• Fian03

uppfostran, hur mycket får man säga till andra?

Jag känner att jag verkligen är i en jätte knepig sits och behöver hjälp!
    Jag och sambon ska ha barn nu i början av juni.
    Min bror har barn sen 9 år tillbaks och hans bror har också barn sen 5 år tillbaka.
    Det är en STORSTORSTOR skillnad på uppfostran, min bror kör mycket med regler och pedagogik, gör dom något som inte är ok så får det konsekvenser i rimlig nivå. Ibland spelförbud osv beroende på vad dom gjort. Dom har även plockat bort svärd och sånt när barnen va mindre vilket jag inte förstod alls då men NU förstår jag exakt varför då dom inte alls är våldsamma på samma sätt, min bror har två sönder och en dotter.
    Däremot hans bror och fru låter barnen göra som dom vill, inga regler alls i stort sätt. Dom slåss och 5 åringen är väldigt ful i munnen, kan stå och kalla mig ful framför mamman utan att hon säger något!! Är sånt här okej och vad får jag som bara är brorsas brors flickvän säga åt och till barnen? Min sambo tycker däremot "men dom är pojkar, pojkar är sånna". Men är det ok att dom säger "kom så slåss vi" och alltid tar till sparkar eller fula ord så fort dom inte får som dom vill? 
    Jag vill inte få mina syskonbarn att framstå som änglar för dom har också sina duster, men har aldrig varit orolig för saker ska gå sönder när dom är här eller att man ska få en spark från dom eller att dom sitter och säger massa fula saker till en.
    Så helt enkelt, VAD gör jag? För jag vill verkligen ha regler och så för mitt barn, tycker INTE om när dom slåss eller helt enkelt är så bortskämda som faktiskt hans barn är..  Men svårt att komma som "outsider" eller vad man ska säga, tror jag  kan få hela deras familj mot mig om jag säger något om det alls.. Tycker det är jätte trist då vi båda är mycket för umgås med familjer

• Svar på tråden uppfostran, hur mycket får man säga till andra?
  • Whitetrash86

Svårt. Men när dom är på dig är det bara att säga ifrån. Säg att DU inte tycker att det är okey att dom sparkar DIG eller kallar DIG fula ord osv.
    Även om mamma och pappa kan tycka att du gör fel som säger åt deras barn. Men INGEN har rätt att göra något mot dig som du inte accepterar och det har ingen betydelse om det är ett barn (som gör det medvetet) eller om det är en vuxen.

Resten kan du tyvärr inte göra mycket åt.

• Kinya

Jag tycker att du gott kan säga till dem. Men gör det på ett pedagogiskt och vuxet sätt och med respekt för barnen. Ta inte tag i dem, skrik inte, försök inte skrämmas eller annat dumt. Prata med dem bestämt och tydligt och förklara att de inte får behandla dig så.

Svar på tråden uppfostran, hur mycket får man säga till andra?