Får pappan lov att resa iväg utan samtycke?
Hej!
Jag undrar om ni kan hjälpa mig att reda ut ett frågetecken jag har. Har försökt googla mig fram till svaret, utan resultat.
Så här ligger det till:
Jag är ensamstående med min son, som jag har ensam vårdnad om. Hans pappa har umgängesrätt, och det fungerar ok. Jag har varit noga med att jobba för att deras umgänge ska fungera fint och smidigt, trots att vi inte bor i samma stad. Jag vill verkligen inte bråka eller försvåra för vårt samarbete på något vis.
Nu undrar jag hur som helst om det är ok att han då och då reser iväg med vår son utan att meddela mig om var de är? Det har hänt ganska många gånger att det visar sig antingen i efterhand eller när de redan är på plats att de inte alls är där jag trodde att de skulle vara. De har aldrig rest utomlands utan att jag har vetat om det, utan det rör sig om Sverigeresor. Jag har bett honom att berätta om de ska iväg någonstans, men det har fortsatt på samma sätt i alla fall.
Jag frågar för att ta reda på om min magkänsla (som tycker att det här känns fel) har någon grund, eller om jag ska vara lugn med att hans pappa får resa med honom vart han vill i Sverige utan att meddela mig.
Blir väldigt tacksam om någon som vet hur det ligger till kan ge mig svar, eller kanske hänvisa mig till ngn sida där jag kan läsa själv. Känns dumt att ta kontakt med familjerätten/socialförvaltningen osv för det här, men kanske är det det man får göra?