt vi kommer att ha det om ett par år, när vi har två större barn och ni fått börja om med vaknätter igen!" (till folk som vill vänta ett par år med syskon)

Lycka till med allt!

So say we all
  • Carla300

Tycker inte att man alls ska behöva försvara sina val. Aldrig att man skulle behöva försvara att man skaffar första barnet. Åtminstone fick jag bara två negativa kommentarer när jag blev gravid med sonen när jag var 18 men nu vill folk nog ha orsak till varför man skaffar en trea...

Junimamma.blogspot.com -22år, fru & snart trebarnsmamma
  • Gudinnan

Allvarligt du ska inte bry dig. om du vill ha en till är det upp till dig och mannen och ingen annan. jag har det 3 barn och jag och mannen vill ha ha en nr 4 det är upp till oss. Mer jobb men inte så farligt. Lyssna inte på mindre dessa konstiga människor följ. Dit hjärta.

Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
Svar på tråden Gravid med 2a barnet - bara negativa kommentarer!!