• Anonym (hjälp)

Tänker jag för egoistiskt?

Sitter i en liten obekväm sisuation just nu som jag inte vet hur vi ska lösa det till det bästa.
    Jag lever tillsammans med min man och våran 1 åring, min sambo har även två barn till sedan tidiagre förhållande.
    Sedan tre månader tillbaka har mannen varit hemma och varit pappaledig och samtidigt utökade vi umgänget från vh till w för hans barn. Anledningen att vi inte hade w tigiare är för att sambon ligger borta på jobb under veckorna.
    Fick reda idag på jobbet att dom ska dra ner på personal och jag sitter väldigt osäkert så en av mina medarbetare tipsade mig om att hon tyckte jag skulle ta över föräldraledigheten under sommaren. Pratade min min chef och det var ok att jag gjorde det. Dels har jag några månader på mig att htta annat jobb eller om det blivit "säkrare" där jag är nu.
    Men om jag är hemma i sommar med barnet måste sambon jobba och då kan inte hans barn komma w som de vill och tror att det kommer bli.
    Hur hade ni tänkt? Tänker jag egoistiskt?               

• Svar på tråden Tänker jag för egoistiskt?
  • Anonym (psykologi)
    Ess skrev 2013-05-31 08:15:53 följande:
    Ts kan vi räkna bort då hon inte är vårdnadshavare och inte har några skyldigheter gällande barnen.

Jobbar han borta så är det desstu större anledning för mamman att gå in när han jobbar. Men visst tycker jag det är dumt när det först blir en ändring och sen strax efter ytterligare en. Men man kan fortfarande inte bortse från att barnen behöver tillsyn, för dom är inte stora nog att bli lämnade ensamma hela veckan han jobbar. 

Det är ingen som räknar med Ts och pappan kan inte heller räkna med att mamman accepterar ännu en ändring i barnens boende utan strid. Det är enbart pappans problem att lösa när han och Ts är de som ställt till problemet. Men förmodligen blir mamman nöjd över att ha barnen på heltid igen och att kunna kräva pappan på stort underhåll!
  • SVBk4rr1ng

Jag tycker att det är helt på sin plats att ts tänker egoistiskt. Vad blir bäst för henne och hennes familj? Ur hennes perspektiv kan det vara viktigt att pappan också är pappaledig eftersom det gynnar deras barn. Men egentligen är det viktigaste för henne just nu att säkra ett arbete. Det gynnar ingen i familjen om hon blir arbetslös och om man kan förhindra det genom på nåt sätt är det värt det även om annat får komma i andra hand tillfälligt. Dock förstår jag inte riktigt hur hennes föräldraledighet i sommar skulle förhindra att hon blir uppsagd. Inte heller förstår jag hur hon ska söka nytt jobb som föräldraledig. För om hon är föräldraledig ska hon väl i första hand ta hand om barnet. Dessutom kommer hon vara utan avlastning i veckorna eftersom mannen är borta. Vore det inte bättre om pappan fortsatte med sin föräldraledighet och när ts eventuellt blir uppsagd kan hon gå på a-kassa och söka nytt jobb ordentligt?? Eller använda sin semester till det?? Eftersom pappan då kommer att vara föräldraledig kan hon förmodligen ta sig tid att söka jobb.

• h8him
    SVBk4rr1ng skrev 2013-05-31 08:29:05 följande:
    Jag tycker att det är helt på sin plats att ts tänker egoistiskt. Vad blir bäst för henne och hennes familj? Ur hennes perspektiv kan det vara viktigt att pappan också är pappaledig eftersom det gynnar deras barn. Men egentligen är det viktigaste för henne just nu att säkra ett arbete. Det gynnar ingen i familjen om hon blir arbetslös och om man kan förhindra det genom på nåt sätt är det värt det även om annat får komma i andra hand tillfälligt. Dock förstår jag inte riktigt hur hennes föräldraledighet i sommar skulle förhindra att hon blir uppsagd. Inte heller förstår jag hur hon ska söka nytt jobb som föräldraledig. För om hon är föräldraledig ska hon väl i första hand ta hand om barnet. Dessutom kommer hon vara utan avlastning i veckorna eftersom mannen är borta. Vore det inte bättre om pappan fortsatte med sin föräldraledighet och när ts eventuellt blir uppsagd kan hon gå på a-kassa och söka nytt jobb ordentligt?? Eller använda sin semester till det?? Eftersom pappan då kommer att vara föräldraledig kan hon förmodligen ta sig tid att söka jobb.
    Precis, man kan bli uppsagd under föräldraledigheten också så jag förstår inte vad de ska tjäna förutom någon månads uppsägningstid efter ledigheten. Ts vill tro att hon ska kunna söka jobb och vara föräldraledig i sommar och mannen jobbar borta under veckorna. Själv tror jag att Ts får svårt med jobbsökeriet. Så nog tror jag, som du, att det skulle vara bättre om pappan var hemma och Ts kunde fokusera på arbete och jobbsökeri.

