• Hoppsansa

Hur ofta kissar era barn? Kissar så ofta!!!

Min tjej har varit utan blöja i 1,5 år och torr på natten i 6 månader. Hon har i c.a 3 månader kissat väldigt mycket och nu har hon börjat kissa ner sig både på nätter och dagar och det har aldrig hänt innan. Idag har hon kissat såhär: 

06,30
    07,30
    08,50
    11,30
    12,20
    13,20
    14,10
    15,30
     17,00
     19,00
    22,00. Här väcker jag henne, annars kissar hon i sängen. Det brukar även komma en till kiss på natten i sängen nu för tiden. Hon kissar på sig för att hon hållt sig för länge och det säger splach så kommer allt. Hon blir ledsen och skäms så hon vill inte. Men samtidigt tror jag att hon tycker det är jobbigt att behöva springa och kissa så ofta som hon gör och försöker då hålla sig, och det går inte.

När detta började togs urinprov men ingen uvi. Jag är rädd för njurfel,  fel på urinledare eller diabetes. Hittar inget som stämmer på njurar och urinledare. Vad gäller diabetes så dricker hon ocså lite mer än vanligt och har inte gått upp i vikt på 6 månader men det visade ju ej på socker för 6 månader sedan....har köpt egna stickor som inte heller visar. Hur mycket kissar era barn??? Är blåsan bara överaktiv?

• Svar på tråden Hur ofta kissar era barn? Kissar så ofta!!!
  • Hoppsansa

Tack för era svar! Idag har hon kissat lika många gånger och jag har även mätt mängden. Hon kissar oftast 1 dl varje gång. Hon ville kissa tre gånger på 1,5 timme och jag frågade om det verkligen behövdes...hon sa att det kommer i byxorna annars och så hoppade hon upp på toan och då kom det med en gång och stark stråle trots att hon kissat precis nyligen. Kom också lika mycket ca 1 dl alla gånger. Så det verkar som att blåsan är överaktiv. Ska ringa VC imorgon men finns ju ingen hjälp mot det

• Hoppsansa

Tack för era svar! Idag har hon kissat lika många gånger och jag har även mätt mängden. Hon kissar oftast 1 dl varje gång. Hon ville kissa tre gånger på 1,5 timme och jag frågade om det verkligen behövdes...hon sa att det kommer i byxorna annars och så hoppade hon upp på toan och då kom det med en gång och stark stråle trots att hon kissat precis nyligen. Kom också lika mycket ca 1 dl alla gånger. Så det verkar som att blåsan är överaktiv. Ska ringa VC imorgon men finns ju ingen hjälp mot det

• Mamma Cecilia

Min dotter, snart 6 har gått hos uroterapeft. Hon sa att normalt ska man kissa fem gånger per dag. Vi har haft problem med att hon kissat på sig. Inte kissat så ofta på förmiddagen medans på eftermiddagen går hon stup i kvarten. Vi fick köra ett kiss-schema och då blev det bättre men hon hade också lite förstoppning och när vi började medicinera det blev det bättre och hon klarar nu 2-4 nätter utan olycka när hon innan medicinen kissade på sig 2ggr per natt. Så värt att kolla upp förstoppning. Det behöver inte vara mycket. Min dotter hade inte problem att bajsa men de var hårda korvar som jag inte reagerat på förrän systern fick stora förstoppningsproblem och vi var tvungen att hålla koll på det. Är de förstoppade så kan det pressa på blåsan.

• iser

Min dotter som fyller har sänkt njurfunktion. Hon var riktigt risig till en start man har i dag bara lite försänkt funktion. Det vi måste hålla koll på är om hon kissar ovanligt myket eller lite samt om hon dricker mycket vatten samt om hon är tröttare än andra barn. Barn med nedsatt njurfunktion har även oftast svårare att gå upp i vikt.

