• mamosh

Hjälp snälla. dör på riktigt

Tittade för några dagar sedan på en skräckfilm. Fick sedan lite svårt att sova så jag googlade runt lite. Av någon anledning började jag att läsa om något som jag inte ha hört talas om. "Sömnparalys" Jag blev så rädd för att ens försöka somna när jag läste det. Har sovit kanske 4-5 timmar per natt sen dess. Och de senaste dagarna så har jag suttit helt still dagarna långa och oroat mig för Sömnparalys. Pappa säger bara att jag fånar mig men jag har just nu inget liv. Börjar att känna som att jag ska dö snart. Får bara hemska drömmar. Men har inte fått någon sömnparalys en. Just nu gråter jag av rädsla. Hjälp! Hur ska jag gå vidare. Varför måste hemska saker stå på nätet. 

• Svar på tråden Hjälp snälla. dör på riktigt
  • viseversa

Vad är det? Sömn... som du googlade på? Jag har varit med om en sjukt obehaglig sak som tonåring. Jag var vaken men ändå inte och levde i en mardrömsvärld. Hjärnan var både vaken och sov. Kan inte förklara bättre än så. var i mitt rum men det var svarta skynken över alla fönster och alla möbler och en okänd kraft höll kvar mig i sängen och höll för min mun så jag inte kunde skrika och hade svårt att andas. Men det har bara hänt en gång i hela mitt liv men jag kommer aldrig glömma det.

• mammave

Sluta titta på skräckfilm. Om pappa inte lyssnar, prata med ngn annan om att du mår dåligt o är rädd. Går du i skolan finns det kurator elr skolsyster att prata med - gör det imorgon! De hjälper dig.

• pellan

Jag har haft många sömnparalyser och det är inget farligt! Det kan inte skada dig på något sätt! Det är extremt obehagligt, men sitter inte i länge. 

• mucklas

Jag har också haft sömnparalyser ett par gånger, när jag har haft feber. Det var lite otäckt första gången men gick över ganska snabbt, och andra gången visste jag ju vad det var och bara väntade på att det skulle gå över.

Inget att oroa sig för :)

• En struts

Vad gulliga folk är här som lugnar dig, och säger att det inte är så farligt. Jag har inte greppat det riktigt, vad det är när jag läser på Wikipedia, men jag känner spontant igen det. Ofta ihopkopplat med någon mardröm kan det vara också, som någon nämnde här. Folk kan ju få stora problem med mardrömmar också, och bli tvungna att hantera det. Så tänk, att ifall det uppkommer, så kan du helt enkelt bli tvungen att hantera det. Det finns hjälp, med bearbetningsprogram och kognitiv terapi och sånt. Det låter som att du fått någon slags panikångest och fobi inför det. Och då kan man kunna bli tvungen att bota fobin också, om du förstår.
    Men just nu låter det allvarligt att du får bara fyra timmars sömn och sånt. Det  "i sig" bör du få någon samtalskontakt om, med någon, om det fortgår iallafall.
    Speciellt om du redan nu säger "Jag dör!", då känner jag med dig, att du kanske hamnat i en slags panik. Kanske behöver du få något lugnande, kanske behöver du hjälp av någon sömntablett tillfälligt eller så räcker det med att prata med någon.
    Och så det där med att någon här nämnde något om skräckfilm. Jo, det tycker jag stämmer att man ska undvika när man inte mår bra "i botten". Jag har blivit mycket känsligare för skräckfilm på äldre dagar. Nu var det länge sen, men skräckfilm kan till och med skapa såna där hallucinationer hos mig, som jag nu såg att man pratar om när man pratar om sömnparalys, på Wikipedia - att just såna där hallucinationsbilder jag hade, precis innan jag skulle somna (då jag var i dröm vakentillstånd) faktiskt kunde vara just sömnparalys.
    Jag blev väldigt restriktiv med skräckfilm, då jag i samband med dem kunde må så dåligt.

• tjej25

Ursch låter väldigt jobbigt det där! Men tänk såhär istället att om du nu skulle råka ut för sömnparalys så vet du ju vad det är för nått som händer och att det faktiskt går över! Vad glad att du har kunskapen och inte blir överraskad av nått du inte vet vad det är. Jag har själv haft stora sömnproblem och har fortfarande till en viss del, men har lärt mig hantera det nu. Men tror oxå som nån annan föreslog att det kan vara bra för dig att prata med någon utomstående om detta. Lycka till det kommer ordna sig!!

• pollydolly

Har också haft flera sömnparalyser pga stress och dålig sömn. Inget farligt men sjukt obehagligt. När det händer ska man bara slappna av och försöka somna om så vaknar man ordentligt nästa gång. :)

• underbaraSt

Jag har haft mååånga sånna. Speciellt när jag var liten. Nu mer, trots att det är obehagligt, vet jag att jag ska slappna av så fort det händer för då vaknar man till och kan röra sig igen. Jag vet inte varför det händer, om det beror på stress så får jag inte riktigt ihop det med när jag var liten. Då fick jag det jätteofta och jag var inte stressad. Jag hade en bra barndom och uppväxt och var glad och lycklig jämt.

• Zizzy Zimsson

Sömnparalyser är helt ofarliga, även om de är obehagliga. Oftast pågår de bara några sekunder upp till en minut.

Googla på klardrömmande (lucid dreaming) istället så får du lära känna en helt annan mycket trevligare sida av myntet.  

Svar på tråden Hjälp snälla. dör på riktigt