• efm

Hur pass jobbigt är det med 2 barn jämfört med 1?

Jag och min helt underbara sambo har redan en fin dotter på strax över ett år, och jag misstänker att hon är gravid igen. Detta är dock bara misstankar baserade på att hon har fått en liten kula utan att bli fet nån annanstans, samt att hon har fått sånnadära outhärdliga humörsvängningar och hennes logik är som bortblåst igen (som med i princip alla gravida kvinnor).  Hon har cyklat till affärn nu och köper ett test så vi vet med mer säkerhet, men hursomhelst så börjar man ju tänka.

Hur pass mycket mer jobb är det med en liten till? Misstänker att hon är i runt 12:e veckan just nu, så barnet lär ju isåfall komma när storasyster är närmare 2 år. Ett tag efter våran nuvarande dotter kom gick jag in i väggen pga. alldeles för mycket jobb, ett nytt barn att ta hand om, för lite sömn och en hel del förändringar i vardagen, men börjar känna mig väldigt återhämtad. Det känns som allting fungerar bra och jag tål att hålla uppe med allt + lite till, dock vill jag gärna förbereda mig både mentalt och praktiskt på en till unge utifall att en kommer snart.

Vissa säger att  det är lättare med 2 av någon skum anledning, vad andra sagt vet jag inte då jag inte forskat i ämnet så väl.

Som den nörden jag är gjorde jag en omröstningstråd av detta för att samla lite statistik, men komplettera gärna med en motivation till varför ni röstade som ni gjorde.

Tack på förhand! 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur pass jobbigt är det med 2 barn jämfört med 1?
  • HWR

Vi har 18 månader mellan våra tjejer. 
    Den första tiden var det tuffare. Men sen blir det lättare med ett barn än med två, tycker vi.
    De roar varandra.
    Så länge man får in fungerande rutiner så går det som en dans. Visst kan jag ibland tänka att vissa som "bara" har ett barn och klagar på att barnet trotsar skulle få testa på mina dagar ;) 

Men i det stora hela, det är faktiskt lättare med två barn än ett. 

• Mary Jo

Röstade lite jobbigare. Men från början var det mycket jobbigare. 2 att trösta,varav en som var 2 och inte förstod att mamma måste mata lillebror. Sen blev det lättare och lättare. Nu är dom 1 och 3 år och leker jättemycket. Hinner tom laga middag

Vilja 10-02-17 Tintin 12-03-11
  • Smulan 89

Tog "ingen skillnad", då det beror lite på. Har 19 mån mellan mina barn. Det är lättare med två nu när de är lite större (2,5 år resp knappt 1 år) De leker ihop (och bråkar). De kan roa sig lite själva och de har gott av varandra. Det som är jobbigare är när man ska iväg och handla tex ensam med två barn. En i kundvagnen och en som vill springa iväg, haha. Min sambo jobbar i Norge mån-fre, så jag är själv hemma med barnen. Dagarna går ganska fort nu när jag har två barn och jag kan hinna med allt som ska göras i hemmet medan de leker och busar.

• JMorina

Har två pojkar på 2 år och 6 mån. Det värsta var nog dom tre första månaderna innan rutinerna satt någorlunda. Jag grät varje dag för att jag inte kunde finnas där lika mkt för den äldsta som förut. Hade jag kunnat hade jag delat på mig mitt itu. Kan ha varit hormonerna som spelade lite också ;) Det är fortfarande skitjobbigt att känna att man inte räcker till och att man ständigt önskar att man kunde göra mer för dom. Men dom kommer ha roligt tillsammans senare :) Det märks faktiskt redan nu att den "stora" är mer intresserad av lillen. Men om ni nu ska ha en liten knodd till så kom ihåg att det äldsta barnet fortfarande är liten. Det är så lätt att man tänker att dom är stora fast dom är små.

• Dragonfly
    Echo skrev 2013-05-23 21:44:08 följande:
    3-4 ggr så jobbigt som ett barn. Det sagt så är det inte särskilt jobbigt, våra barn är relativt "lätta". Men jämfört med hur jobbigt det var med bara en...

Tycker också att det är betydligt jobbigare än bara dubbelt så jobbigt.

