• Felinne

Föräldrapenning efter tjänstledighet

Hej!
    Jag är gravid med mitt och makens första barn som är beräknat att födas 19/12-2013. Jag är fast anställd sedan aug. 2010 men har varit tjänstledig september 2012 t.o.m maj 2012. Med detta i beaktande utgår jag från att jag kommer ha SGI för ca 200 dagar före barnets födelse.

Nu till mina frågor:
    1. Stämmer det att min SGI endast baseras på de ca. 200 dagarna jag kommer ha arbetat innan barnet födelse? (Tar min tjänstledighet bort min tidigare SGI?)

2. Kommer jag kunna få ut fullständig ersättning grundat på min SGI eller kommer jag få grundersättning för de första 180 dagarna?

3. Om jag inte kan få fullständig ersättning, finns det då något jag kan göra för att påverka detta?

4. Med 180 dagar, menas då de första 180 dagarna efter barnets födelse eller de första 180 dagarna som jag tar ut föräldraledighet?

/Lina 

• Svar på tråden Föräldrapenning efter tjänstledighet
  • Felinne

Jag kanske skulle förtydliga att jag återgår till samma tjänst för samma arbetsgivare som tidigare när min tjänstledighet är slut.

• Försäkringskassan

Hej!

För att beräkna en årsinkomst så ska man haft ett arbete eller ha ett arbete som pågår minst 6 månader i sträck.

1. Om du arbetar helt från juni 2013 fram tills barnet föds så bör vi kunna fastställa en årsinkomst för dig.
    Det beror på vad du har gjort under din tjänstledighet om du har kvar din tidigare SGI, du skyddar t ex din tidigare SGI om du arbetar i samma omfattning som ditt tidigare arbete som du är tjänstledig ifrån eller studerar med studiebidrag.

2. För att få ersättning enligt sin SGI för de första 180 dagarna som man tar ut föräldrapenning för barnet så ska man haft en ersättning över 180 kr /dag 240 dagar före beräknad förlossning.

3. För att få fullständig ersättning för de första 180 dagarna så måste man uppfylla 240- dagars villkoret se svar 2. 
    Om den andre föräldern tar ut de första 180 dagarna för barnet så får du fullständig ersättning när du tar ut föräldrapenning efter de dagarna.

4. Det menas de första 180 dagarna som ansöker om föräldrapenning för barnet.

Hälsningar
    Hugo, handläggare

• Felinne

Tack för snabbt svar. Det var dock väldigt dåliga nyheter för mig...
    /Lina 

Svar på tråden Föräldrapenning efter tjänstledighet