• Anonym (Yrseln)

Någon mer med yrsel? :/

Hej.. Jag har lidit av yrsel över 2 år nu. Vet knappt vad jag ska ta mig till längre :( Har varit på många läkarbesök, röntgen, kiropraktor, sjukgymnast osv. Inget verkar hjälpa.. Jag träffar knappt vänner längre, yrseln påverkar mig oerhört o hindrar mig från att leva så som jag vill.. Kan knappt gå in i en affär, blir livrädd för att jag ska få kraftig yrsel o svimma eller liknande.. Försöker tänka på annat men går inte. Yrseln sitter i konstant hela tiden från att jag vaknar på morgonen tills jag somnar på kvällen. Någon som har/haft liknande? Vad gör man? Hur gjorde du för att bli av med den? Eller lever du också med skiten varenda dag? Skriv gärna..

• Svar på tråden Någon mer med yrsel? :/
  • Anonym (Familjemedlem)
    Anonym (Yrseln) skrev 2013-06-05 21:57:48 följande:
    Är det receptfritt?
    Ja, det är bara att promenera in på Apoteket och fråga efter dem. Finns också på hälsokostbutiker och nätapotek.
    Ett paket på 450g kostar drygt 100kr, lite beroende på vart man köper dem. Sen så ska man äta 1g per kilo kroppsvikt per dag, delat på 2/3 gånger under dagen.
    Men att göra ett försök med ett paket kan vara värt det.
    Finns på apoteket www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx
    Eller exempelvis här www.shopping4net.se/Haelsokost/Mage-tarm/Tarm/SPC-Flakes.htm
  • Anonym (.)
    Anonym (Familjemedlem) skrev 2013-06-05 21:31:30 följande:
    Jag har en familjemedlem som lider utav det.
    Något som är relativt enkelt, som tyderligen hjälper är så kallade SPC Flakes, behandlad havre som man kan köpa på Apotek. Hon lider av Ménières och studier har visat att SPC Flakes hjälper mot det.
    lantmannen.se/omlantmannen/press--media/nyhet.../
    Det har gjorts en enda väldigt liten studie. Den skulle följas upp av en större men den blev aldrig av.

Men ändå, en liten studie visade på resultat, så det skadar inte att prova. (Men det är rätt dyrt.) 
  • Anonym (Familjemedlem)
    Anonym (.) skrev 2013-06-06 00:14:14 följande:
    Det har gjorts en enda väldigt liten studie. Den skulle följas upp av en större men den blev aldrig av.

Men ändå, en liten studie visade på resultat, så det skadar inte att prova. (Men det är rätt dyrt.) 
    Ja. Sen att det fungerar för personen i min familj är ju alltid en sak som visar på att det hjälper.
    Det är inte världens största investering, runt 100kr. Är värt ett försök om man har gjort så pass mycket som TS verkar ha gjort.
  • Anonym (.)
    Anonym (.) skrev 2013-06-06 00:14:14 följande:

Ah, ni menar flakesen, de är inte så dyra. Men det finns en betydligt mer koncentrerad form av ämnet i form av ett äggpulver, det finns också på apoteket att beställa men är mycket dyrare än flakesen.
  • missnea

Har inte läst några svar. Men jag hade det så och då va det några kristaller i örat som hamnat fel.. Så gjorde läkaren nåt me huvudet.. Och vill övningar hem.. Tre dagar senare så va det bra! Helt galet fantastiskt!

• Anonym (Yrseln)

Skönt att det funka för dig . Men tror inte de har med mina kristaller att göra :/. Sen var jag på öron näsa hals för ca 2 år sen när de här började, där fann man heller inget konstigt. Mn min läkare vill nu igen skicka mig till önh.. För att utesluta sjukdomar... Igen!? 27 e fick jag tid där. Suck..jag vill ju göra någon ny undersökning. :( hur får man läkare att ta en på allvar?

• Anonym (Yrseln)

Sitter med min mobil.. så förlåt om texten blir rörig. Ska verkligen prova flakesen.

• Anonym (Yrseln)

Har nu efter ca en vecka verkligen försökt koppla av och lyssna på kroppen hur konstigt de än låter.. Har stängt av tvn långt innan jag blir trött o ska sova o låter det för en gångs skull vara tyst,. Har då märkt att jag har tinnitus , som återkommer då och då.. Har aldrig tänkt på det tidigare. När jag då får tinnitus så la ja märke till ännu en konstig sak.. När jag vred huvudet i visst läge så försvann den.. Vred jag tillbaka så kom den igen, och nu ikväll så testa jag att hålla för båda öronen så jag hörde pipandet ordentligt.. Och vred på huvudet det vara enbart tyst när jag hade budet i rörelse. ? Vad tusan beror det på? Tinnitus kunnig någon?

