• Aruba

Plötsligt ändrade sovvanor, vaccin eller ålder??

Fråga.... Lilltjejen sover inte lika tungt  och länge längre efter 3 månadersvaccinet (sov jäääättemycket två dagar efter), men har rent plötsligt fått andra sovvanor. Hon har tidigare bara sovit en gång på förmiddagen och då 45 min-1,5 timme och eventuellt en gång på eftermiddagen som jag  nästan fått tvinga fram (hon har varit trött men har inte velat sova). Igår lägger sambon henne bara i spjälsängen, ger henne nappen stannar hos henne och... hon somnar bums. Sov 4x30 minuter igår i sin säng utan att knota. Är det vanligt att de bara ändrar beteende såhär plötsligt ,  - har hon nått en annan mognadsfas? Eller har vi helt enkelt inte testat tillräckligt ofta och hon har egentligen varit ok med detta tidigare? Eller ska jag oroa mig för vaccinet? Innan har hon legat i spjälsängen och tittat/lyssnat på sin mobil, och sagt ifrån efter typ 5 minuter när hon tyckte det började bli trist och har aldrig sovit där innan.

Om detta är normalt blir jag bara glad, hon har haft så svårt att komma till ro på dagen innan och kan hon ta fler powernaps så är det ju bara skönt för henne så hon slipper bli övertrött...Men jag vill ju inte att det ska vara en effekt av vaccinet.

När hon är vaken är hon pigg och glad och som vanligt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-27 08:53
    Hon är 3 månader + en vecka

• Svar på tråden Plötsligt ändrade sovvanor, vaccin eller ålder??
  • Dara

Fortsätter din bebis sova bra nu? Om ja, så är jag glad för sin skull.
    Jag själv har en bebis som inte gillar att sova. Så även om hon är trött men icke sova, då kan man missa mycket :)

• Aileen Allannah

Kan aldrig tänka mig att det skulle vara en effekt av vaccinet, kring 3 månader händer det mycket hos bebisen så sömnmönster kan ändras. Det enda man vet om bebisars rutiner är att de ändras så snart man tror att man har lärt sig dem.

• helene 355
    Aileen Allannah skrev 2013-06-01 21:52:03 följande:
    Kan aldrig tänka mig att det skulle vara en effekt av vaccinet, kring 3 månader händer det mycket hos bebisen så sömnmönster kan ändras. Det enda man vet om bebisars rutiner är att de ändras så snart man tror att man har lärt sig dem.
    vänta ett tag och se, kan ju va allt möjligt i denna ålder,

tillbaka till Aileen, våran pojke fick ändrade sovvaner efter vaccin, så de kan hända, sov bra innan 3 månaders vaccin, natten efter sov oroligt, och lätt vaknade för minsta lilla, så sköt på 6månaders vaccin till han var 7 månader, 1-2 veckor innan vaccinering så sov han bättre, djupare och längre som innan första vaccinering men natten efter vaccinering gick han tillbaka till sitt oroliga och lätta sömn, från 3 månader till nästan 1 år har han sovit oroligt och lätt, vi har inte kunnat haft på ljud eller kppt gå förbi hans dörr utan att han vaknar för minsta lilla (förutom dem 1-2 veckorna innan andra vaccinering) efter 1 år började han sova djupare igen och bättre så jag avsa sista vaccinering och han har sen dess fortsatt sova bra och tungt så nu kan vi gå till kylskåpet och göra en smörgås, ha på tv, prata med varandra utan att viska och leva normalt efter han somnat.
  • naturalmystic

det här var verkligen intressant att läsa! jag har en liten kille som fick sitt 3-månadersvaccin i för 2 dagar sedan, och sen dess har han sovit jättemycket på dagen(och lika bra som vanligt på natten) men varit väldigt lättväckt och orolig vid läggningen på kvällen. det har också varit svårare att locka fram ett leende än det brukar vara, han är annars en väldigt glad pratkvarn, men han har varit väldigt tyst och stillsam sen vaccinet. så nu när jag läst vad ni skrivit vågar jag hoppas på att han blir glad snart igen och mindre orolig på kvällen!

Svar på tråden Plötsligt ändrade sovvanor, vaccin eller ålder??