• Gladskit

Bruten arm, vilken försäkring?

Min pojke bröt armen under skoltid i torsdags. Vi har honom försäkrad privat hos Trygg Hansa men igår när vi var tillbaka i skolan så fick jag med mig papper hem från den försäkring som skolan har för alla barn, som är hos IF.

Så nu blev jag osäker på vilken försäkring som bör gälla. Man hör ju alltid att Trygg Hansa är bäst och det är där vi har alla familjens försäkringar samlade så det kanske är enklast. Sen sa skoladministratören att de alltid gör nån typ av skadeanmälan när det sker olycksfall i skolan men det är säkert nåt helt annat. För jag räknar ju inte med att få ersättningar från båda försäkringarna.

Än så länge verkar skadan läka som det ska, det är inte snack om någon framtida invaliditet eller så. Utan det som ska ersättas är i såna fall akutersättning för att vi blev inlagda akut på sjukhus, parkeringskostnader och kanske att vi har fått klippa upp ena armen på en del av hans kläder för att han ska kunna ha dem på sig? 

Någon som vet hur det funkar? Jag har (som tur är!!) inte behövt hålla på så mycket med sånt här innan.     

• Svar på tråden Bruten arm, vilken försäkring?
  • Duckan

Två bolag betalar inte ut ex sjukhuskostnad och trasiga kläder är vad jag hört.

• Gladskit

Ja jag har ju anmält till båda nu men som jag skrev så ersätter de lite olika saker. Trygg Hansa hade tagit parkeringskostnaden och den trasiga tröjan också OM det nu inte var så att IF redan tagit den biten.

• pigglet

Säg absolut inte upp den privata. Skolans försäkring täcker med största sannolikhet endast olycksfall. De allra flesta skador/invaliditeter som drabbar barn blir pga sjukdom.

• Gladskit
    pigglet skrev 2013-05-29 20:42:40 följande:
    Säg absolut inte upp den privata. Skolans försäkring täcker med största sannolikhet endast olycksfall. De allra flesta skador/invaliditeter som drabbar barn blir pga sjukdom.
    Tack för det, och vi kommer inte säga upp den. Jag har läst igenom alla villkor nu och det finns absolut skillnader!
  • Reboot81

Kroppsskador ersätts enligt en gemensam tabeller som alla försäkringsbolag rättar sig efter.

• Duckan

Reboot81, vi har precis idag efter samtal med TH fått veta att de har tänjt gränserna för när ersättning betalas ut för att det "var så många som fick ersättning för sina ärr". Har alla andra bolag gjort detsamma då månntro? Får en att undra varför vi betalar för en försäkring om den ändå inte ger något tillbaka. 

• Gladskit

Du menar stramat åt gränserna eller?

Min son kommer förhoppningsvis inte få några ärr som stör, det är bara ett litet stift inopererat i hans arm. Men både TH och IF sa att vi skulle återkomma om ett år ifall det var så att vi ville få det utrett. 

• Duckan

Gladskit, ja precis stramat åt, inget annat. Skrev fel, lite upprörd inombords på TH just nu.

• Gladskit
    Duckan skrev 2013-06-13 11:06:40 följande:
    Gladskit, ja precis stramat åt, inget annat. Skrev fel, lite upprörd inombords på TH just nu.
    Usch då, låter inget skoj..
  • Kecher l

IF är skit helt seriöst. Ta in ert andra bolag också. Är man försäkrad på två ställe. Ska båda ställena ersätta er, o om det inte skulle vara så, är IF så dåliga att ni kommer inget att få, haft olycksfall hos dom, sonen sabbade armen, nån pratade om att komma tillbaka om ett år, o bara ersättning om skadan var permanent, en annan av dom sa att det var som jag själv trodde från början att dom skulle hjälpa till med sjukhuskostnader. Vi väntade ett år som det sas, men fick inget för läkare eller hans skadade arm som blev permanent

• magelita80

Du har rätt att få ersättning från 2 försäkringar nr det gäller ärr och invaliditet. Så anmäl till båda

Svar på tråden Bruten arm, vilken försäkring?