• Anonym (Fundering)

Föräldrarpenning

Hej!
    Har en fråga kring detta med föräldrarpenning.
    Har nu skickat in mitt moderskapsintyg till försäkringskassan och det är registrerat.
    Vad händer efter detta?
    Ska jag fylla i fler blanketter nu med inkomst mm?
    Vet ännu inte vilka dagar jag vill ha föräldrarpenning för så det blir svårt att fylla i.

Förstår inte riktigt processen helt enkelt..

• Svar på tråden Föräldrarpenning
  • Försäkringskassan

Hej!

Ett startbrev med information och en inkomstblankett kommer att skickas hem till dig.  
    Om du är anställd ber du din arbetsgivare fylla i inkomstblanketten åt dig.

Om du är egen företagare, arbetslös eller studerande behöver du kontakta kundcenter för att få hemskickat rätt inkomstblankett.

Uppgifter om inkomst behöver vi för att utreda din sjukpenninggrundande inkomst.

När du vet hur du ska ta ut din föräldrapenning gör du din ansökan. Enklast gör du ansökan på Mina Sidor på www.forsakringskassan.se.

Hälsningar
    Bo, handläggare 

• Anonym (Fundering)

Okej! 

Brukar det ta lång tid innan man får inkomstblanketten? Tänkte nu när det är semestertider och allt och chefen går på semester  

• Försäkringskassan

Hej!

Från det moderskapsintyget kommer in till oss så tar det mellan 7 - 14 dagar  + postgång innan man får informationsbrevet och inkomstblanketten.

Hälsningar
    Hugo, handläggare 

• Anonym (Fundering)

Okej.. Så nu behöver jag inte göra någonting mer förrän jag får hem de papprena? Det är nästa steg efter att man har skickat in moderskapsintyget?

• Försäkringskassan

Hej igen!

Ja, du kan invänta papperna som du sedan får underskriven av din arbetsgivare och skicka in dessa. När du vet hur du vill ta ut din föräldrapenning kan du ansöka om ersättning under "Mina sidor" på www.fk.se

Hälsningar

Agda, handläggare

Svar på tråden Föräldrarpenning