Har fått frågan att bli surrogatmamma.
Hej!
För att göra en lång historia kort så har min bästa vän och hans partner frågat mig om jag skulle kunna tänka mig att vara surrogatmamma åt dom. Det dom hade tänkt sig var att jag inte kommer vara genetisk mamma till barnet, och det vill jag inte heller.
Jag själv är två barnsmamma åt en 4åring och en 1åring. Jag har haft två väldigt lätta graviditeter och förlossningar. Så en stor anledning till att han frågade mig var just därför.
Vi har känt varandra i 13 år jag och min vän, och jag skulle verkligen vilja göra detta för dom. Jag vill att han också ska få uppleva kärleken till ett barn.
MEN, det finns ju väldigt många men. Det är ju ändå inte en dans på rosor att vara gravid, och så som jag har förstått det så är det inte lagligt i Sverige? Jag söker någon som har lite erfarenhet av detta, eller kanske till och med någon som har varit surrogatmamma själv. Jag antar att man inte får någon ersättning från försäkringskassan, som tex graviditetspenning. Föräldrapenning förstår jag att man inte får eftersom jag inte ska vara föräldraledig med barnet, men jag tänkte mer om man inte skulle klara av att jobba hela graviditeten.
Är det lagligt att vara surrogatmamma i Sverige, men man måste åka till Danmark och insimineras eller hur funkar det? Jag har så många frågor att jag knappt vet vart jag ska börja :)
Så jag skulle bli så tacksam om någon har någon erfarenhet av detta, hör av dig isf! :)
Tack på förhand!