• Joz1a

Antikroppar mot sköldkörteln??

Hej!

Fick idag besked från min husläkare att mina blodprover visar att jag bl.a har förhöjda antikroppar mot sköldkörteln samtidigt som min sköldkörtelfunktion är intakt enligt proverna. Det innebär att ingen sköldkörtelsjukdom föreligger i nuläget men kan uppkomma senare i livet. Om ett år bör jag regelbundet ta om proverna (TSH och TPO)

Min fråga är
    1- Vad innebär det för kroppen att det bildas antikroppar mot sköldkörteln? Hur påverkar det min kropp? 

2- Om det påverkar hormonerna i kroppen, på vilket sätt då?

3- Finns det någon här som varit i samma sits och blivit gravid? ( Jag har haft regelbunden ägglossning och menstruation, förutom spottings då och då men inte lyckats bli gravid på 2 år nu.) 

Kan tillägga att jag för 3 månader sedan lämnade prover inför fertilitetsutredning och där sa de att jag hade tecken på underfunktion av sköldkörteln. Men ingen har satt in medicinering för behandling trots att jag läst att även en liten avvikelse på proverna kan störa fertiliteten?... Känner mig vilsen i allt detta.

Finns det något jag kan göra för att påverka min situation? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Antikroppar mot sköldkörteln??
  • Annenym

Hej,

Vi har också försökt bli gravida under ett år nu men inget har hänt. Prover hos gynekolog visade att allt är normalt hos både mig och min sambo, förutom att jag har antikroppar mot sköldkörteln. Nivåerna ligger stabilt och jag behöver följa upp detta varje år hos husläkare för att se om jag utvecklar hypotyreos. Antikropparna påverkar sköldkörteln som med tiden producerar mindre T4 och T3 hormoner, dessa påverka allmäntillståndet.

Eftersom jag har spottings 4-6 dagar innan mens fick jag progesteronvagitorier som jag har provat nu under ett par månader. Dessa har hjälpt mot mina spottings.

Jag tänker mycket på om det är antikropparna som kan påverka en graviditet. Har du följt upp detta mer hos läkare och har fått någon ny information? Jag är väldigt nyfiken då jag känner få i samma situation och okunskapen tär.

• greeneyes

Vi hade svårt att bli gravida, sedan i sep 2012 blev jag gravid men fick mf i v 6. Gjorde fertilitetsutredning under hösten som visade på begynnande fel på sköldkörteln och TPO-antikroppar. Hade en inflammation i sköldkörteln just då (Hashimotos sjukdom heter den varianten). Fick avvakta tills den försvann (i jan-13) och fick börja med Levaxin. Lyckades pricka rätt dos på en gång, och i feb var mitt TSH bra (0,8) och vi fick börja försöka bli gravida - och det gick på FÖRSTA försöket! Är nu i v 27

Tänk på att lämna blodprov direkt när du plussat - det är jätteviktigt. Även om ditt TSH är bra nu då kan det ändras av grav.

Kan tillägga att jag började äta en fjärdedels tablett barn-Albyl redan vid äl, den ska nämligen minska risken för missfall. För även om svenska sjukvården förnekar det så visar internationell forskning att antikroppar kan göra att kroppens immunförsvar blir överaktivt och därmed stöter bort ett foster eftersom det ses som främmande. Nu vet jag ju inte om det varit därför jag blev gravid, men det skadar ju inte iaf att prova.

Svar på tråden Antikroppar mot sköldkörteln??