• Anonym (Ledsen)

Varför kan vi inte ha sex?

Jag och min pojkvän kan inte ha sex för det gör ont för mig eller svider. Vi har varit tillsammans drygt ett år och det har varit såhär nästintill hela tiden. I början så kunde det värka (som muskelvärk) hela kvällarna efter att vi hade haft sex och sedan tror jag att jag åkte på svamp då musen blev väldigt ilsken för beröring.

Jag har varit hos gyn två gånger under ett halvår för att se vad det är men han hittar ingenting som kan vara fel förutom möjligtvis svamp som jag har fått kurera för att se om det blir bättre.
    Gyn kunde även utesluta att det handlar om vestibulit (tack och lov)...allt han kunde ge råd om var att använda mer glidmedel men sist vi hade sex så var jag så blöt att inget glidmedel behövdes men så åkte jag på en rejäl svampinfektion direkt efter...

Jag har aldrig tidigare haft problem med svamp innan jag träffade min nuvarande och jag är så ledsen för min lust minskar även fast jag vill ha sex.
    Det känns så bra när vi väl kan ha sex men efter varje gång så får jag ändå tala om för min pojkvän att det går inte på ett tag nu och det känns tufft att behöva neka för att det inte känns bra eller fräscht där nere.
    Börjar bli så frustrerad nu och rädd för att vi aldrig kommer ha kunna sex, vet inte riktigt vad jag ska göra för att få kroppen med på noterna igen...hur blir man av med detta elände? Blir så otroligt ledsen.

• Svar på tråden Varför kan vi inte ha sex?
  • Anonym (Njut av livet)

Kjol utan trosor ett  bra tag... vädra ........könet .. inga tätsittande trosor i fortsättningen.....

• Anonym (Ledsen)

Ptja, uppdatering.
    Kan fortfarande inte ha sex, får svamp på en gång. Tycker att jag blir bra mellan varven, tar ungefär en vecka tills slemhinnorna känns okej med normala flytningar men så fort vi försöker ha sex så åker jag på svamp på direkten.
    Det är som att svampen inte riktigt försvinner och vid minsta lilla ansträngning av slemhinnorna så får den full fart igen.

Jag blir kåt men inte tillräckligt våt så har i ett desperat ögonblick beställt ett silikonbaserat glidmedel för att se om det kan hjälpa. Hjälper inte det så blir det väl att springa till gynekologen IGEN...ja, det känns hopplöst.

Vet inte vad jag gör fel, speciellt som jag upplever att jag blir bra när vi inte har sex. Har aldrig haft dessa underlivsproblem förut och nu verkar det vara bestående.
    Jag går oftast utan trosor, tvättar underkläder i 95 grader med grönsåpa och ättika. Kan det vara ett problem? Vill inte gärna använda "normala" tvättmedel utan helst så skonsamma och miljövänliga som möjligt.

• Anonym (Låter jobbigt!)

Har du provat olika märken glidmedel? Kanske kan vara något i dem som irriterar? Jag har reagerat med kraftig svullnad på nån sort som jag dock inte minns namnet på.

• Trollet99

Mitt tips till alla underliv är: mandelolja! Har i flera år haft problem med torra slemhinnor och urinvägsinfektioner. Fick tipset av en fantastisk gynekolog att smörja in underlivet med mandelolja morgon och kväll. En uvi på drygt 2 år sedan jag började och väldigt mkt behagligare sex

• Anonym (Ledsen)

Jag är osäker på att använda mandelolja till mig själv, har hört mycket bra om just den oljan men mandel har känts osäkert eftersom jag är nötallergiker (egentligen tror jag att det bara gäller jordnötter, som ju egentligen inte gäller en nöt, men den som någonsin har upplevt en anafylaktiskt chock och hela livet undvikit nötter så sitter det rotat i huvudet) och jag är rädd för att få en reaktion.

