• linaolin

bvc sa till oss att "banta" vår lilla tjej!

hej,

Vi har 2 tjejer, en på 3 år och en på 6 månader. Tjejen som är 3 år vägde 2500 gram när hon föddes och va 48 lång. Malou som är 6 månader i morgon vägde 2800 gram och var ovkdå 48 lång när hon föddes. Malou har haft riktigt tuff kolik i tre månader och har därför matats med flaska eftersom amningen slutade fungera efter 2 månader:( Hon har stadigt gått upp i vikt och kurvan går rakt uppåt. På 5 månaders kontrollen vägde hon 7800 gram och var 67 lång. BVC sa då till oss att försöka mata henne mindre eftersom hon kan bli överviktig när hon blir större. Detta gjorde mig så ledsen! Visst hon är ganska rund å go men det är ju bara klädsamt! Vi övermatar inte henne på något sätt. Hon får ersättning på morgonen  ca 150 ml, mellis bestående av en halv mosad banen, till lunch får hon två teskedar smakisar och sedan välling. Efmellis lite gröt och vatten, sedan välling på kvällen 170 ml. Hon äter en gång på natten också. Detta tycker inte vi är några jättemängder, vi gav vår förra tjej precis lika mycket och hon väger i dag 12,6 kilo och är 3 år, ca 95 lång. Vi behöver råd, varför säger man såhär på bvc!?? Har lite övervikt vid 5 månader något att göra med övervikt hos barn? När vår Othilia var 5 månader vägde hon ca 5 kilo så det skiljer ju en del men alla barn är ju så olika! Tänk om det ändå kunde finnas en manual. Behöver vi vara oroliga eller ska vi rent ut sagt skita i vad BVC sa. Tacksam för svar! Kramar Lina

• Svar på tråden bvc sa till oss att "banta" vår lilla tjej!
  • Omorfia
    Mad as snow skrev 2013-05-26 16:49:50 följande:
    Jag tror att många i tråden inte läser mer än att BVS vill banta en liten bebis, och där tar det tvärstopp. Har man själv en knubbig bebis så blir det väl ännu mer känsligt kan jag tänka mig. Men problemet är alltså viktkurvan som helt plötsligt förändrar sig, inte knubbigheten i sig. Spädbarn kan vara rent ut sagt "feta" utan att det är ett problem. Det rinner av dem när de börjar gå, och de har lite att ta av om de skulle bli sjuka. Det är inte vikten som är problemet, utan kurvan. Kan vi fastslå detta och gå vidare därifrån? Okej.

Förvisso ska man vara uppmärksam på kurvbyten hos barn, men när barnet har fötts mycket stort eller mycket litet (som ts barn) förväntas det att barnet hoppar kanaler och efter ett tag landar på den kurva som den "skulle ha legat på".
  • k girl

Det jag undrar är om kurvan sett ut så från start? I så fall kan det ju röra sig om "catch up" och i så fall kommer kurvan att plana ut när hon nått sin genetiska tillväxtkanal.

• k girl

Åh, det hade visst Omorfia redan skrivit. :D

• skogsvitter
    Omorfia skrev 2013-05-26 18:44:43 följande:

Förvisso ska man vara uppmärksam på kurvbyten hos barn, men när barnet har fötts mycket stort eller mycket litet (som ts barn) förväntas det att barnet hoppar kanaler och efter ett tag landar på den kurva som den "skulle ha legat på".
    Jag håller visserligen med, men du kan väl ändå inte komma och påstå att 2800 g kan anses som mycket litet?! Det är ju fullt normal födelsevikt och inte alls avvikande på något som helst vis.

Under 2500 g räknas som låg födelsevikt, eller om man går enligt dagens aktuella viktkurvor, ca 2400 g.

Vår ena dotter vägde 2600 g när hon föddes och har inte haft någon catch-up, det är heller inget hon förväntades eller förväntas ha. Hon har följt sin kurva bra (tills hon nyligen blev sjuk iofs, men det är en annan historia). Att stiga flera kurvor bara för att man råkar vara mindre än genomsnittet när man föds är ju inte direkt något förväntat, utan tvärtom avvikande, och just därför måste de ju då reagera.
  • k girl

Men catch up behöver inte handla om hur stor eller liten man är jämfört med genomsnittet, utan hur stor födslovikt man har jämfört med sin genetiska potential. Jag känner en tjej vars flicka föddes i samma vecka som min, min var stor för veckan och hennes liten. Jag mådde dåligt över min dotters sakta viktuppgång och folk ojade sig över att hennes tös gick upp ett halvkilo i veckan. Men det handlade om catch down och catch up; de är nästan exakt lika stora från sex månaders ålder.

Och jag kan tycka att det är skillnad på att hålla koll och att uppmana till att dra ner på maten.

