• MF1972

Gravid efter 40 utan IVF?

Med risk för att fråga något som finns i andra trådar redan, men har någon någon uppfattning om hur vanligt det är med graviditet efter 40 utan IVF? Man läser ju ofta om offentliga personer 40+ som får barn, men mer sällan om huruvida det skett på "naturlig" väg. Jag fyllde precis 41.

• Svar på tråden Gravid efter 40 utan IVF?
  • Anyah

Jag blev gravid på naturlig väg och fick min yngsta son samma år som jag fyllde 44 år. Jag blev även gravid året innan men det slutade tyvärr med MA.

Jag hade tre barn innan varav det yngsta då var 19 år så lilleman är en riktig sladdis :)

• che71

Jag har blivit gravid 6 gånger o 5 av de är efter att jag fyllt 40. (1 när jag var 39 år o 4 av de med Pergotime)
    Men tyvärr har det ju blivit 6 missfall.
    Nu har jag immunbehandling (efter utredning i Aten) o hoppas det ska kunna hjälpa oss få barn.
    Fyller 42 om 2 månader.
    Har försökt i 3 år.

Det ger mig hopp att se att det finns flera här som lyckats till slut!!Glad

• MF1972

Tack alla för att ni delar med er. Mitt förhållande gungar ju en del, men nu har vi kommit igång med parterapi och jag har själv börjat med samtalsstöd för de "issues" jag själv har som antagligen ligger till grund för många av mina val.

Det inger verkligen hopp att läsa om att det ändå inte är kört. IVF skrämmer mig lite, av många skäl och jag skulle helst vilja att det "bara händer"... Kunde kanske ha tänkt på det något tidigare, dock...

Varmt lycka till alla.

• Vi 5

Här är en till som blev gravid spontant vid 41,5 års ålder. Vi har barn sedan tidigare men började försöka med syskon vid 39 års ålder. Det gick inget vidare så vi provade med IVF, 3 st  (jag blev gravid vid ett av dem men det blev mf i v 9). Vi slutade med ivf och i vintras blev jag spontant gravid, först fick jag mf i v 6 och sedan blev jag alltså spontant gravid direkt efter det. Nu är jag i v 25 och allt ser bra ut. Fyller snart 42 år.

• asan25

Hej!
    Jag är beräknad till 6/3 med första barnet.
    Fyller 41 nästa månad och träffade den stora kärleken sent i livet samt har gått ner 80 kg så nu tror jag att min tid har kommit.
    Ska på inskrivning 1/8 och tidigt ultraljud 28/8.
    Är idag i vecka 9 (8+1).

Vi har inte gjort så mycket mer än skippat kondom och hoppats på det bästa. Jo iofs har vi motionerat och ätit bra mat samt så har ju min viktminskning troligtvis gjort sitt.

• Sara E13

Hej! Jag och min man har två barn som är 14 och 9. Vi har inte alls planerat fler barn men jag känner nu att en bebis är på G. Jag är 41 år och har en tid hos barnmorska på måndag eftersom mina graviditetstest visar negativt. Har någon haft liknande erfarenhet att man har alla graviditets symptomer men test visar neg? Sara

• Juliette F
    Sara E13 skrev 2013-08-16 21:16:19 följande:
    Hej! Jag och min man har två barn som är 14 och 9. Vi har inte alls planerat fler barn men jag känner nu att en bebis är på G. Jag är 41 år och har en tid hos barnmorska på måndag eftersom mina graviditetstest visar negativt. Har någon haft liknande erfarenhet att man har alla graviditets symptomer men test visar neg? Sara
    Du kanske är en sk låghormonare? En liten andel kvinnor får positivt svar senare än andra på graviditetstest. Men ett blodprov ska ge dig svar. Har du gått över tiden länge? En del får positivt först några dagar efter BIM. Lycka till, om du nu vill ha en liten till :).
  • letty
    Maria 43 skrev 2013-06-15 23:32:53 följande:
    Hej! Tänkte bara berätta att det finns hopp även efter 40 Glad. Själv är jag nu 44 år och gravid i 6 veckan naturligt. För ett halv år sen gjorde jag ivf men fick missfall. Då gav jag upp tanken på att än en gång bli mamma... Men men, kanske för att jag slutade tänka på bebis hela tiden så hokus pokus så besannades min dröm Skrattande
    Grattis Maria, det betyder att min chans inte är förbi för jag är 44 jippi! Så glad jag blir nu ska jag inte tänka så mycket på det som du säger. Glad
  • letty
    Anyah skrev 2013-06-16 00:55:21 följande:
    Jag blev gravid på naturlig väg och fick min yngsta son samma år som jag fyllde 44 år. Jag blev även gravid året innan men det slutade tyvärr med MA.

Jag hade tre barn innan varav det yngsta då var 19 år så lilleman är en riktig sladdis :)
    Hahaha va roligt att höra att jag inte är den enda som har min yngsta på 18 och försöker bli gravid o få en sladdis som du säger. Då känns det inte så fel som många försöker övertala mig att det är för jag är också 44
  • Cice

Hej 
      Jag hoppas att jag kan ge lite hopp, till er som kämpar.
    Jag har plussade på  Cd26 . Helt otroligt.. Jag  blev  gravid spontant vid  exak t46 års ålder. 
    Jag plussade spontan förra året och jag fick Mf.
    Jag är mycket glad, det är  ungefär 10 månad emellan de två graviditet.
    Jag har  haft hjälp av, homeopatiska mediciner, progesteron All, kost förändring, reflexologi, akupunktur ( samt jag har  Moxat ; Moxa används som en kompletterande behandling till akupunktur. Det är en värmande teknik som framför allt används i stärkande och smärtstillande syfte. Man använder också moxa vid för lite Yang i kroppen. Moxa cirkulerar Qi och blod mycket effektivt, och bidrar till snabbare smärtlindring och läkning. )

Jag lider av prolaktinon, och jag har börjat  med Norprolac, som sägs att öka fruktsamheten . Jag har lyckats att övertala  min läkare att  ge min recept till levaxin, trotts normala värdet på TSH . Jag började med de mediciner  i juni .

Kram på Er.

Svar på tråden Gravid efter 40 utan IVF?