Om du skulle vara orolig för njurarna så lämnas ofta ett blodprov och ett urinprov. Hoppas att det bara är en kissperiod hon har

• Hoppsansa
    iser skrev 2013-05-31 00:16:19 följande:
    Min dotter som fyller har sänkt njurfunktion. Hon var riktigt risig till en start man har i dag bara lite försänkt funktion. Det vi måste hålla koll på är om hon kissar ovanligt myket eller lite samt om hon dricker mycket vatten samt om hon är tröttare än andra barn. Barn med nedsatt njurfunktion har även oftast svårare att gå upp i vikt.

Om du skulle vara orolig för njurarna så lämnas ofta ett blodprov och ett urinprov. Hoppas att det bara är en kissperiod hon har
    Intressant det här med njurarna. Hur märkte du att hon hade fel på njurarna? Vad gäller njurarna så går min dotter inte upp alls

Tack ni andra för era svar!!! Hon har varit förstoppad och ätit medicin för det men det är bättre nu. Bajsar oftast en gång om dagen och ganska mycket. Dock får hon ta i.... 
  • iser
    Hoppsansa skrev 2013-05-31 11:16:58 följande:
    Intressant det här med njurarna. Hur märkte du att hon hade fel på njurarna? Vad gäller njurarna så går min dotter inte upp alls

Tack ni andra för era svar!!! Hon har varit förstoppad och ätit medicin för det men det är bättre nu. Bajsar oftast en gång om dagen och ganska mycket. Dock får hon ta i.... 
    För hennes del så upptäcktes det en vecka efter att hon föddes. Hon fick dåliga njurar pga syrebrist vid förlossningen. Jag förstår att du är orolig och tänker mycket på det men försök att inte göra det. Kan du kanske få remiss från bvc till urolog? Det kan ju vara skönt att kunna utesluta problem med urinsystemet. vad säger BVC?
  • made in USA

Dricker hon mycket? Kompis till oss som började kissa ovanlig mycket vid 3 men han var törstigt också ofta. Det visas sig vara diabetes.

• ikospiko

Min dotter, 2½ år gammal, blev blöjfri för lite mer än en månad sedan men nu har hon börjat kissa på sig. Fick med mig fyra blöta ombyten från dagis, och nu när vi varit hemma har det blivit tre till. Hon gillar inte att kissa på sig, nu efter middagen har hon sprungit och kissat fyra gånger på en timme. Jag blir orolig att det är något fel. Hon har alltid kissat ofta och har inte kunnat hålla sig speciellt länge. Förstoppad är hon inte, bajsar två till fyra gånger om dagen. Jag hittar inga tips om överaktiv blåsa, finns det något man kan göra? Funderar på att ringa vårdcentralen imorgon för detta känns ohållbart :(

• Malla1

TS hur har det gått? Min dotter är 3 år och hon kissar väldigt mycket och dricker mycket oxå. Hennes urin luktar dessutom väldigt stark. Hon har hittills varit på toaletten 9 ggr och klockan är bara 12. Vi var till VC igår och lämna urin prov som enligt dom var utan anmärkning och att det här då var fullt normalt, men ja känner mig inte söker på deras svar. Nån som har något tips på vad ja ska göra?!

• Flickan och kråkan

Jag har en pojke som fyller 6 år om en vecka. Han har alltid kissat mycket och ofta. Dricker helt normalt och inte alls mycket. Vi har testat både UVI och socker flera gånger och inget på tok där. Tidigare i höstas så utreddes han på barnmedicin då han läckte mycket och även långt ifrån nattorr. Vad de sa till oss var att det inte var några problem att kissa just mycket och ofta. Han tog en hel del prover som inte visade något....balansen av salter i kroppen bland annat.

Blev lite fundersam här nu när ni pratar om njurproblem. Mycket piggare än honom kan man inte bli, men han är en och har alltid varit en lättviktare.......borde man höra sig för vidare här om detta tro? Kändes som om de var väldigt säkra på sin sak på barnmedicin men det var ju inte någon urolog. Får kanske ringa och höra. De borde ju tagit de blodprov som var aktuella kan man tycka....

Svar på tråden Hur ofta kissar era barn? Kissar så ofta!!!