• skyline

Ni som har tältat/campat med barn. Kolla hit tack

Ni som har/eller brukar tälta/campa och  med barn, vad förrutom tält behöver vi ha med oss/är bra att ha eller ett måste? 

Vi är 2 vuxna o 3 barn(.6år 5år och 2 år) Vi har köpt en  Familjetält för 6 personer med två sovutrymmen och en stor hall(förgård)

knäpp fråga kanske...men jag undrar , om man vill åka iväg från campingen, hur göra amed allt, ska tält o allat vara kvar eller måste man plocka ihop allt? Hur "låser" man ett tält?

Vi kommer ha takbox där vi lägger tältet,liggunderlagen,sovsäck, camping bord/stolar,barnvagn osv.
    Men allt annat typ alla camping saker, tex mat,tallrikar etc, hur packar ni det i lådor o ställer i bakluckan eller? 

Tacksam för svar 

• Svar på tråden Ni som har tältat/campat med barn. Kolla hit tack
  • MrsC74

Vi har alltid låtit sånt vara kvar. Aldrig blivit av med något. Det går att sätta hänglås på tältet men det går ju att ta sig in.
    Men som sagt aldrig någonsin varit med om en stöld.

• HEARM

vi tälta förra sommaren med kidsen vi låste aldrig då det inte går. Vi tog med plånbok o mobil när vi åkte nånstans. hade inga andra värdesaker.

• MiaIa 90

All grejer kan ni ah kvar i tältet om ni vill i väg på kvällen och kolla runt i den staden ni är på ett tips köp ett lås och ha på tältet med så ni kan låsa när ni är i väg. 
    Ni betalar ju för hur många dygn ni är på campingen och då får ju tältet så klart stå kvar.  
    Ha vatten dunk med ca 10liter med er,sedan finns de kylboxar som man akn koppla till cigg uttaget i bilen där när vi alltid var i väg när jag var liten hade vi ost,smör m m där i med frysklampar som vi frös om på campingen innan vi åkte i väg till nästan ställe.
    Sen alla skafferi saker som soppor,mos m m hade vi i en vanlig låda.
    Och sedan hade vi spritkök med oss så vi kunde laga maten vid tältet eller gå i väg till köpet eller om amn stannade till vid en vägkant och kunde laga mat. 
    Tallrikar,glas,bestick,diskmedel m m hade vi i en ryggsäck.
    Ni kan se vad som passar er att packa bäst.
    Men då gjorde vi under min uppväxt:).
    Ha en trevlig semerster:). 

• MiaIa 90

Tält

Pressening att ha under tältet,ficklampa,plast eller vassmatta att ha utanför tältet,lås.

Sova

Liggunderlag,sovsäck,mjukiskläder tex joggingdress att sova i +mössa,kudde om man vill.

Mat

Torrvaror/konserver tex soppa,pulvermos,bröd,ravioli, m m.
    Om man har frysbox mjölk,smör ost m m.

Spritkök: tallrikar,bestick,kåsa/glas,smörkniv,konservöppnare,visp,osthyvel,potatissticka,slev,stekspade m m. 
    Endå ha så lite som möjligt med sig men dendå så man kan laga mat.
    Disksvamp,diskmedel kökshanduk, toa rulle.

• skyline

Har kollat runt på tält, verkar som om dom flesta 6 manna tälten endast har 3000mm vattenmotstånd? även dom dyrare..varför? ska man behöva välja ligga trångt o tåla vatten eller ha rymligt med ej tåla vatten?

• MiaIa 90
    skyline skrev 2013-05-25 21:34:48 följande:
    Har kollat runt på tält, verkar som om dom flesta 6 manna tälten endast har 3000mm vattenmotstånd? även dom dyrare..varför? ska man behöva välja ligga trångt o tåla vatten eller ha rymligt med ej tåla vatten?
    Hur menar du nu?

• skyline
    MiaIa 90 skrev 2013-05-25 21:37:48 följande:
    Hur menar du nu?

Jag har kollat runt på tält och typ alla 6 pers tälten oavsett pris så tålt dom max 3000mm, varför? jag vill ha ett 6 pers/större tält med tunt 5000 mm
  • Ramborg

Angående presenning att ha under tältet. Det är inte så bra alltid. Sist vi hade det blev det ösregn och massa vatten blev stående på presenningen. Det ledde till att det blev plaskblött inne i tältet. Hade varit bättre utan presenning.

42.
  • Nordanvinden08

Vi brukar vika upp pressenningen innanför tältduken så det inte regnar in. Sen tar vi med oss lite trasmattor och lägga på då det blir mysigare. Ett tips med kläder är att skaffa alla en varsin större plastlåda med lock. Lättare att stapla och man slipper massa väskor;)
    Sen har vi köpt ljusslinga på Ikea i år som går på solceller som vi kommer hänga in i innertältet(ha solfångaren utanför). Blir mysigt på kvällen:)
    Alla är så olika men vi gillar att ha det lite mysigt. Ibland regnar det ju tyvärr och då kan det vara härligt med lite mys inne i tältet.:)
    Sen sover vi aldrig på liggunderlag utan uppblåsbara madrasser. Biltema säljer en superbra pump som du kan stoppa in i 12v uttaget i bilen. Gör livet enklare och skönare.
    Lycka till!

• Kodia
    skyline skrev 2013-05-25 22:21:38 följande:

Jag har kollat runt på tält och typ alla 6 pers tälten oavsett pris så tålt dom max 3000mm, varför? jag vill ha ett 6 pers/större tält med tunt 5000 mm

Vårt tält har bara 2000/3000 mm (minns inte vilket) och det har inte läckt, trots ca 25-30 nätter i det. Tänk bara på att sätta upp det ordentligt, så att ytter- och innertälten inte ligger emot varandra någonstans, och så att inte något hörn av innertältet sticker ut under yttertältets kant.
  • KMJ

Glöm inte flera ficklampor, batteridriven lampa som går att hänga upp och mygg medel.

• YokohamaNr2
    Ramborg skrev 2013-05-25 22:41:49 följande:
    Angående presenning att ha under tältet. Det är inte så bra alltid. Sist vi hade det blev det ösregn och massa vatten blev stående på presenningen. Det ledde till att det blev plaskblött inne i tältet. Hade varit bättre utan presenning.
    Dessutom tillåter inte alla campingplatser det då det kan kväva gräset under som då dör. Vi har aldrig haft någonting under och det har gått bra

Saker som vi brukar glömma:
    Tändstickor/tändare
    Diskmedel, diskborste och diskhandduk, bra att ha är också en plastbunke att bära disken i
    Batterier
    Tandborstar (verkar alltid glömma någons tandborste)

Saker som vi inte brukar blömma men som är bra att ha med:
    Radio - mysigt att somna till
    Laddare till saker som kan kopplas till bilen, vi laddar IPad, telefoner etc i bilen
    Pump till madrasser om man har sådana

• mikroE

Håller med om presenning, det är inte bra att ha under tältet. dels kan det bli kondens, dels kan det leda in regnvatten om man har otur. Om man vill täcka är det bättre med flera lager liggunderlag i så fall. Jag hade inte lämnat dyra saker i tältet men sovsäckar och kläder tex skulle jag lämna. 

Svar på tråden Ni som har tältat/campat med barn. Kolla hit tack