• qosmo

Vad äter era 9 månaders under en dag?? :)

Hej alla föräldrar! =)
    Är lite nyfiken på vad ni ger era 9 månaders för mat rätter under dagarna? :) Hur ofta får dom mat? Får dom fortfarande mjölk/ ersättning? :)

Har ni börjat ge brödbitar lr nåt sånt? Läste att dom kan börja med detta nu..men känns lte tidigt..lr?

Min sötnos gillade inte välling heller så de e uteslutet..
    Har inte så mkt fantasi med mat tyvärr heller..så tips e välkommet :D

När kan dom börja få ha salt å krydder i maten egentligen?

Tack :)

• Svar på tråden Vad äter era 9 månaders under en dag?? :)
  • Litenåfin

Hon äter samma som oss fast lagar en portion utan salt, kryddor har hon ju kunnat äta sedan hon började med mat :)
    Hon äter lite själv samtidigt som jag matar. Brödbitar med leverpastej eller messmör har hon ätit själv länge. Maten mosar vi ju inte ens :) ärtor och annat är ju perfekt att träna pincett grepp på :)
    Välling innan sovdags vid 18.30 och ersättning vid 23.00 :)
    Turkisk yoghurt med frukt och smörgås eller gröt till frukost :)
    Mellis varierar :)

• A82

Min äter samma som oss. Har inget salt i maten. Vill man ha det får man salta efter på tallriken.
    Han äter allt så att säga och tuggar fint ( har 8 tänder) så jag ger bitar.
    Frukost. Gröt och en smörgås 7:00
    Lunch. 11:00 Beror på vad vi ätit dagen innan men kanske lite makaroner och köttfärssås får vanlig sallad till. Och vatten
    Mellis 14:30 banan och jordgubbs mos eller jordgubb och rabarber kräm som jag gör själv. En frukt eller smörgås om han är mer hungrig.
    Middag: 17:00 beror på vad vi äter. Kött och potatis, fisk och potatis pasta pasta med nån sås. Gryta och sallad till.
    Idag testade han avokado för första gången och det åt han med god aptit :)
    Somnar vid 18-18:30
    Vaknar ibland kanske en gång på två veckor och får en välling på natten.
    Sen får han alltid nån mer frukt nån gång under dagen.

• eliljeholm

Allt är ca tider,
    07:00 ersättning
    10:00 en portion gröt
    13:00 riktig mat, antingen hemlagad eller så är vi lata och kör på köpt burkmat
    16:00 mat igen
    19:00 ersättning
    Sen slinker det ner puréer ibland imellan målen, hon är väldigt kräsen och äter dåligt just nu, så bara köpt burkmat fungerar..

• qosmo

Tack för era svar! :)

Jag har inga direkt fasta tider med maten för min dotter..eftersom hon verkligen inte har nå nfast rutin att sova..hur mkt vi än försöker!
    Hoppas de blir bättre med det snart!
    Men måste fråga också, ni som ger brödbitar..

Vad för slags bröd började ni med? klarar dom av å äta så små bitar utan å sätta i halsen??
    Å leverpastej,..e de inte salt i det?

Vad för välling ger ni? jag har testat havre å majs välling och inget e godkänt av min lilla tjej =/

Tack igen alla =)

• Jill 79

Åttatiden: gröt ca halv portion och lite macka med smör och pålägg Tiotiden: ev ammning innan sovning ( om hon inte somnar innan) Tolvtiden: Lunch, samma som mig (burkar om vi är borta) Halvtre: mellis kanske yoghurt med lite frukpure i, smörgåsrån eller macka Ibland ammar hon och sover hon vid mellanmålet istället och då tar vi ett enklare mellis Vid fyra snåret, lite banan eller annan frukt Middag någon gång runt sex, samma som oss, helst sån mat hon kan ta själv med händerna. Gillar inte att bli matad, men verkar gilla det mesta. Vid halv åtta försöker jag ge välling, gillas sådär, dricker kanske en dl. Ammas till sömns i stället. Somnar och kan kan man ju tyckas att det ska sovas för natten, men hon vaknar oftast och sitter med på soffan och ammas och somnar om runt halv tio tiden. Sen ammar hon allt mellan en och fem gånger på natten.

• keron

Min kille åt gröt varje kväll när han var 9 månader (blir 11 månader om ca en vecka). Ibland fick han lite smörgås med smör eller leverpastej på som han själv bet loss bitar från. Han fick dock inte hålla i den själv för då mölade han in hela i munnen på en gång xD
    Resten av dagen fick han plocka och smaka av det vi andra åt och så ammades han mycket, även på natten. Ingen välling.
    Han äter likadant fortfarande, fast han får frukost nu också.

• tinis77

Mina äter ungefär såhär:

6-8 ersättning

9 smörgås med leverpastej

11 ersättning

13-14 antingen hemlagad mat ell ersättning

16-17 ersättning

18-19 hemlagad mat

20-21 majsvälling

De äter samma mat som oss, utesluter salt bara. De började äta mat när de var ca 7 månader, har gett bitar från början.

* Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08 * Isabell 8/1-10 * Meya & Jonatan 7/9-12 * MARTINAS.MYSHOWROOM.SE *
  • MnM2010

Jag har köpt hönökaka, det kladdar inte ihop så i munnen utan har fungerat bra. Leverpastej har jag frågat bvc angående och det var ok.

Min fråga är, hur mycket fruktpure har ni gett som efterrätt?  

• charlies mamma
    så här ser en dag ut av vad min 9 snart 10 månader son äter
    Morgon: Gröt fruktmos en halv smörgås
    Mellanmål: Välling 200-250ml
    Lunch: Fruktkräm en smörgås
    Mellanmål: Fruktbitar
    Middag : Potatis och bön Mos med köttfärsgryta
    kvällsmål: Fruktbitar och välling 200-300ml
  • sihn

Min 9 månaders äter så här:
    6.00 välling
    8.30 gröt eller smörgås, yoghurt
    12 mat från gårdagen (måste mixas till puré)
    15 frukt
    17.30 vår middag (mixas)
    19 välling
    Sen inget mer......

• Mabi

Min tjej (10 månader) är ganska liten i maten...

8.00 Frukost - Yoghurt (fruktyoghurt från Semper eller liknande), nåt rån med smör att suga på
    11.00 Lunch - Full portion gröt samt efterrätt (fruktpuré)
    14.00 Mellis - En klämmis eller Havreyoghurt
    17.00 Middag - Kör just nu bara falukorv eller potatismos med smör och falukorv alt makaroner

Middagen hamnar för det mesta i haklappen, hon smakar och känner i munnen och tar gärna själv men sväljer sällan... Har provat det mesta!

19.00-19.30 Välling 240 ml
    23.00 Välling ca 200 ml
    03.00 Ammar lite...

Vad tycker ni, känns det lagom?

• anniz73

ca kl 08 1 porion med gröt+fruktpure till efterrätt ca kl 10.30 frukt ca kl 12.30 lunch (samma som vi äter men inte saltad eller burkmat ca kl 16.30 middag kl 19.00 1 portion med gröt ca 21.00 2 dl med havrevälling

Svar på tråden Vad äter era 9 månaders under en dag?? :)