Sen tror jag att Ts nuvarande arbetsgivares benägenhet att vilja behålla henne påverkas om Ts väljer att vara föräldraledig igen, med kort varsel. Men det är bara vad jag tror.
  • SVBk4rr1ng

Om man tänker från pappans perspektiv så är det bästa för honom och hans familj också att ts inte blir arbetslös eftersom en arbetslöshet sliter på en familj både ekonomiskt och känslomässigt. Men jag kan förstå att han blir besviken av att behöva ställa in sin föräldraledighet och eventuellt göra sina barn besvikna. Men det kommer ju fler tillfällen till det. Kanske i höst när ts lyckats hitta ett nytt jobb? Skulle de inte kunna vara föräldralediga samtidigt i sommar? Man kan göra det under en månad tror jag och tillsammans med ts semester skulle det bli två månader. Då skulle pappan kunna fortsätta vara hemma med alla barnen tillsammans med ts och ts skulle samtidigt ha tid att söka jobb ordentligt. Och också få möjligheten att tillbringa mer tid med sina bonusbarn utan att behöva ta ansvar för dem och lära känna dem bättre.

• kenopeno
    Ess skrev 2013-05-31 08:15:53 följande:
    Ts kan vi räkna bort då hon inte är vårdnadshavare och inte har några skyldigheter gällande barnen.

Jobbar han borta så är det desstu större anledning för mamman att gå in när han jobbar. Men visst tycker jag det är dumt när det först blir en ändring och sen strax efter ytterligare en. Men man kan fortfarande inte bortse från att barnen behöver tillsyn, för dom är inte stora nog att bli lämnade ensamma hela veckan han jobbar. 

Men nu var han föräldrarledig i sommar. Och skulle inte jobba. Och eftersom ts som du säger inte har någon skyldighet till barnen, så får pappan se till att ha det då. Varför ska han rätta sig efter någon som inte ser sig ha någon skyldighet att ta ansvar för det han planerat ta ansvar för
  • Ess
    Anonym (psykologi) skrev 2013-05-31 08:28:40 följande:

Det är ingen som räknar med Ts och pappan kan inte heller räkna med att mamman accepterar ännu en ändring i barnens boende utan strid. Det är enbart pappans problem att lösa när han och Ts är de som ställt till problemet. Men förmodligen blir mamman nöjd över att ha barnen på heltid igen och att kunna kräva pappan på stort underhåll!
    Jag tror också att mamman blir nöjd att få ha dem igen. Självklart så ska hon ha underhåll, troligen så blir det samma som dom har haft tidigare. Men det är ju en överenskommelse dom får ta sinsemellan. Det är inte helt orimligt att hon får extra kompensation under sommaren när han skulle haft dem mer.
  • SVBk4rr1ng
    kenopeno skrev 2013-05-31 08:49:42 följande:
    Men nu var han föräldrarledig i sommar. Och skulle inte jobba. Och eftersom ts som du säger inte har någon skyldighet till barnen, så får pappan se till att ha det då. Varför ska han rätta sig efter någon som inte ser sig ha någon skyldighet att ta ansvar för det han planerat ta ansvar för

Men pappan har väl skyldigheter gentemot alla i sin familj?? Han kan ju faktiskt tycka att det mest gynnsamma för hela familjen i det långa loppet är att försöka undvika att ts blir arbetslös.
  • Ess
    kenopeno skrev 2013-05-31 08:49:42 följande:

Det är en diskussion som dom haft sinsemellan, vilket som gynnar dem bäst i längden. jobb och ekonomi går långt före att hans barn skulle varit där i sommar.Ibland tar man beslut som man får ändra i efterhand, sånt är livet liksom.

