• Anonym (ooops)

hur blir min föräldrarpenning?

Jag jobbar 50 % ( fast tjänst). Ska nu vikariera 50% extra = heltid, under ett år.Kommer dock hinna jobba ca 6 månader innan barnet föds. Hur beräknas min föräldrarpenning?? 

• Svar på tråden hur blir min föräldrarpenning?
  • Försäkringskassan

Hej!

Om man har två arbeten parallellt så kan båda inkomsterna räknas in i den sjukpenninggrundande inkomsten som ligger till grund för den kommande föräldrapenningen då  vikariatet beräknas pågå under minst sex månader.

De första 180 dagarna som föräldrapenningen betalas ut gäller speciella regler. För att du under de dagarna ska få föräldrapenning beräknad på din sjukpenninggrundande inkomst måste du ha haft rätt till en ersättning som överstiger 180 kronor per dag i 240 dagar i följd före barnets beräknade eller faktiska födelse. När Försäkringskassan bedömer om du uppfyller villkoret utgår vi från den tidpunkt som är mest fördelaktig för dig - den beräknade eller den faktiska födelsen. Uppfyller du inte villkoret får du ersättning på grundnivå med 225 kronor per dag.

Hälsningar
    Gerd, handläggare 

• Anonym (ooops)

Nu är det så att jag blivit sjukskriven pga foglossning, har alltså inte hunnit jobba mer än heltid några månader...Hur påverkar detta min kommande föräldrapenning?

• Försäkringskassan

Hej,

Om du kan styrka att din avsikt var att du skulle ha arbetat stadigvarande i 6 månader eller mer innan beräknad födelse så kan det vara så att det kan ligga till grund för att en sjukpenninggrundande inkomst beslutas på din totala tjänstgöring på 100%.

Eftersom det är handläggande kontor som kommer bedöma detta kan jag inte säga hur det kommer bli för just dig. 

Hälsningar
    Jane, handläggare

Svar på tråden hur blir min föräldrarpenning?