• Anemone

Samsovning - hur fungerar det praktiskt med krypande bebis?

Jag har en dotter på 8½ månad som jag ammar varannan timme nattetid och vissa nätter ibland är det varje timme. Hon sover i spjälsäng intill min säng. Händer någon gång ibland att hon sover 3-4 timmar i sträck men det är inte ofta.

Det man hör är "samsov med bröstet framme så behöver du inte vakna" Men hur går det till? 
    Från början vågade jag inte samsova pga risken att hon skulle bli klämd eller för varm. Hände att jag slumrade till lite om jag liggammade dagtid. Vågade inte slappna av och var helt bort bortdomnad i kroppen. 

Skulle inte känna mig så bekväm nu heller men nu är främsta skälet mest att min dotter är snabb och kryper och klättrar. Skulle hon få sova bredvid mig skulle hon säkerligen ramla ner på golvet eller klättra upp på sängbordet och ramla därifrån.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-28 22:33
    Att lägga en kudde eller dyligt som hinder skulle inte fungera då hon är väldigt klättrig och skulle inte låta det hindra hennes klättring/krypning.

• Svar på tråden Samsovning - hur fungerar det praktiskt med krypande bebis?
  • Guldtrollsmamman
    straw2008 skrev 2013-05-31 13:17:56 följande:
    Vad hade hänt med din familj om du dött? Varit vakna dygnet runt i flera år?
    I kinamockaskogen.....

Antagligen inte flera år men ca ett (sedan hade barnet växt ifrån vakna o snutta hela tiden beteendet). De hade dessutom förmodligen mått sämre o sämre för varje månad. "Några jobbiga nätter" som du uttrycker det kan förvisso vara bara några stycken men kan lika gärna bli hundratals eller tusentals beroende på vad man har för barn och då gagnar det ju ingen eftersom mycket få föräldrar är intresserade av att göra sina och barnens liv så jobbiga som möjligt. Hela poängen med "några jobbiga nätter" är väl att det ska bli lättare sen, inte att det ska fortsätta vara jobbigare i månader eller år.
  • Guldtrollsmamman
    Lena666 skrev 2013-05-31 14:51:32 följande:
    Napp är en gudagåva till barn och föräldrar! 

Ja, fattar bara inte hur man får ungen att ta den jag har försökt som attan med alla tre barnen men bara lyckats med en av dem:(
  • Flickan och kråkan

Jag tycker fortfarande att tråden är lite märklig. Varför gå till det extrema?

- Tycker man att det är bra för den egna familjen att samsova så är det inget problem även om man har barn som kryper. Det går att lösa utan fallskador.....om man VILL.
    - Det är inte sjukt eller besynnerligt att nattamma en 8-månaders ofta. Om man däremot inte vill det eller känner att man orkar så kan man lösa detta också utan att skada anknytningen eller att lämna barnet att lösa det på egen hand.
    - Huruvida barnet somnar själv eller inte, sover själv eller inte har inte med trygghet eller otrygghet att göra.....inte åt något håll. Det finns trygga barn som somnar själva och som behöver insomningshjälp och det finns otrygga barn som sover själva och som samsover.
    - Barn som ammas eller vaggas till sömns kommer inte alltid att göra detta. Man måste inte avvänja, men man kan som förälder vilja avvänja tidigare än barnet själv tar det steget.
    - Vill barnet och föräldern ha napp så kör på det. Är barnet inte intresserat så fungerar det med.
    - Barn måste inte ha exakt samma omständigheter när de vaknar på natten som när de somnade på kvällen för att somna om. Som generalisering är det inget annat än en myt. 

Livet är inte så komplicerat. 

• Sara 442

vi  samsover med båda barnen (1 & 2,5) och har löst det så att vi har tre 90-sängar på rad, då når säng(arna) från vägg till vägg i rummet (alltså står sängen mot väggen på alla sidor utom fotändan.)

• lajni

Herregud...vilken bisarr tråd. Blir tokig på alla dessa "gör du så här så kommer det att vara så för evigt" uttalanden, jag ammade alltid min dotter till sömns och helt fritt om nätterna tills hon var 10månader. Amningen om nätterna minskade successivt, men var också som nån annan nämnt här mer intensiv vid 8-9 månader, inget konstigt mitt i separationsfasen då amningen självklart står för ngt annat än mat, närhet, trygghet osv...självklarheter !!!! Det täta amningarna minskade snabbt, troligen pga att vi mötte hennes behov just då! Så kan man ju också göra , istället för att se det som att sitt barn försöker manipulera till sig ngt! :/ efter amningsavslut somnade hon oftast i selen på några minuter, hur smidigt som helst, o behövde självklart inte sövas om i selen om hon vaknade på kvällen eller natten. En period somnade hon i sovrummet bara om vi låg brevid henne några minuter, just nu är hon 21 månader och somnar i våra famnar vid tvn och sedan bär vi in henne i sovrummet, sover som en stock hela natten. Vi har ALLTID samsovit och vår dotter är väldigt trygg när det gäller sömn! Ang krypande bebisar o samsovning....vi löste det genom stora kuddberg runt omkring henne, köpte en babywatcher med videofunktion som gjorde att vi kunde ha koll på henne. Alltså hade vi lugna och harmoniska kvällar utan risk för fallolyckor! Ursäkta långt inlägg men blir så irriterad på folk som ska stressa upp andra föräldrar, min upplevelse är att bara man möter sitt barn i det denne verkar behöva just då så ordnar det sig! Större risk för långvariga konsekvenser om man konstant försöker "lära" sitt barn en massa beteenden som går emot deras behov just då!!!

