Hur löser vi det?
Jag och min särbo har varit tillsammans i snart 3 år, sammanlagt har vi 4 barn i åldrarna 5 - 11 år.
Vi har gått väldigt varsamt fram med vår relation och försökt att sätta våra barn i första hand. Att de mår bra är det viktigaste för oss.
Barnen kommer väldigt bra överens och det har aldrig varit några problem mellan dem.
Problemet är att vi bor över 20 mil ifrån varandra och kan för det mesta bara träffas på helgerna, och ibland också bara varannan helg beroende på vad våra barn tycker/om de har några aktiviteter inplanerade.
Nu skulle vi gärna vilja flytta ihop, men vet inte riktigt hur vi ska lösa det. Vi är ju, som sagt, väldigt måna om att barnen ska må bra och få sin vilja igenom i största möjliga utsträckning.
I och med att det är så många mil emellan oss så måste de äldsta barnen byta skola, något de inte vill. Vi har pratat med dem flera gånger och frågat om de inte vill komma och titta på den nya skolan och se hur det ser ut, hur det verkar som och så där, men de vägrar.
Vi vet nu inte hur vi ska göra, vi vill ju hemskt gärna kunna starta upp en vardag tillsammans med alla våra barn, men vi vill absolut inte "köra över" dem, fast samtidigt tänker vi att "hur mycket inflytande ska de egentligen ha över sina föräldrar"?
Hur ska vi tänka? Hur ska vi göra?
Jag vill gärna ha lite råd och tankar.
Och jag vill verkligen inte verka som den elaka styvmamman. Barnen är det viktigaste för oss, oavsett om det är biologiska eller om det är bonusbarn. Vi vill att de ska må bra, men samtidigt vill vi kunna ha ett "vanligt" liv tillsammans.