• Ängeln Min

Att bo trångt med ett spädbarn på semestern

Jag och min man planerar en 3 dagars/nätters semester med en 6 åring och en 2 månaders bebis.

För att det skall bli ännu trevligare så har vi frågat min bror och hans son som är 9 år om de vill följa med och det vill de gärna.

Nu har min man letat stuga på nätet och så hittade han en stuga som vi alla skulle få plats i...fast den är endast 28 kvm och i den ytan är det även ett pentry och toalett med dusch.
    I sovrummet är det en dubbelsäng och en våningssäng.
    Och så finns det en enkelsäng i hallen.

Min bror sa nej med en gång när han hörde hur litet det var.
    Med tanke på att vi har ett spädbarn med oss som vi inte vet säkert hur mycket hon sover på natten.
    Jag förstår honom verkligen och jag känner själv likadant.
    Vet ju inte hur det kommer att fungera med amningen heller...

Jag vill inte att min bror skall lägga flera tusen på några dagars semester och så finns risken att de inte får sova på nätterna.

Nu är det så att min man förstår verkligen inte problemet och blev lite sur.

Hur tänker ni andra?
    Hade ni velat dela stuga/rum med en familj med spädbarn när ni själva har barn som sover hela natten?

Två stugor tycker min man är onödigt och dyrt.

Kan tillägga att vi även hittat en annan stuga där det är tre sovrum som endast skulle kosta mig och min man 900 kr mer.
    Vi har inte direkt jätte ont om pengar så jag förstår inte problemet.
    Man vill väll att alla skall få så bra sömn som möjligt? Eller?

• Svar på tråden Att bo trångt med ett spädbarn på semestern
  • Pissenisse

Jag hade inte tyckt det lät lockande, varken för er eller din bror. Jag hade tackat nej och tittat efter andra alternativ.

• Rani

Nej det hade jag aldrig gjort. Min studentlägenhet var så stor och där hade jag aldrig sovit tre vuxna, två barn och en bebis. På semestern ska det ju vara trevligt. Man vill ju kunna umgås t ex om kvällarna när barnen sover också. Det blir ju omöjligt på en så liten yta. Nej, jag hade velat ha två sovrum och ett allrum jag.

• ica
    Pissenisse skrev 2013-05-29 16:35:31 följande:
    Jag hade inte tyckt det lät lockande, varken för er eller din bror. Jag hade tackat nej och tittat efter andra alternativ.
    Nej, det verkar vara mindre än Ts behöver.
  • evaoregon
    Rani skrev 2013-05-29 16:39:52 följande:
    Nej det hade jag aldrig gjort. Min studentlägenhet var så stor och där hade jag aldrig sovit tre vuxna, två barn och en bebis. På semestern ska det ju vara trevligt. Man vill ju kunna umgås t ex om kvällarna när barnen sover också. Det blir ju omöjligt på en så liten yta. Nej, jag hade velat ha två sovrum och ett allrum jag.
    Jag håller med.  Jag tycker det låter litet och enbart skulle funka för en liten familj.
  • mia maria

Jag hade inte valt att bo i samma rum som en liten bebis, nej - såvida den inte var min egen

Jag har åkt på resor med vänner som har haft spädis med sig, men då har det funnits separata sovrum.

Å andra sidan har jag delat husvagn med min far o hans sambo när min yngste son var spädis, o det var inga problem, så det beror väl på hur man är som person, hur man känner osv  

• Natulcien

Jag förstår, och håller med, din bror. Jag skulle inte vilja spendera semestern på det viset. Om pengar inte är ett problem så verkar det ju märkligt att din man insisterar och surar över detta?

• jwrh

Jag hade inte velat dela om jag varit oavsett om jag varit familjen med spädbarnet eller familjen utan. Eller om det varit två familjer utan spädbarn.  

• Dixie

Jag hade inte velat bo i en sådan stuga med min bror och hans familj, det kvittar om det finns spädbarn eller inte, antingen måste ju din bror sova i våningsängen bredvid er dubbelsäng eller i hallen - inget av det känns särskilt lockande......

• evaoregon
    Dixie skrev 2013-05-29 22:18:00 följande:
    Jag hade inte velat bo i en sådan stuga med min bror och hans familj, det kvittar om det finns spädbarn eller inte, antingen måste ju din bror sova i våningsängen bredvid er dubbelsäng eller i hallen - inget av det känns särskilt lockande......
    Jag håller med.  Det låter inte så lockande...
  • Mrs Firren

I er situation hade vi definitivt satsat på två stugor. Två familjer - två stugor.

MEN, vi tillbringade förra sommaren på 23 kvm med en nyföding och en 4-åring. Nyfödingen skrek rejält på kvällarna och en del nätter men det funkade tack vare att 4-åringen sover som en sten. Det är dock inget jag skulle rekommendera om man är lättväckt och/eller delar utrymme med en annan familj.

Svar på tråden Att bo trångt med ett spädbarn på semestern