• TinkyWinky

Om man är sjukpensionär kan man få pension samtidigt ?

Som TS.. 
    Om man redan är sjukpension kan man samtidigt ta ut pension? 

★°☆ Kewin 9/7-09 ★°☆°★ Theo 9/1-13 ☆°★
  • Svar på tråden Om man är sjukpensionär kan man få pension samtidigt ?
  • Nyfiken gul

peinsion i form av tjänstepension och från försäkringar osv kan du ta ut av, det är ju upp till dig så att säga när du väljer att plocka ut dom pengarna. och det beror ju också på vad som står i det finstilta om regler. 

men att gå i vanlig pension går ju inte förrän du fyllt 65  och då övergår sjukpensionen till vanlig pension.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Pension

Hej TinkyWinky,

Jag jobbar med sociala medier på Pensionsmyndigheten och såg att du skrivit ett inlägg på Familjeliv om pension och vill gärna svara på din fråga.

Det går bra att ta ut din sjukpension/sjukersättning samtidigt som du tar ut din allmänna pension. Du kan tidigast ta ut din allmänna pension från att du är 61 år. Den allmänna pensionen påverkas inte av någon annan utbetalning men det du kan tänka på är att den allmänna pensionen blir lägre ju tidigare du tar ut den innan du fyller 65 år. Det vi brukar rekommendera är att du gör en prognos på vår hemsida innan du bestämmer dig www.pensionsmyndigheten.se. För att få information om din sjukpension/sjukersättning kommer att påverkas av att du tar ut allmän pension ska du kontakta Försäkringskassan. Här kan du se deras kontaktuppgifter www.forsakringskassan.se.

Ditt inlägg hittade jag genom att söka på ordet pension här på Familjeliv.se.

Har du fler frågor om pension är du välkommen att ställa din fråga direkt på www.facebook.com/fragaompension eller ring vår kundservice på nummer 0771-776 776.

Hälsningar Robert, Pensionsmyndigheten

• ArgaoStar

Då har jag ringt försäkringskassan, och fått veta att min pension inte påverkas alls.
    Skickar i dag brev till Pensionsmyndigheten, så får vi se vad som sker.
    Tack för informationen, den var guld värt. :)

• ritva1953

Jag har varit sjukskriven August 2014 sedan jobbar 50% August 2016 ringde min hanleggare att min sjukpenning ändades 1.9 med sjukersättning, och fick tips att kan söka pension samtidigt ,ja gör det och fick almennapension , men fick inte sjukersätootning . Ringde till min handläggare .do sade hon du fåt inte sjugärsättnin därför att har tagit pension, men har läst att det är möjlighet att ta samtidigt pension och pension .vad är sant och vad ska jag göra.

Ritva 63 år

1
Svar på tråden Om man är sjukpensionär kan man få pension samtidigt ?