• Anonym (Yrseln)

Och när jag vred huvudet fram o tillbaka(alltså rörde huvudet) så försvann det..var jag helt still så börja det pipa igen* så skulle det stå. Sorry!

• Anonym (jag)

När du gå på läkar kollen så be dom kolla ditt kortisol värde.

Jag visste inte jag va stressad för det är nog mest psykisk stress som jag har men gjorde ett kortisol salivprov (som iof inte görs i Sverige utan skickas till Usa) spm visade på utmattade binjurar och då sa hon min rsel kan va ett symtomnpå det.

Jag har nu i tre veckor vilat och lyssnat på kroppen, som ger mig mycket tecken på att va "utbränd" när jag tillåter mig känna efter å yrseln har försvunnit. Men så förra helgen så bokade jag in för mycket grejer (för jag känner mig ju inte sjuk) å vips så hade jag yrsel i flera dagar!

Så tipset att läsa på om stress tror jag är bra. Kansle läkaren kan ge dig tips också.. det är svårt att ta det lugnt och andas med magen så du kan behöva den hjälp du kan få!

Lycka till!

• Anonym (Yr i bollen)

Hej! Jag har haft problem med yrsel ( ostadighetskänsla) i ett halvt år. Jag är nästan säker på att min yrsel beror på nackproblem, som i sin tur kommit av stress. Mest psykisk stress. Brukar gå till naprapat, men jag blir bara bättre några dagar. Har någon av er testat på akupunktur mot yrseln? Det tror jag att jag ska testa. Jag har väldigt mycket problem med nacken, det knakar då jag vrider huvudet, jag är stel i nacken och får ofta huvudvärk och synrubbningar. Men de dagar nacken känns bättre, är alla symtom bättre också. De här problemen förstör mitt liv, det påverkar mitt humör så mycket. Jag vill bara vara normal igen. Vara glad igen....

• Anonym (yrslig)

Jag fick kraftig yrsel när jag försökte börja träna för nåt år sedan. Frujtansvärd yrsel. Den satt i några veckor sen blev det bätttre. Efter det har jag inte försökt att blrja träna igen. Min yrsel är vänstersidig. Har också vänstersidiga rysningar, svaghet och en konstig spänning som gör att mina fingrar ser ut som klor. Aldrig fått någon förklaring vad det handlar om. Det enda som gör att det är bättre är att vila, ta det lungt o knappt göra ngt alls.

• Anonym (yrslig)

Någon som vet vad den typen av yrsel kallas (läs inlägg ovan)  ??

• yr82

Hej
    har vari med balansproblem i nu nio månader. Dygnet runt. Har varit på alla läkarundersökningar från hjärnröntgen till balanslabb på karolinska. Från det jag vaknar till jag somnar. hela tiden. Sista beskedet från läkare att de inte vet vad det beror på. Funderar på att pröva akupunktur.
    Kanske borde jag kolla mina högtblodtrycks mediciner. Om de har biverkningar som yrsel och att jag då kanske kunde byta mediciner.
    Det är väldigt jobbigt och känns som om min hjärna ligger i nång slags ullpåse. Svårt att beskriva men tillvaron är inte längrte glasklar utan liksom inbeddat i något.

• Anonym (Ida)

Hur har det gått? jag har också yrsel.

• Anonym (Ida)
    Anonym (Yr i bollen) skrev 2013-06-23 19:00:14 följande:

Hej! Jag har haft problem med yrsel ( ostadighetskänsla) i ett halvt år. Jag är nästan säker på att min yrsel beror på nackproblem, som i sin tur kommit av stress. Mest psykisk stress. Brukar gå till naprapat, men jag blir bara bättre några dagar. Har någon av er testat på akupunktur mot yrseln? Det tror jag att jag ska testa. Jag har väldigt mycket problem med nacken, det knakar då jag vrider huvudet, jag är stel i nacken och får ofta huvudvärk och synrubbningar. Men de dagar nacken känns bättre, är alla symtom bättre också. De här problemen förstör mitt liv, det påverkar mitt humör så mycket. Jag vill bara vara normal igen. Vara glad igen....

Det låter precis som jag har det!
Svar på tråden Någon mer med yrsel? :/