• Cannelle

Hur får ni era barn att sova middag?

Min lilla tjej är 14 månader och det absolut enklaste och snabbaste sättet att få henne att somna på dagen är att amma henne, då somnar hon för det mesta på 2 minuter. De gånger jag inte ammar henne tar det mellan 1-2 timmar, så nu undrar jag hur ni andra gör?

Någon gång kommer jag ju att sluta att amma henne och vill börja få in bra rutiner redan nu.

• Svar på tråden Hur får ni era barn att sova middag?
  • KLAJSHUH

Jag har sonen i famnen. Sättet på en babyvakt som har musikfunktion. Sen går jag med honom i famnen några minuter, han har även sitt favoritgosdjur i famnen då. Efter det lägger jag ner honom i sängen och lägger mig på vår säng bredvid. Ibland bökar han bara runt och somnar, ibland gråter han. Då kramar jag honom o ger lite vatten så brukar han till slut lägga sig ner och somna. Dock kan jag inte lämna rummet för då vaknar han så jag får snällt ligga där 2 ggr om dagen..

• Cornellia

Antingen lägger jag honom i sängen och ligger bredvid tills han somnar, eller så lägger jag honom i vagnen på altanen och gungar vagnen tills han somnar. Brukar ta 10 minuter ungefär. 

• tulip79

Antingen lägger vi sonen i vagnen (då somnar han på ett kick) eller lägger vi honom i sängen och sjunger 5 min för honom och går sedan ut. Han somnar då själv efter ett tag (5-10 min senare sover han). Sonen är 19 mån, det har varit så här i ca ett halvår.

• Bling1975

Min dotter blir pigg av mat så det har aldrig fungerat för oss. Hon är också 14 månader.

Vi ger napp och goseapa och lägger ner henne i sängen. Sedan ligger vi bredvid (och låtsas sova) tills hon somnar. Kan ta mellan 2 och 60 minuter. Oftast går det lite snabbare dagtid än kvällstid.

Hon sover sämre i vagnen så vi undviker oftast det om vi inte är iväg på något vid sovtiden. Där somnar hon ganska lätt bara vagnen rullar och det är lite mörkt och tyst.

Funderar på att snart införa godnattsaga eller sång och sedan se om hon kan somna själv utan att vi ligger kvar i rummet. Men det är inget jag vill stressa fram utan hon ska vara nöjd med det.

• Cannelle
    KLAJSHUH skrev 2013-05-30 20:25:50 följande:
    Jag har sonen i famnen. Sättet på en babyvakt som har musikfunktion. Sen går jag med honom i famnen några minuter, han har även sitt favoritgosdjur i famnen då. Efter det lägger jag ner honom i sängen och lägger mig på vår säng bredvid. Ibland bökar han bara runt och somnar, ibland gråter han. Då kramar jag honom o ger lite vatten så brukar han till slut lägga sig ner och somna. Dock kan jag inte lämna rummet för då vaknar han så jag får snällt ligga där 2 ggr om dagen..
    Vaknar han om du gar ut rummet? Det är lite samma sak här, jag ligger alltid bredvid dottern i var dubbelsäng när hon sover middag. Brukar ligga och surfa under tiden. 
  • dripdrop

Det mest effektiva är absolut att amma henne till sömns, och det har det alltid varit.
    Hon sover längre då också. Annars kan hon somna i vagn eller bäras med något bärdon om vi är ute tills hon somnar. Men då sover hon mycket kortare. 2,5 år nu.

• emmakatta

Går en sväng med vagnen och parkerar den sen i skuggan utanför huset med dörren på glänt.

• frökenelisabeth

Oftast i vagnen, men om vädret är riktigt dåligt eller om nåt annat hindrar en promenad, så går jag runt med honom och ammar honom tills han somnar. Är det min sambo som har honom så går han runt med honom på armen och sjunger tills han somnar, då man oftast kan lägga ner honom. Sonen är drygt ett år.

• KLAJSHUH

Cannelle: Ja då vaknar han oftast på direkten. Så jag brukar antingen försöka sova lite jag med eller så ligger jag och surfar. Men för oss är det ett stort framsteg. Enda tills för ca 1 månad sen sov han enbart i famnen. Antingen ammandes eller liggandes på bröstet. Så då fick jag sitta med honom i soffan eller i en fåtölj. Försökte jag lägga mig ner vaknade han och gallskrek. Ibland funkade liggamning men inte ofta.. Så jag jublar över att kunna ligga i sängen. Haha

• minerva123
    KLAJSHUH skrev 2013-05-31 18:48:32 följande:
    Cannelle: Ja då vaknar han oftast på direkten. Så jag brukar antingen försöka sova lite jag med eller så ligger jag och surfar. Men för oss är det ett stort framsteg. Enda tills för ca 1 månad sen sov han enbart i famnen. Antingen ammandes eller liggandes på bröstet. Så då fick jag sitta med honom i soffan eller i en fåtölj. Försökte jag lägga mig ner vaknade han och gallskrek. Ibland funkade liggamning men inte ofta.. Så jag jublar över att kunna ligga i sängen. Haha

