• keep the faith

3veckor efter vill bli gravid igen!

Jag födde en son den 4 Maj och nu tycker vi att det är dags att bli med nummer 2... hur snabbt efteråt kan man bli gravid ? och framför allt undrar jag om det är farligt att bli gravid fort efter ett kejsarsnitt ? 

• Svar på tråden 3veckor efter vill bli gravid igen!
  • Mercedez
    keep the faith skrev 2013-05-30 17:18:53 följande:
    Har ju inte kännt av snittet på två veckor...

Varför finns det rekomendationer då tror du?
  • Cecese

Här är rekommendationen att man ska vänta 1 år efter snitt. 

• nozpa

Här rekommenderar dom att man väntar 6 månader efter snitt. Men blir man gravid dagen efter förlossningen så är det ingen fara ändå efter 1 snitt.
    Men tycker du bör vänta till efterkontrollen så du vet att allt är som det ska först. Speciellt iom att du gjort snitt. 

• skogsvitter

Bara för att man vill och är sugen så betyder det ju inte att man bara kan släppa allt ansvar, över sin familj, sin nyfödda bebis, och sin kropp. Hur gammal är du? Försök tänka några steg framåt... din nyfödda behöver ju dessutom dig till fullo. Fokusera på den familj och den bebis du faktiskt har, istället för att sukta efter en alltför snar framtid du inte har.

• Sölve

Du kanske ska tänka på det barn du har i första hand? 

• 1 2 3

Vilken konstig trådstart. Varför vill du bli gravid så snart igen? Du borde vara helt fokuserad på, och uppfylld av, den lilla nyföding du precis har fått!? Nästan så jag vill rekommendera dig att kontakta BVC eller mödravården och berätta hur du känner...

• MrsC74

6 månader minst. Ta det lugnt och ge ditt nyfödda barn lite tid.

• skogsvitter
    1 2 3 skrev 2013-05-30 21:23:22 följande:
    Vilken konstig trådstart. Varför vill du bli gravid så snart igen? Du borde vara helt fokuserad på, och uppfylld av, den lilla nyföding du precis har fått!? Nästan så jag vill rekommendera dig att kontakta BVC eller mödravården och berätta hur du känner...
    Håller med...
  • Jill 79

Så kände jag också efter min senaste förlossning. Frågade bm hur länge jag borde vänta efter mitt snitt. Hon tyckte jag kunde avvakta sex månader. Men tror suget var något hormonellt gör efter ett par månader försvann det där gravid och bebis suget. Nu känner jag att jag vill vänta tills lillan fått vara bebis i lugn och ro utan ny konkurrens.

• nozpa

Meh, är väl inte konstigt att vilja ha barn snart igen? Jag och min man ville ha 2 barn tätt. Det visste vi sedan flera år innan vi började med bebisverkstaden.
    Efter första dottern föddes saknade jag känslan av att vara gravid. Var såklart överlycklig över att hon äntligen var ute. Men vi ville ha barn tätt, nu valde vi att vänta ett tag. Men jag kände nästan direkt att ja nu vill jag ha en sån här underbar till! Nu, nu, nu! :)

Efter min andra grav ca 2 år senare kände jag inte alls så.  

Har många kompisar som efter någon av sina graviditeter känt på samma sätt.   

• Sölve
    nozpa skrev 2013-05-30 22:51:46 följande:
    Meh, är väl inte konstigt att vilja ha barn snart igen? Jag och min man ville ha 2 barn tätt. Det visste vi sedan flera år innan vi började med bebisverkstaden.
    Efter första dottern föddes saknade jag känslan av att vara gravid. Var såklart överlycklig över att hon äntligen var ute. Men vi ville ha barn tätt, nu valde vi att vänta ett tag. Men jag kände nästan direkt att ja nu vill jag ha en sån här underbar till! Nu, nu, nu! :)

Efter min andra grav ca 2 år senare kände jag inte alls så.  