• Anonym (psykologi)
    Ess skrev 2013-05-31 09:12:38 följande:
    Det är en diskussion som dom haft sinsemellan, vilket som gynnar dem bäst i längden. jobb och ekonomi går långt före att hans barn skulle varit där i sommar.Ibland tar man beslut som man får ändra i efterhand, sånt är livet liksom.

Ess skrev 2013-05-31 08:55:41 följande:
    Jag tror också att mamman blir nöjd att få ha dem igen. Självklart så ska hon ha underhåll, troligen så blir det samma som dom har haft tidigare. Men det är ju en överenskommelse dom får ta sinsemellan. Det är inte helt orimligt att hon får extra kompensation under sommaren när han skulle haft dem mer.

Ev. Stämning om underhåll bestämmer mamman om. Pappan kan inte enväldigt ta beslut som rör mamman och barnen.
  • Ess
    Anonym (psykologi) skrev 2013-05-31 09:18:47 följande:

Ev. Stämning om underhåll bestämmer mamman om. Pappan kan inte enväldigt ta beslut som rör mamman och barnen.
    När det gäller jobb så väger det tyngre. Kan inte pappan ha dem pga jobb och mamman inte vill, då lär dom få svälja att soc går in och omplacerar barnen. Tror ju nog att den det drabbar värst är mamman som inte jobbar, men av ren princip säger nej till att ha dem. 

Ang stämning så är det upp till henne att bedöma om det är värt det, om hon får så mycket mer. Att hon verkligen litar på att han betalar. 
  • Anonym (psykologi)
    Ess skrev 2013-05-31 09:35:13 följande:
    När det gäller jobb så väger det tyngre. Kan inte pappan ha dem pga jobb och mamman inte vill, då lär dom få svälja att soc går in och omplacerar barnen. Tror ju nog att den det drabbar värst är mamman som inte jobbar, men av ren princip säger nej till att ha dem. 

Ang stämning så är det upp till henne att bedöma om det är värt det, om hon får så mycket mer. Att hon verkligen litar på att han betalar. 

Väljer pappan att familjehem är ett alternativ hoppas jag att barnen vänder honom ryggen. Väldigt många barn får för lågt underhåll så förmodligen skulle barnen få mer om hon stämmer.
  • Ess
    Anonym (psykologi) skrev 2013-05-31 09:48:12 följande:

Väljer pappan att familjehem är ett alternativ hoppas jag att barnen vänder honom ryggen. Väldigt många barn får för lågt underhåll så förmodligen skulle barnen få mer om hon stämmer.
    Dom lär vända båda föräldrarna ryggen i så fall, eftersom att mamman inte är bättre än pappan om hon vägrar ta dem.

Eftersom han jobbar borta i veckorna och troligen tjänar hyfsat, så är det möjligt att hon får mer om hon stämmer.   Men sen har han (snart) två barn till som han ska lägga samma summa på, så det får dom räkna ut vad som är skäligt.
  • h8him
    Ess skrev 2013-05-31 10:03:44 följande:
    Dom lär vända båda föräldrarna ryggen i så fall, eftersom att mamman inte är bättre än pappan om hon vägrar ta dem.

Eftersom han jobbar borta i veckorna och troligen tjänar hyfsat, så är det möjligt att hon får mer om hon stämmer.   Men sen har han (snart) två barn till som han ska lägga samma summa på, så det får dom räkna ut vad som är skäligt.
    Har mamman vägrat ta barnen eller har tråden bara spårat ur?

Angående underhåll så är det barnets kostnader (äldre barn är dyrare barn) och föräldrarnas försörjningsförmåga som styr mest.
  • Ess
    h8him skrev 2013-05-31 10:33:16 följande:
    Har mamman vägrat ta barnen eller har tråden bara spårat ur?

Angående underhåll så är det barnets kostnader (äldre barn är dyrare barn) och föräldrarnas försörjningsförmåga som styr mest.
    Tror bara att den spårat ur.
  • h8him
    Ess skrev 2013-05-31 10:48:44 följande:
    Tror bara att den spårat ur.
    Okej!
Svar på tråden Tänker jag för egoistiskt?