Hur gammal är din son? Hur gjorde ni för att få honom att sova i sängen? Kom det över en natt eller fick ni ta det stegvis? Har själv en liten en som bara sover i famnen på dagarna, jättemysigt men ibland skulle jag vilja sova lite själv också... Försöker jag lägga mig ner eller hasa ner i soffan vaknar han på en gång.
  • hannis

Vi har alltid lagt barnet i vagnen, gett nappen och sen dragit vagnen liten stund alternativt gått en promenad. Vagnen får sedan stå ute på vår trapp med tak alternativt inomhus fast med ett fönster öppet för frisk luft. (Vid extremt kallt eller dåligt väder) Fungerar jämt och överallt så det är väldigt praktiskt även när man är på resa.

• Cannelle
    Natulcien skrev 2013-05-30 16:59:22 följande:
    Hmm... Vi har ju alltid valt att köra på "säkra kort" när det gäller att söva sonen. D.v.s. gjort på det sätt som fungerat bäst för stunden (amma/bära/köra vagn/ligga bredvid etc). Men visst har det funnits faser/perioder då det har varit extra svårt och sonen har haft svårare att komma till ro. Men då har vi försökt, och fungerar det inte så tar vi en paus och försöker igen en stund senare. Men det låter ju som om du redan gör så..? Kanske är det en fas som snart passerar..?
    Jag tycker om att amma men vi skulle gärna vilja ha en till bebis snart sa nagon gang maste jag sluta amma sa jag far tillbaka min mens. Var dotter har själv successivt dragit ner pa amningen men ammar en del fortfarande, särskilt pa natten, sa jag funderar lite pa att kanske ge en flaska ersättning inför middagsvilan. Egentligen skulle jag vilja slippa ge ersättning, men vâr lilla dotter är 14 manader nu och jag är sa pass gammal sa jag kan inte vänta hur länge som helst med att försöka att bli med barn igen. 
  • Cannelle
    hannis skrev 2013-06-02 09:33:37 följande:
    Vi har alltid lagt barnet i vagnen, gett nappen och sen dragit vagnen liten stund alternativt gått en promenad. Vagnen får sedan stå ute på vår trapp med tak alternativt inomhus fast med ett fönster öppet för frisk luft. (Vid extremt kallt eller dåligt väder) Fungerar jämt och överallt så det är väldigt praktiskt även när man är på resa.
    Det later jättesmidigt, men vi bor i lägenhet utan hiss sa var vagn star alltid nere i trapphuset.
  • KLAJSHUH
    minerva123 skrev 2013-06-02 08:12:25 följande:

Hur gammal är din son? Hur gjorde ni för att få honom att sova i sängen? Kom det över en natt eller fick ni ta det stegvis? Har själv en liten en som bara sover i famnen på dagarna, jättemysigt men ibland skulle jag vilja sova lite själv också... Försöker jag lägga mig ner eller hasa ner i soffan vaknar han på en gång.
    Han är 1 år. Jag fick ta det den hårda vägen.. De första dagarna grät han ganska mycket när jag la ner honom. Det gör han fortfarande ibland.. Men jag kramar om honom och ger honom hans gosdjur. Gråter han massor tar jag självklart upp honom i famnen, men jag lägger ner honom när han lugnat ner sig. Efter en stund lägger han sig ner och somnar. Dock sover han lite si sådär (har alltid haft problem med sömnen) så ibland vaknar han och fortfarande är trött. Då går det inte alltid att söva om honom i sängen utan då får han sova en stund i min famn. 
  • minerva123
    KLAJSHUH skrev 2013-06-02 20:43:06 följande:
    Han är 1 år. Jag fick ta det den hårda vägen.. De första dagarna grät han ganska mycket när jag la ner honom. Det gör han fortfarande ibland.. Men jag kramar om honom och ger honom hans gosdjur. Gråter han massor tar jag självklart upp honom i famnen, men jag lägger ner honom när han lugnat ner sig. Efter en stund lägger han sig ner och somnar. Dock sover han lite si sådär (har alltid haft problem med sömnen) så ibland vaknar han och fortfarande är trött. Då går det inte alltid att söva om honom i sängen utan då får han sova en stund i min famn. 

Tack för ditt svar! Få se hur länge vår lilla tänker sova i famnen, jag hoppas ju att han självmant ska tycka det är okej att somna i sängen (eller vagnen), men så kanske det inte blir... Tiden får utvisa. Ett år är ju lång tid så jag förstår att ni prövade er fram till ett annat sätt.
Svar på tråden Hur får ni era barn att sova middag?