• Mammat3

Recept på nyttig mat SNÄLLA

Okej FL nu behöver jag er hjälp här för att starta upp mitt nya liv :) Jag har precis gett mej på att börja springa och det går riktigt bra faktiskt. Men det jag helst av allt vill bli bättre på är kosten. Jag vill laga mer hälsosamma måltider som passar hela vår familj. Jag skulle även vilja ha lite mellanmål tips som är hälsosamma. Jag har alltid haft ett stort sötsug och det håller jag i balans med att äta vattenmelon men det lär ju inte hålla i längden. Så snälla ge mej era bästa tips, idéer och recept så är ni guld värda :)

• Svar på tråden Recept på nyttig mat SNÄLLA
  • pigglet

Grönsakstips:
    Gör ordentligt med grönsaker när du fixar med midagen, så mycket att det räcker åtminstone 2 dagar till. Nästa dag gör du 1 till grönsak. Och nästa en till... Så har man alltid flera olika att välja av, utan att behöva fixa flera varje dag.

Gott till mat:
    finriv morötter, blanda i krossad ananas
    grovriv morötter, grovriv äpple, blanda med russin
    grovriv vitkål, blanda med krossad ananas
    grovriv vitkål, vinegrett (3 msk olja, 2 msk balasmvinäger, salt), blåbär. Ännu godare dagen efter.
    vinegrett, kidneybönor, tunnt skivad rödlök, broccoli    

• pigglet

coleslaw:

4 dl finstrimlad vitkål

4 dl grovriven morot

3 msk majonäs

(0,5-1 finhackad rödlök)

1 tsk dijonsenap

1 dl creme fraiche
  • pigglet

...och salt i coleslawen!

Råkostsallad (klarar sig ca 2 veckor i kylen)

0,75 dl äppelcidervinäger

1 dl olja

0,25 dl socker

1 tsk salt

Koka upp. Häll över grönsakerna.

3 morötter

0,5 vitkål

10cm purjolök

3 paprikor

• pigglet

Lax är väl bra mat, finns det någon som argumenterar mot det (annat än möjligen miljömässigt då)?

Gott bara med salt, peppar och ev dill. Portionsbitar i ugnen 225* i 12 minuter. Hel sida blir ännu saftigare, lägre temt och längre tid bara.

• Mammat3

Tack så jätte mycket för alla tips. Ska testa pesto varianten för sötsug :) samt ändra lite med grönsaker och så.

• Mammat3

Isbit tack för länken är som sagt en nybliven löpare så ska kolla upp detta.

• Biffus
    pigglet skrev 2013-05-26 20:51:03 följande:
    Lax är väl bra mat, finns det någon som argumenterar mot det (annat än möjligen miljömässigt då)?

Gott bara med salt, peppar och ev dill. Portionsbitar i ugnen 225* i 12 minuter. Hel sida blir ännu saftigare, lägre temt och längre tid bara.

För mycket kvicksilver och animaliskt protein, därför år det inte bra mat.
  • k girl

Jag gör matig sallad med exempelvis ugnsstekt kycklingfilé som marinerats (exvis med chili och lime), lite matvete och grönsaker jag har hemma: någon grönsallad (t ex babyspenat) rödlök, avocado, squash, aubergine, kål, morötter julienne, osv. För att variera kan man göra salladen varm eller kall. Nu börjar det finnas massor av fina grönsaker som man kan variera med!

Squash, liksom broccoli och blomkål, är stapelvaror hemma hos oss. Jag har en ånginsats, det bevarar näringsämnen och det går fortare att ånga grönsakerna än att koka dem av någon anledning. Himla enkelt. Squash går till exempel att riva, eller att skiva tunt i sallad, eller att fräsa i tärningar. Ratatouille (gul lök, squash, tomat, aubergine och paprika) är världens bästa sås till kött och kyckling.

Färdiga grönsaksmixer är faktiskt inte helt fel för de där gångerna man inte riktigt orkar stå och hacka och skära. 

