Mitt bästa recept på ett hälsosammare liv:
Ät innan du blir hungrig! Det kan låta hur jävla krasst som helst, men det är jävligt smart. Om du ser din hunger på en skala 1-10 och 1 är proppmätt och 10 VRÅLHUNGRIG, är det bäst att äta på 6-7:an. Och räkna med att det tar tid att laga mat. Många tänker, men jag är inte hungrig varför ska jag laga mat nu? För att då är det klart och du kan äta i lugn och ro på din mattid och när skalan är på 6-7
Ät på regelbundna tider. Köp inte hem sådant som du "inte får äta" Alltså godis, chips, läsk, kakor.... Finns det gott hemma är det lätt att man bara går iskåpet och "unnar sig" När ni ska fika, gör det till ett mellanmål och ta en smörgås / nötter, yoghurt istället. Gör inte skillnad på din mat och barnens, låt alla äta samma i största möjliga utsträckning. Det spelar ingen roll om barnet är litet eller stort, de lär sig mycket kvikt. Detta är psykologist och barnen uppfattar det fel och kan ge signaler till hela livet. Det är jätte viktigt att du inte säger t ex "mamma ska äta den här maten för hon är fet och måste banta" (Nu tror jag inte att du gör det, men viktigt att påpeka iaf)
Några bra tips på frukostar som passar hela familjen:
Nautrell yoghurt, alltså den med en morfar på inte de yoghurtarna med roliga figurer på, osötade eko. flingor
Gröt, prova att göra på bovete eller hirs
Lunch: Precis som alla andra tipsar jag också att börja med en STOR tallrik sallad, helst råkost med mycket mjöksyrade grönsaker och groddar.
Middag: Bygg tallriken runt grönsakerna. Gör tex biffar på rårivna morötter, palsernacka, potatis,
Servera med protein tex quiona. Om du är svag för socker så undvik alla snabba KH. Det gäller såklart även bröd och pasta.
Gör en soppa, på tex morötter, koriander, ingefära. Mixa soppan slät, vill du ha tjockare konsistens mixa i en kokt potatis, eller kikärtor.
Gör fyllda paprikor, med tex qouina, sojafärs....
Tips på mellanmål: Misosoppa, rawfoodknäcke med casewnötssmör / avokado, Yoghurten SKYR, kokt ägg, gröna smoothies ( t ex 0,5 avokado, 0,5 pkt färsk spenat, citronjuice, vatten, 1 banan, 1 äpple )
Jag jobbar mycket med att få upp ögonen för det nyttigare alternativet och jag har märkt att folk är livrädda för att äta fett. VIlket är helt fel. Fett är bra, men inte vilket fett som helst. Dra ner på mättade fettsyror och tillsätt mer flero / enkelomättade fetter. T ex olja, avokao, nötter, kokos
Ha en bra dag!