• Diny

Har inte läst alla svar men när vår dotter började röra på sig mer så tog vi bort basen på sängen och har bara madrassen direkt på golvet. Annars kan man skjuta in sängen mot väggen också och låta henne sova mot väggsidan.

• Diny
    lajni skrev 2013-06-19 20:47:10 följande:
    Herregud...vilken bisarr tråd. Blir tokig på alla dessa "gör du så här så kommer det att vara så för evigt" uttalanden, jag ammade alltid min dotter till sömns och helt fritt om nätterna tills hon var 10månader. Amningen om nätterna minskade successivt, men var också som nån annan nämnt här mer intensiv vid 8-9 månader, inget konstigt mitt i separationsfasen då amningen självklart står för ngt annat än mat, närhet, trygghet osv...självklarheter !!!! Det täta amningarna minskade snabbt, troligen pga att vi mötte hennes behov just då! Så kan man ju också göra , istället för att se det som att sitt barn försöker manipulera till sig ngt! :/ efter amningsavslut somnade hon oftast i selen på några minuter, hur smidigt som helst, o behövde självklart inte sövas om i selen om hon vaknade på kvällen eller natten. En period somnade hon i sovrummet bara om vi låg brevid henne några minuter, just nu är hon 21 månader och somnar i våra famnar vid tvn och sedan bär vi in henne i sovrummet, sover som en stock hela natten. Vi har ALLTID samsovit och vår dotter är väldigt trygg när det gäller sömn! Ang krypande bebisar o samsovning....vi löste det genom stora kuddberg runt omkring henne, köpte en babywatcher med videofunktion som gjorde att vi kunde ha koll på henne. Alltså hade vi lugna och harmoniska kvällar utan risk för fallolyckor! Ursäkta långt inlägg men blir så irriterad på folk som ska stressa upp andra föräldrar, min upplevelse är att bara man möter sitt barn i det denne verkar behöva just då så ordnar det sig! Större risk för långvariga konsekvenser om man konstant försöker "lära" sitt barn en massa beteenden som går emot deras behov just då!!!
  • EllisBell

Mina barn har vid 8-9 mån snabbt lärt sig att backa ned ur sängen. Problem solved.

• Diny
    EllisBell skrev 2013-06-19 21:09:46 följande:
    Mina barn har vid 8-9 mån snabbt lärt sig att backa ned ur sängen. Problem solved.

Fast det är inte så lätt för barnen alltid att komma ihåg det när det är mörkt i rummet och de är yrvakna. Min dotter lärde sig också backa ner men ramlade ändå ur sängen en gång. Små barn kan skada sig riktigt illa om de faller från sängen även om det inte är särskilt högt.
  • EllisBell

Diny: har aldrig varit med om att små barn skadat sig illa vid fall på 40 cm typ. Vår barnläkare skrattade åt mig när jag oroade mig för det. Är man orolig kan man lägga filtar/kuddar/madrasser runt sängen under en period eller ta bort sängbenen.

• hannis
    Diny skrev 2013-06-19 21:22:19 följande:

Fast det är inte så lätt för barnen alltid att komma ihåg det när det är mörkt i rummet och de är yrvakna. Min dotter lärde sig också backa ner men ramlade ändå ur sängen en gång. Små barn kan skada sig riktigt illa om de faller från sängen även om det inte är särskilt högt.
    Nja det gör de ju oftast inte. Barn är mjuka och brukar klara ett sådant fall bra. Vissa barn vaknar ju inte ens när de ramlar ut sängen. Skrattande
  • Diny

Ja fast det beror ju på hur de landar:) Slår de i huvudet direkt i golvet kan de skada sig illa, och det har hänt även från små höjder tyvärr. Har pratat med läkare som berättat om barn som skadat sig väldigt illa när de slagit i huvudet när de ramlat från sängen så det är faktiskt inte omöjligt även om det kanske inte är jättevanligt.<<

• Rebecca1

Vår dotter, 10 månaders, sover med mig i vår säng, hon är väldigt rörlig men vi har lagt en madrass på ena sidan och på andra sidan sover ju jag. Jag har babymonitorn på när hon sover själv, innan jag lagt mig, då hör jag om hon börjar härja runt. Började med monitorn häromkvällen då hon dundrade ner från sängen, som tur var var det på den sidan där vi lagt madrasen.

• sextiotalist

Vårt barn både kröp och gick tidigt, men höll sig i sängen på nätterna.

Men du behöver inte vara orolig när det gäller anknytningen, den står och faller inte med amningen, skulle den stå och falla med amningen, då är anknytningen verkligen illa.

• Anemone
    sextiotalist skrev 2013-07-01 22:54:19 följande:

Vårt barn både kröp och gick tidigt, men höll sig i sängen på nätterna.

Men du behöver inte vara orolig när det gäller anknytningen, den står och faller inte med amningen, skulle den stå och falla med amningen, då är anknytningen verkligen illa.

Jag tror inte amning i sig är ett måste för anknytningen, inte alls. Nej det är grejen att neka bröstet när hon så tydligt visar att det är just det hon vill ha och det som gör henne lugn och somnar.
Svar på tråden Samsovning - hur fungerar det praktiskt med krypande bebis?