• Livlig

Mitt bästa recept på ett hälsosammare liv:

Ät innan du blir hungrig! Det kan låta hur jävla krasst som helst, men det är jävligt smart. Om du ser din hunger på en skala 1-10 och 1 är proppmätt och 10 VRÅLHUNGRIG, är det bäst att äta på 6-7:an. Och räkna med att det tar tid att laga mat. Många tänker, men jag är inte hungrig varför ska jag laga mat nu? För att då är det klart och du kan äta i lugn och ro på din mattid och när skalan är på 6-7
    Ät på regelbundna tider.   Köp inte hem sådant som du "inte får äta" Alltså godis, chips, läsk, kakor.... Finns det gott hemma är det lätt att man bara går iskåpet och "unnar sig" När ni ska fika, gör det till ett mellanmål och ta en smörgås / nötter, yoghurt istället.  Gör inte skillnad på din mat och barnens, låt alla äta samma i största möjliga utsträckning. Det spelar ingen roll om barnet är litet eller stort, de lär sig mycket kvikt. Detta är psykologist och barnen uppfattar det fel och kan ge signaler till hela livet. Det är jätte viktigt att du inte säger t ex "mamma ska äta den här maten för hon är fet och måste banta"  (Nu tror jag inte att du gör det, men viktigt att påpeka iaf) 
    Några bra tips på frukostar som passar hela familjen:
    Nautrell yoghurt, alltså den med en morfar på inte de yoghurtarna med roliga figurer på, osötade eko. flingor
    Gröt, prova att göra på bovete  eller hirs

Lunch: Precis som alla andra tipsar jag också att börja med en STOR tallrik sallad, helst råkost med mycket mjöksyrade grönsaker och groddar.  

Middag:  Bygg tallriken runt grönsakerna. Gör tex biffar på rårivna morötter, palsernacka, potatis,  
    Servera med protein tex quiona. Om du är svag för socker så undvik alla snabba KH. Det gäller såklart även bröd och pasta.
    Gör en soppa, på tex morötter, koriander, ingefära. Mixa soppan slät, vill du ha tjockare konsistens mixa i en kokt potatis, eller kikärtor.
    Gör fyllda paprikor, med tex qouina, sojafärs....

Tips på mellanmål: Misosoppa, rawfoodknäcke med casewnötssmör / avokado, Yoghurten SKYR, kokt ägg, gröna smoothies ( t ex 0,5 avokado, 0,5 pkt färsk spenat, citronjuice, vatten, 1 banan, 1 äpple ) 

Jag jobbar mycket med att få upp ögonen för det nyttigare alternativet  och jag har märkt att folk är livrädda för att äta fett. VIlket är helt fel. Fett är bra, men inte vilket fett som helst. Dra ner på mättade fettsyror och tillsätt mer flero / enkelomättade fetter. T ex olja, avokao, nötter, kokos

Ha en bra dag! 
  • Livlig

Jo en sak till  som man kan tänka på när man handlar mat:

Det som är billigt är sällan nyttigt. Kolla själv i butiken, vad är det som är billigt? TIll helgerna brukar det var extrapis på stora chipspåsar, och godiset.  Jag räknar inte med det som är billigt pga kort datum utan bara rena kampanjer.

• k girl

ICA brukar ha "gröna veckan". I veckan har de billig squash och aubergine till exempel, i alla fall på vårt.

• pigglet

Gjorde chili con carne idag och tänkte på dig. Det borde väl kanske räknas som hälsosam mat?

400 g köttfärs
    2 stora gul lök (hacka/riv)
    4 paprikor (hacka)
    Bryn.

Tillsätt 2 burkar krossade tomater
    2 tsk salt
    3 tsk chilipulver
    3 tsk paprikapulver 
    koka 30 minuter-1,5 timme, inte så noga

Tillsätt 2 burkar vita bönor i tomatsås.    

Servera med massa olika grönsaker och guacamole  (mosa 1 avokado, saft från 0,5 lime, 1 vitlöksklyfta, koriander, lite salt)
    Det blir mycket mat, antingen halverar du receptet eller så fryser du in lämpliga burkar till senare.          

• Mammat3

Tack pigglet för alla sina recept. Jag måste säga att det är väldigt snällt av dej att du tar dej tid och skriva ner dom :)

• pigglet
    Mammat3 skrev 2013-05-28 07:29:42 följande:
    Tack pigglet för alla sina recept. Jag måste säga att det är väldigt snällt av dej att du tar dej tid och skriva ner dom :)

Så lite så! Lycka till med det ny livet!    Glad
  • mimmi14

Det är tyvärr mycket dolt socker i vita bönor i tomatsås. Antingen kan man koka vita bönor Saltå Kvarn har eller köpa bönmix från Ica/Zeta och tillsätta lite rent socker om man vill höja tomatsmaken..

Ge kärlek och du får massor tillbaka.
Svar på tråden Recept på nyttig mat SNÄLLA