Har många kompisar som efter någon av sina graviditeter känt på samma sätt.   
    Nej, det är inte alls konstigt att längta efter ett till barn direkt efteråt. Det finns faktiskt en förklaring till att man känner så, hormon-nånting-blaha. Men det betyder inte att det är vettigt att ge efter för sina impulser. 
    Ts bebis är alldeles nyfödd och behöver tid att knyta an. De känner inte varandra. De ska bygga upp en relation till varandra. Bebisen behöver det och förtjänar den tiden.
    Man ska kanske ha i åtanke också att en graviditet kan bli jävligt jobbig. Är det schysst mot ett spädbarn att mamman medvetet riskerar att bli liggande pga foglossning, illamående, havandeskapsförgiftning och allt som nu kan drabba en gravid? Krämpor är knappast ovanliga och du kan nog räkna med ett och annat om du blir gravid utan att läka kroppen först. 
  • nozpa
    Sölve skrev 2013-05-30 23:06:06 följande:
    Nej, det är inte alls konstigt att längta efter ett till barn direkt efteråt. Det finns faktiskt en förklaring till att man känner så, hormon-nånting-blaha. Men det betyder inte att det är vettigt att ge efter för sina impulser. 
    Ts bebis är alldeles nyfödd och behöver tid att knyta an. De känner inte varandra. De ska bygga upp en relation till varandra. Bebisen behöver det och förtjänar den tiden.
    Man ska kanske ha i åtanke också att en graviditet kan bli jävligt jobbig. Är det schysst mot ett spädbarn att mamman medvetet riskerar att bli liggande pga foglossning, illamående, havandeskapsförgiftning och allt som nu kan drabba en gravid? Krämpor är knappast ovanliga och du kan nog räkna med ett och annat om du blir gravid utan att läka kroppen först. 

Nu har jag väl aldrig skrivit att ts bör bli gravid direkt? Jag förklarade bara att jag kände samma sak, men att vi som sagt väntade.
    Mitt svar var riktat till någon som skrev om förlossningsdepp, och någon som skrev att det var konstigt och att hon bör kontakta bvc eller mvc.

Det jag påpekade var att jag, och flera jag känner känt samma sak. Och det gav ju du också en bra förklaring till. Eller bra o bra, men en förklaring iaf. :)   
  • Fånga dagen

Svårt att föreställa sig att man blir sugen på nr två när ettan alldeles nyss blivit avnavlad. Men efter att ha läst en del kommentarer här så förstår man ju att en del känner så.

Jag har en kompis som har 13 månader mellan sina flickor. Det var helt oplanerat, och inget hon rekommenderar till någon. Äldsta tösen fick bli storasyster innan hon ens kunde gå. Hon fick stå tillbaka mycket för sin lillasyster, och mamman hade konstant dåligt samvete.

• Sölve
    nozpa skrev 2013-05-30 23:52:53 följande:
    Det jag påpekade var att jag, och flera jag känner känt samma sak. Och det gav ju du också en bra förklaring till. Eller bra o bra, men en förklaring iaf. :)   
    Haha, jag tyckte det var en jättebra förklaring!

Satt och googlade runt lite på det. Hittade inte vad jag sökte, däremot fanns en del info om att om man blir gravid för tätt inpå så löper barn nr 2 att födas med för låg födelsevikt eller födas för tidigt.
    Inte för att jag har några säkra källor på det, tänkte bara vidarebefordra det i tråden så kan ts kolla upp det om det är av intresse. 
  • Sölve
    Sölve skrev 2013-05-30 23:59:39 följande:

Satt och googlade runt lite på det. Hittade inte vad jag sökte, däremot fanns en del info om att om man blir gravid för tätt inpå så löper barn nr 2 att födas med för låg födelsevikt eller födas för tidigt.
    Inte för att jag har några säkra källor på det, tänkte bara vidarebefordra det i tråden så kan ts kolla upp det om det är av intresse. 
    Och nu slog det mig att jag faktiskt känner ett sådant fall irl. 
    Tjejen blev gravid när bebisen var 3 månader. Han föddes 3 månader för tidigt. Fick tillbringa flera månader på sjukhus så bebisen som bara var 9 månader fick inte träffa sin mamma nästan alls på den tiden. 
  • nozpa
    Sölve skrev 2013-05-30 23:59:39 följande:

Jag känner mest att iom att hon snittats så finns det risker att det finns knutor osv på livmodern. Kan även vara andra saker. Därför bör hon vänta minst till efterkontrollen innan hon börjar planera inför en till graviditet.
    Var själv på återbesök efter mitt snitt för en vecka sedan. Och då sa läkaren att 6 månader om man gjort ett snitt bör man vänta. Och såklart efter efterkontrollen. 

• Majken03

Hur son helst så kan du ju inte bli gravid förrän mensen kommer igång, och din fråga i TS är ju hur snabbt man kan bli gravid igen. Och det kan ju ingen svara på. Det är ju olika för alla!! Jag fick mens när jag slutade amma, men finns ju de som tror amning är skydd och blir oplanerat gravida snabbare än de hade tänkt.

Svar på tråden 3veckor efter vill bli gravid igen!