Försäkringskassan skrev 2013-05-29 09:56:54 följande:
Hej!
För att få en SGI baserat på heltid så ska man arbeta heltid i minst 6 månader. Eller ha för avsikt att arbeta heltid i minst 6 månader. Om du inte hinner arbeta heltid i 6 månader före förlossningen kan det bli så att du inte blir fastställd i en heltids-SGI. I varje enskilt ärende gör vi en bedömning. Då tanken verkar vara att du ska arbeta heltid i 1 år tar vi med det i beräkningen när vi gör bedömningen.
Jag kan inte svara på att du är garanterad att bli fastställd i en heltids SGI före barnet föds, eller att du inte blir fastställd i det. När vi handlägger ditt ärende gällande din SGI och kommande föräldrapenning gör vi handläggare en bedömning om du har rätt till SGI på heltid då du inte hinner arbeta i den omfattningen i 6 månader.
Om du blir fastställd i en heltids SGI före barnet föds ska du sedan från barnets 1 årsdag skriva in dig på Arbetsförmedlingen för heltidsarbete resterande procent upp till heltid, eller ta ut föräldrapenning resterande procent upp till heltid för att då stå kvar i din heltids SGI när du börjat arbeta deltid igen.
(Men under barnets första år finns inga sådana krav endast från 1 årsdagen).
Hälsningar
Clara, handläggare
ok,i got it! :) men om jag hade hunnit jobba 6 månader, oavsett om det var ett vik eller fast tjänst så skulle jag få sgi på¨heltid även om jag efter mammaledighet skulle återgå till deltid???