• SaCh

Får pappan lov att resa iväg utan samtycke?

Hej!
    Jag undrar om ni kan hjälpa mig att reda ut ett frågetecken jag har. Har försökt googla mig fram till svaret, utan resultat.

Så här ligger det till:
    Jag är ensamstående med min son, som jag har ensam vårdnad om. Hans pappa har umgängesrätt, och det fungerar ok. Jag har varit noga med att jobba för att deras umgänge ska fungera fint och smidigt, trots att vi inte bor i samma stad. Jag vill verkligen inte bråka eller försvåra för vårt samarbete på något vis.

Nu undrar jag hur som helst om det är ok att han då och då reser iväg med vår son utan att meddela mig om var de är? Det har hänt ganska många gånger att det visar sig antingen i efterhand eller när de redan är på plats att de inte alls är där jag trodde att de skulle vara. De har aldrig rest utomlands utan att jag har vetat om det, utan det rör sig om Sverigeresor. Jag har bett honom att berätta om de ska iväg någonstans, men det har fortsatt på samma sätt i alla fall.

Jag frågar för att ta reda på om min magkänsla (som tycker att det här känns fel) har någon grund, eller om jag ska vara lugn med att hans pappa får resa med honom vart han vill i Sverige utan att meddela mig.  

Blir väldigt tacksam om någon som vet hur det ligger till kan ge mig svar, eller kanske hänvisa mig till ngn sida där jag kan läsa själv. Känns dumt att ta kontakt med familjerätten/socialförvaltningen osv för det här, men kanske är det det man får göra? 

• Svar på tråden Får pappan lov att resa iväg utan samtycke?
  • Loi

Ja det får han, vad de gör på deras tid är deras sak så länge han levererar barnet tillbaka i rätt tid

• SaCh

Ok, då verkar det ju bra =) Vet du var du har fått informationen ifrån? Jag trodde att det bara gällde när båda föräldrarna har vårdnaden om barnet.

Tack för att du vill hjälpa! =) 

• Loi

Ja det vet jag från barn och utredningsenheten på soc, fr och tr samt min egen advokat. Varför måste du veta vad de gör eller är?

• SaCh

Jo, jag tänkte att eftersom det är jag som har vårdnaden, så har jag ett större ansvar över sonen. Och så kändes det knasigt att inte veta var han är om någonting skulle hända, och jag behöver få fatt i dem.

Men, det var ju bra att jag kunde få svar! Tack så mycket, då ska jag försöka släppa det nu då =)

• Mita1973

Under hans umgänges tid ska du inte lägga näsan i blot överhuvudtaget.....

• Loi

Händer det barnet nåt så får du väl har tilltron att pappan kontaktar dig och om du måsta ha tag i dem får du väl ringa helt enkelt. Varför måste du ha tag på dem under deras tid? Låt dem vara och bygga sin relation så som du gör på barnets och din tid

• Palma

Som ensam vårdnadshavare har du rätt mycket att säga till om när det gäller barnets umgänge med sin pappa och jag tror att du kan ställa krav på att du vill veta var de befinner sig vid umgänge. Det är inget orimligt. Varför vill han undanhålla dig detta? Kontakta en jurist/advokat eller ring och fråga på familjerätten.
    Pappan kan ex inte resa utomlands med barnet utan ditt tillstånd.

• SaCh

Tack, Palma, jag tror att jag får göra det. Det blev en lite märkligt hätsk stämning här. Jobbigt.

Jag menar inte att komma emellan min son och hans pappa. Absolut inte. Men, det finns ju anledningar till att han inte har vårdnaden, och jag behöver ha koll på att allt går rätt till. Om jag inte har rätt att ha den kollen, så får jag släppa det. Jag ska ta kontakt med familjerätten, så att jag vet säkert.

Naturligtvis vill jag att min son och hans pappa ska få bygga sin relation. Det blir svårt bara, att lita på att allt är i sin ordning, när man blir ljugen för. 

• Sörjande för mänskligheten

Självklart skulle man väl bli orolig om någon man inte litar på till 100 skulle resa iväg med ens son om man inte fick vetskap om detta. Min syster måste då be om tillåtelse från pappan att ta med sitt barn även om hon ska resa inom Sverige, trots att hon har egen vårdnad. borde väl vara tvärt om också?
    Ring till någon som vet det första du gör på måndag! 

• Loi
    Palma skrev 2013-05-25 22:26:34 följande:
    Som ensam vårdnadshavare har du rätt mycket att säga till om när det gäller barnets umgänge med sin pappa och jag tror att du kan ställa krav på att du vill veta var de befinner sig vid umgänge. Det är inget orimligt. Varför vill han undanhålla dig detta? Kontakta en jurist/advokat eller ring och fråga på familjerätten. Pappan kan ex inte resa utomlands med barnet utan ditt tillstånd.

Var ser du nån hätsk stämning? Jag ställde en fundering vilket man får i ett diskussionsforum och gav ett klart konstaterande på din fundering så visa var det är en hätskt tack!
    Sörjande för mänskligheten skrev 2013-05-26 02:55:45 följande:
    Kanske det här kan hjälpa. lawline.se/answers/6544

På vilket sätt hjälper din länk om resa vid gv ts när hon undrar vad som gäller vid resa när man har ev? Ev i ts fall är Ensam Vårdnad inte Eventuellt
  • Sörjande för mänskligheten
    Loi skrev 2013-05-26 05:53:13 följande:
    Var ser du nån hätsk stämning? Jag ställde en fundering vilket man får i ett diskussionsforum och gav ett klart konstaterande på din fundering så visa var det är en hätskt tack!
    Sörjande för mänskligheten skrev 2013-05-26 02:55:45 följande:
    Kanske det här kan hjälpa. lawline.se/answers/6544
    På vilket sätt hjälper din länk om resa vid gv ts när hon undrar vad som gäller vid resa när man har ev? Ev i ts fall är Ensam Vårdnad inte Eventuellt

Tänkte väl att om det gäller för delad vårdnad så borde det ju vara ännu striktare regler om man har egen vårdnad
  • Loi
    Sörjande för mänskligheten skrev 2013-05-26 07:55:22 följande:
    Tänkte väl att om det gäller för delad vårdnad så borde det ju vara ännu striktare regler om man har egen vårdnad

Aha ja men så är det men samtidigt så gäller principen att vad de gör på deras tid är deras ensak och inget man kan styra upp för att man har ev om inte barnet visar symtom att den far illa. Förlåt att jag trodde du tolka ev i länken fel ;)
  • mia maria
    Sörjande för mänskligheten skrev 2013-05-26 02:44:39 följande:
    Självklart skulle man väl bli orolig om någon man inte litar på till 100 skulle resa iväg med ens son om man inte fick vetskap om detta. Min syster måste då be om tillåtelse från pappan att ta med sitt barn även om hon ska resa inom Sverige, trots att hon har egen vårdnad. borde väl vara tvärt om också?
    Ring till någon som vet det första du gör på måndag! 
    Får jag vara nyfiken o fråga varför din syster måste redovisa för barnets far var hon vistas med barnet?

Som svar på TS fråga så svara jag iaf; nej, pappan måste inte redovisa var han vistas med barnet. 
  • mammaaug

Jag fick reda på via min advokat att har man delad vårdnad o pass e fixat kan man inte hindra det men har man inget pass kan man hindra via de hållet för skriver man inte på de papperna ang pass så kan han inte resa om stället man ska ålka till kräver pass. Men hade jag haft ensamvårdnad måste han ha mitt godkännande. De e va jag fick reda på via min advokat iaf

Svar på tråden Får pappan lov att resa iväg utan samtycke?