• skogsvitter
    k girl skrev 2013-05-26 20:03:31 följande:
    Men catch up behöver inte handla om hur stor eller liten man är jämfört med genomsnittet, utan hur stor födslovikt man har jämfört med sin genetiska potential. Jag känner en tjej vars flicka föddes i samma vecka som min, min var stor för veckan och hennes liten. Jag mådde dåligt över min dotters sakta viktuppgång och folk ojade sig över att hennes tös gick upp ett halvkilo i veckan. Men det handlade om catch down och catch up; de är nästan exakt lika stora från sex månaders ålder.

Och jag kan tycka att det är skillnad på att hålla koll och att uppmana till att dra ner på maten.
    Nej det är ju det jag menar, att det är ju det genetiska potentialet man måste se till. Men hur kan du då säga att 2800 g är mycket litet? Vikten i sig är ju inte anmärkningsvärd på något som helst vis.

Jag skulle tro att de har forskningen i ryggen när de uttalar sig så, vilket jag tycker är väldigt bra med tanke på att BVC inte direkt är kända för att vara uppdaterade när det gäller forskning och vetenskapliga rön.
  • k girl
    skogsvitter skrev 2013-05-26 20:13:24 följande:
    Nej det är ju det jag menar, att det är ju det genetiska potentialet man måste se till. Men hur kan du då säga att 2800 g är mycket litet? Vikten i sig är ju inte anmärkningsvärd på något som helst vis.

Jag skulle tro att de har forskningen i ryggen när de uttalar sig så, vilket jag tycker är väldigt bra med tanke på att BVC inte direkt är kända för att vara uppdaterade när det gäller forskning och vetenskapliga rön.
    Fast det har jag ju heller inte skrivit. 

Det är ju heller inte anmärkningsvärt om kurvan planar ut på någonstans mellan +1 och +3SD, i synnerhet inte om föräldrarna eller någon av föräldrarna är storbyggda. 

Sen höjer faktiskt jag ett ögonbryn åt att bvc tycks mena att mindre eller mer mat verkar vara en universallösning så fort en kurva drar iväg åt något håll. Jag förstår inte varför man råder föräldrar att ge mindre mat istället för att gå igenom hur matsituationen ser ut för barnet, hur matsituationen skulle kunna förändras, eller - och kanske framför allt det - om det finns någon psykosocial förklaring till tillväxtavvikelser och så vidare. 
  • Mad as snow
    Omorfia skrev 2013-05-26 18:44:43 följande:

Det är mycket möjligt. Men min poäng är att innan man går i taket över att "BVC vill banta små runda bebisar" och dra paralleller till sina egna små runda bebisar som inte alls behöver "banta", så kanske man ska fundera ett varv extra på vad det faktiskt handlar om. Jag gissar att BVC inte alls vill banta någon bebis, att de anser att bebisar ska vara smala på något sätt eller att "övervikt" är riskabelt på bebisar per se, utan att det i det här specifika fallet handlar om helt andra saker.
  • synthetical
    Mad as snow skrev 2013-05-27 08:56:57 följande:

Det är mycket möjligt. Men min poäng är att innan man går i taket över att "BVC vill banta små runda bebisar" och dra paralleller till sina egna små runda bebisar som inte alls behöver "banta", så kanske man ska fundera ett varv extra på vad det faktiskt handlar om. Jag gissar att BVC inte alls vill banta någon bebis, att de anser att bebisar ska vara smala på något sätt eller att "övervikt" är riskabelt på bebisar per se, utan att det i det här specifika fallet handlar om helt andra saker.
  • Lajkie

Du behöver inte bli ledsen, BVC säger inte så för att vara elak.
    Dessutom så är barnfetma ett stort problem och blir vanligare.
    Jag tycker inte du ska banta henne men absolut se över hennes matvanor.

Är ni själv överviktig i familjen?

• Nnl

Om hoppar upp en kurva eller två beror ju också på när man föds, min lilla tjej föddes två veckor tidigt och var normaltung men hade ju vägt mer om hon fötts två veckor senare. Hon har hoppat upp några kurvor nu. Är 2,5 år, 95cm och 17kg och både jag och BBC tycker hon är världens finaste. Är BVC mer känsliga för viktökning när man ger ersättning? Jag helammade och alla tyckte bara att det var positivt att hon gick upp i vikt och ingen fara att hon bytte kurva.

• sirisdotter
    Nnl skrev 2013-05-27 20:23:35 följande:
    Om hoppar upp en kurva eller två beror ju också på när man föds, min lilla tjej föddes två veckor tidigt och var normaltung men hade ju vägt mer om hon fötts två veckor senare. Hon har hoppat upp några kurvor nu. Är 2,5 år, 95cm och 17kg och både jag och BBC tycker hon är världens finaste. Är BVC mer känsliga för viktökning när man ger ersättning? Jag helammade och alla tyckte bara att det var positivt att hon gick upp i vikt och ingen fara att hon bytte kurva.
    Ja,  det torde vara skillnad på bröstmjölk och en blandning av ersättning,  välling,  gröt,  banan och  "smakportioner"  av annat.
Svar på tråden bvc sa till oss att "banta" vår lilla tjej!