• nollo

Kombinera graviditetspenning med semester

Hej!
    Jag är beviljad graviditetspenning på 50%. Jag undrar om jag kan ta semester återstående 50% för att på så sätt kunna vara hemma på heltid.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Kombinera graviditetspenning med semester
  • nollo
    Försäkringskassan skrev 2013-05-27 19:53:21 följande:
    Hej 

Du kan inte ta ut graviditetspenning halvdagar och semester halvdagar. 

Hälsningar
    Stella, handläggare

Tack för snabbt svar! 

Men jag skulle kunna ta 2 dagar graviditetspenning och 3 dagar semester per vecka? 

• Försäkringskassan

Hej igen!

Vill bara göra ett förtydligande angående semesteruttag under tid man har graviditetspenning.

Det är helt okey att ta ut det samtidigt eftersom semester är en tidigare intjänad tid.

Hälsningar

Asta, handläggare

• nollo

Nu blir jag förvirrad. På telefon fick jag besked att det går bra att ta halva dagar semester och andra halvan graviditetspenning. Det första svaret här säger att det inte går medan det andra svaret säger att det går bra? Min arbetsgivare kan tänka sig att betala ut halva semesterdagar. Tacksam för besked.

Försäkringskassan skrev 2013-05-28 08:16:24 följande:
    Hej igen!   Vill bara göra ett förtydligande angående semesteruttag under tid man har graviditetspenning. Det är helt okey att ta ut det samtidigt eftersom semester är en tidigare intjänad tid.   Hälsningar Asta, handläggare  

• Försäkringskassan

Hej igen!

Vi ber om ursäkt för att svaren blivit missvisande. Har du gravititetspenning på 50% och din arbetsgivare bevijar dig 50% semester är det okej, dels eftersom semester likställs med arbete samt är inarbetad tid.

Hälsningar
    Agda, handläggare

• nollo
    Försäkringskassan skrev 2013-05-28 12:18:38 följande:
    Hej igen!

Vi ber om ursäkt för att svaren blivit missvisande. Har du gravititetspenning på 50% och din arbetsgivare bevijar dig 50% semester är det okej, dels eftersom semester likställs med arbete samt är inarbetad tid.

Hälsningar
    Agda, handläggare
    Tack! 
    Hur fyller jag i det här på något smidigt sätt i ansökan? Det står att man ska fylla i hur man arbetat under perioden. Ska jag fylla i att jag "arbetat" 4h per dag? 

Svar på tråden Kombinera graviditetspenning med semester