• Anonym (Ledsen)

Bra tips annars, var inte meningen att låta så grinig i mitt förra inlägg. Alla tips uppskattas!
    Problemen började med att jag fick ont efter sex och nu sitter jag här med mer eller mindre kronisk svamp om jag försöker ha sex med min partner.
    Som sagt ska jag testa med ett annat glidmedel (har annars använt olivolja) och se om det hjälper annars blir det ju gyn igen.

• Anonym (Också ledsen)

Vi har inte heller kommit någonvart. Jag får också (jag är kille) svamp i princip så fort vi försöker ha sex, och även sambon då. Värdelöst är vad det är.

• Anonym (H)

Jag har liknande besvär som du TS, men i mitt fall TROR jag att de flesta besvär grundar sig på att jag förmodligen är på väg in i klimakteriet, är 47 år.
    Har aldrig haft besvär, ny partner fr.o.m. mars i år, besvären kom efter drygt två månader och har nu hållit i sig i nästan två månader. Har dock inte blivit undersökt av gynekolog eller läkare, efter samtal till vc så trodde de att det var svamp. Jag har behandlat med två kurer Canesten resp. Pevaryl och nu tycker jag att det är bättre, fast inte helt bra. Mitt i allt åkte jag på uvi också och åt en kur Selexid. 

Inser att jag nog måste få komma på nån form av gynundersökning för att kanske konstatera att det är klimakteriestart jag upplever. Kan det vara det samma för dig? Hur gammal är du?      

• Lindiz89

Ts!
    Såg att du hade haft pstav! När tog du ut den?

Jag hade exakt samma problem som du, det började svida jättemycket efter sex och svampen kom som ett brev på posten, men efter att jag tog ut min pstav och var helt utan preventivmedel ett tag försvann det, jag fick alltså sköra slemhinnor av pstaven och när kroppen fick återställa sig så blev det bra igen!
    Vet inte vad du använder för preventivmedel nu, men det kan ju vara ett tips att kolla om det kan ha med hormonerna att göra!

Hoppas det löser sig för dig, jag vet vad du går igenom och det är verkligen inte roligt alls!
    Kram

• Anonym (Ledsen)

Minns inte riktigt när jag tog ut p-staven men det var i våras så det är ett tag sedan iallafall. Inget preventivmedel just nu förutom avhållsamhet eller kondom.

• tjej87

Har inte läst hela tråden så jag vet inte om någon har tagit upp detta innan. Det kan i te vara så att din pojkvän har svamp iväg smittar dig om och om igen? Han borde ju också utredas för problemen kan ju komma från honom.

• Anonym (Ledsen)

Han har smörjt med lite Canesten ett tag, vi båda körde en behandling tillsammans. Har föreslagit att han kan gå och kolla upp sig men han drar ut på det och jag vill inte tjata.

• Lindiz89

Men kolla med gyn så det inte kan vara östrogenbrist, det tog några månader för det att rätta till sig för mig, nästan ett halvår tror jag

• Anonym (Ledsen)

Gyn har hintat om det sedan första gången jag var där, har smörjt lite med Ovesterin men vet inte riktigt vad annars går att göra.
    Skulle östrogen alltså lösa problemen med svamp?

• Lindiz89

Alltså, om det är som jag hade så fick jag svamp pga av små små sprickor i slemhinnorna, svampen trivs som satan där!
    Min gyn sa att bar vi får bukt med slemhinnorna kommer svampen försvinna, och det gjorde det ju tids nog, jag hade också något jag smörjde med, och "luftade" så mycket och ofta jag kunde

• Anonym (Ledsen)

Peppar, peppar, ta i trä...men det verkar fungera med att verkligen ösa på med glidmedel. Verkar helt enkelt som att även fast vi har trott att vi har använt mycket glidmedel med olja så gillade inte min kropp det.
    Just nu känns det toppen hursomhelst, inga problem och förhoppningsvis så håller det i sig...

Svar på tråden Varför kan vi inte ha sex?