• Anonym (lotten)

föräldrarpenningen

Jag jobbar deltid sedan några år.Ska nu jobba heltid under ett år och sedan tillbaka till deltid igen ( min tjänst är deltid i grunden) Till saker hör att vi ska få ett till barn och jagnkommer jobbaheltid i ca 5.5 månad innan barnet anl
    anländer.

Har hört att man ska ha jobbat 6 månader heltid för att få föräldrarpenning på den nivå, stämmer det?

• Svar på tråden föräldrarpenningen
  • Försäkringskassan

Hej

Ja, för att få en SGI baserat på heltid så ska man arbeta heltid i minst 6 månader. Eller ha för avsikt att arbeta heltid i minst 6 månader och då gå tillbaka till heltid efter föräldraledigheten.

Hälsningar
    Stella, handläggare 

• Anonym (lotten)
    Försäkringskassan skrev 2013-05-27 19:08:24 följande:
    Hej

Ja, för att få en SGI baserat på heltid så ska man arbeta heltid i minst 6 månader. Eller ha för avsikt att arbeta heltid i minst 6 månader och då gå tillbaka till heltid efter föräldraledigheten.

Hälsningar
    Stella, handläggare 
    ok. Jag vill jobba heltid efter jag varit mammaledig,men min grundtjänst är deltid.:( Finns det något jag kan göra för att få sgi på heltid i min sits. Min arbetsgivare kan ej lova i dagsläget att jag får heltid efter mammaledigheten :( 
  • Försäkringskassan

Hej!

Om man får sin sgi baserad på heltidsarbete och man inte återgår till heltidsarbete när  mammaledighet är slut kan man skydda sin sgi med att vara anmäld på Arbetsförmedlingen för heltidsjobb eller ta ut föräldrapenning upptill heltid när man arbetar deltid.

Här kan du läsa mer på sidan 4 Du kan behålla din sjukpenning.

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/3b1a7086-9fcd-4e06-846f-09f8257fc2c7/ff_4070_foraldrapenning120320.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=3b1a7086-9fcd-4e06-846f-09f8257fc2c7&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0

Hälsningar

Asta, handläggare

• Anonym (lotten)
    Försäkringskassan skrev 2013-05-28 09:12:37 följande:

Hej!

Om man får sin sgi baserad på heltidsarbete och man inte återgår till heltidsarbete när  mammaledighet är slut kan man skydda sin sgi med att vara anmäld på Arbetsförmedlingen för heltidsjobb eller ta ut föräldrapenning upptill heltid när man arbetar deltid.

Här kan du läsa mer på sidan 4 Du kan behålla din sjukpenning.

www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/3b1a...

Hälsningar

Asta, handläggare

SÅ om jag jobbar deltid 5.5 månad innan barnet kommer och efter mammaledigheten anmäler mig på arbetsförmedlingen så jag jag få fp på heltid, även från början?? 
  • Försäkringskassan

Hej!

För att få en SGI baserat på heltid så ska man arbeta heltid i minst 6 månader. Eller ha för avsikt att arbeta heltid i minst 6 månader. Om du inte hinner arbeta heltid i 6 månader före förlossningen kan det bli så att du inte blir fastställd i en heltids-SGI. I varje enskilt ärende gör vi en bedömning. Då tanken verkar vara att du ska arbeta heltid i 1 år tar vi med det i beräkningen när vi gör bedömningen.

Jag kan inte svara på att du är garanterad att bli fastställd i en heltids SGI före barnet föds, eller att du inte blir fastställd i det. När vi handlägger ditt ärende gällande din SGI och kommande föräldrapenning gör vi handläggare en bedömning om du har rätt till SGI på heltid då du inte hinner arbeta i den omfattningen i 6 månader.

Om du blir fastställd i en heltids SGI före barnet föds ska du sedan från barnets 1 årsdag skriva in dig på Arbetsförmedlingen för heltidsarbete resterande procent upp till heltid, eller ta ut föräldrapenning resterande procent upp till heltid för att då stå kvar i din heltids SGI när du börjat arbeta deltid igen.
    (Men under barnets första år finns inga sådana krav endast från 1 årsdagen).

Hälsningar
    Clara, handläggare 

• Anonym (lotten)
    Försäkringskassan skrev 2013-05-29 09:56:54 följande:
    Hej!

För att få en SGI baserat på heltid så ska man arbeta heltid i minst 6 månader. Eller ha för avsikt att arbeta heltid i minst 6 månader. Om du inte hinner arbeta heltid i 6 månader före förlossningen kan det bli så att du inte blir fastställd i en heltids-SGI. I varje enskilt ärende gör vi en bedömning. Då tanken verkar vara att du ska arbeta heltid i 1 år tar vi med det i beräkningen när vi gör bedömningen.

Jag kan inte svara på att du är garanterad att bli fastställd i en heltids SGI före barnet föds, eller att du inte blir fastställd i det. När vi handlägger ditt ärende gällande din SGI och kommande föräldrapenning gör vi handläggare en bedömning om du har rätt till SGI på heltid då du inte hinner arbeta i den omfattningen i 6 månader.

Om du blir fastställd i en heltids SGI före barnet föds ska du sedan från barnets 1 årsdag skriva in dig på Arbetsförmedlingen för heltidsarbete resterande procent upp till heltid, eller ta ut föräldrapenning resterande procent upp till heltid för att då stå kvar i din heltids SGI när du börjat arbeta deltid igen.
    (Men under barnets första år finns inga sådana krav endast från 1 årsdagen).

Hälsningar
    Clara, handläggare 
    ok,i got it! :) men om jag hade hunnit jobba 6 månader, oavsett om det var ett vik eller fast tjänst så skulle jag få sgi på¨heltid även om jag efter mammaledighet skulle återgå till deltid???
  • Försäkringskassan

Hej igen,

Om du arbetar stadigvarande (6 månader eller längre) så bedöms den sjukpenninggrundandeinkomst efter dessa uppgifter. Detta oavsett om det är ett vikarieande arbete eller en tillsvidaretjänst som det rör sig om.

Om du arbetat 6 månader eller längre och därefter blir föräldraledig så kan du efter föräldraledigheten skydda den sjukpenninggrundandeinkomsten som blivit registrerad på en heltidstjänst.

Hälsningar

Allan, Handläggare

• Anonym (lotten)
    Försäkringskassan skrev 2013-05-29 18:58:54 följande:

Hej igen,

Om du arbetar stadigvarande (6 månader eller längre) så bedöms den sjukpenninggrundandeinkomst efter dessa uppgifter. Detta oavsett om det är ett vikarieande arbete eller en tillsvidaretjänst som det rör sig om.

Om du arbetat 6 månader eller längre och därefter blir föräldraledig så kan du efter föräldraledigheten skydda den sjukpenninggrundandeinkomsten som blivit registrerad på en heltidstjänst.

Hälsningar

Allan, Handläggare

tacktack!!!:)
Svar på tråden föräldrarpenningen