I vårt fall beror på att den lilla har varit mycket mer krävande att sköta om. Mycket mat-, sömn- och magproblem. Hade lillan varit en lika nöjd och glad bebis som vårt äldsta barn så är jag säker på att jag svarat annorlunda.

Nu är yngsta barnet snart två år och det är fullkomligt underbart vilket utbyte de har av varandra
  • gbgumman

Vi hamnade i tvåbarnschocken. Vi tyckte det var sååå mycket jobbigare. Mer än dubbelt. Men ett barn är ju också något fantastiskt och därför tog vi oss igenom de första åren. Många skratt och mycket mys blev det ju också. Framför allt var det underbart att se syskonkärleken utvecklas. Vår son som då var tre avgudade sin lilla syster från första stund han så henne.

Men fler barn blir det inte nu. Det var för tufft. Och så har vi börjat bli bekväma med barn på 6 och 9 år.

• milli79

Första tiden är det jobbigare tycker jag men sen när de blir lite äldre så har de så stor nytta av varandra så då kan det vara lättare med 2. Men jag har förstått att det är väldigt olika hur syskonen leker/bråkar. Mellan våra är det 1,5år och nu när de är snart 2,5 och 4år så leker de väldigt bra och de har nu fått en lillebror :).

• karet

Två barn tycker jag är superenkelt

Min panik fick jag med ettan. Tvåan gick hur lätt som helst.

• Annaïck

Självklart är det jobbigare med tva barn...men beroende pa hur barnen är kan det ju bli allt fran "lite jobbigare" till "mycket jobbigare". Man vet ju inte hur svartsjukt det äldre barnet blir osv

• Bollen2

Har en precis fyllda tvååring & en nyfödd på ett par veckor. Det jobbigaste hittills har varit att jag måste vakta den lille varenda sekund eftersom storebror gärna är på honom och inte förstår att han inte kan ta hårt osv eller bära, skada den lille. Ska jag på toa måste jag ju ta med lille tex. Sover bebisen vill ju storebror gärna väcka peta på honom. Givetvis får han hålla klappa osv när vi är med. Sen är man ju rädd att det ska flyga någon leksak på babyn.. Så vakta vakta. Annars funkar det jättebra hittills. De väcker inte varann på nätterna än, dock vaknar storebror kring fem och då är man inte särskilt pigg om man ammat flera ggr på natten. Men jag tror det är en fördel att få barnen ganska tätt. Tänk så roligt de kommer ha om några år..

• nozpa

Lite jobbigare röstade jag på. Och det är ju för att storasyster är snart 2 år. Och lillasyster är snart 3 månader. Storasyster går inte på dagis, så vid matningarna blir det ju lite bökigare än när man bara hade 1 barn. Sedan är det ju när man ska ut, det är 2 barn som ska kläs på. Och plopp så har den ena bajsat och sedan när man är klar igen så bajsar nästa.
    I övrigt är det inte jobbigare. Det är som sagt bara att det blir dubbelt av mycket. Lillasyster är en mycket nöjd bebis som sover hela nätterna och är allmänt nöjd med livet! Storasyster är också väldigt lätt och har alltid varit.
    Skulle kunna ha haft fler barn utan problem. Bara man har lite tålamod så. :)  

• En blå giraff

Nu är min minsta 2 år snart. Första året var det mycket jobbigare, och senaste året har det varit jobbigare än ett barn men inte så jobbigt som första året. Det är först nu jag kan se de stunderna då det faktiskt är lättare med två än en. Mina barn har börjat få lite utbyte av varann och storebror är ofta nöjd med att leka med lillebror, han tjatar inte så mycket om kompisar som förut. Men jag är mycket ensam med barnen och det är klart man känner att det är tufft när det är två man ska räcka till för. 

Så jag säger att det är jobbigare eller mycket jobbigare iallafall första två åren men när båda barnen blir större kan det t.o.m vara lättare. 

• Gudinnan
    Tog "ingen skillnad" då det inte är så jobbigt alls
    Det kommer att gå lite konstigt vid första början när man kommer hem emn efter bara några dagar går det bar frammåt.

Jag hoppas själv på en nr 4:a och DÅ får man nog lite mer ''OJ vad nu'' panik hahaha
    Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
Svar på tråden Hur pass jobbigt är det med 2 barn jämfört med 1?