• Hanna Miller

SSRI mot ångest hos Asperger barn

Hej - Vi har en 13-årig son som har lidit av ångest i två år. Han har mått så pass dåligt att han inte gått i skolan den senaste terminen. I samband med detta gjordes en utredning som resulterade i diagnos Asperger syndrom och generaliserad ångeststörning. BUP läkaren rekommenderar SSRI. Vi känner oss maktlösa, desperata efter något som funkar eftersom alla våra tidigare försök har misslyckats. Han blir bara sämre och sämre och vi vill gärna prova medicinering. Dock läser man så många skrämmande historier om SSRI på nätet. Vår fråga är:
    Finns det bland er någon som har bra erfarenhet av SSRI behandling mot ångest hos barn med Asperger?
    Tack.

• Svar på tråden SSRI mot ångest hos Asperger barn
  • Blixa

Vad är det för hemskheter du har läst? Jag har inte erfarenhet av SSRI på barn, men känner genom mitt arbete många vuxna som fått god effekt av SSRI mot ångest. 
    Försök att göra lite för- och emot-listor. Lista för- och nackdelar med båda alternativen.
    Vad är det värsta som kan hända om ni provar medicinering? Vad är det värsta som skulle kunna hända om ni inte provar? 

• Little Ms Chatterbox

Har du fått reda på vad det är för sort läkarna vill testa?

Mot ADHD kan man ge Strattera, den är liknande som SSRI, fast inte samma hormon som hämmas. Jag kan inte riktigt det hur det är med den tabletten men vill bara berätta att det är inte så jätteovanligt med medicin till de med NPF diagnos. 
    Nu är det ju inte ADHD som ditt barn har men det att behandla med medicin kan vara ett jobbigt steg att ta. För oss var det "lättare" med att ta beslutet att börja med Strattera till sonen än att börja med Ritalin som är centralstimulerande. Det kändes som ett större steg. 

• Hanna Miller

Tack för era svar. Vi testar Sertralin. Låga doser. Det känns inte som vi har något alternativ just nu, han isolerar sig mer och mer. Hoppas att detta funka. 

• Asperger

Jag är lika gammal som din son och känner igen mig i honom. Fick min diagnos förra veckan, men jag har själv vetat att jag haft Asperger sedan jag var elva. För 10 månader sedan medicinerade jag, med Sertralin.
    Ångesten man hade i sociala sammanhang dämpades märkbart efter kanske 3 veckor. Jag medicinerade i ett halvårs tid, och jag har fått koncentrationssvårigheter och blev väldigt impulsiv, gjorde saker jag ångrar. Dock var det troligen för att jag tog tabletterna oregelbundet, jag glömde ta många dagar och då blev jag helt körd. Så det är väl det tipset jag kan komma med. Försök fråga honom hur han känner efter ett tags medicinerande, om man kanske ska sänka eller höja dosen. Man måste hitta en bra balans så det inte spårar ur.  

Svar på tråden SSRI mot ångest hos Asperger barn