• JLI01

Hur kommer utbetalningen av graviditetspenning??

Har en liten fundering, på försäkringskassans sida under Mina Sidor så står det inget om att jag ska få graviditetspenning, trots att jag har papper på att jag är beviljad 1/4 fr.om 6 april. Jag har inte heller fått någon utbetalning av perioden 6april-30 april. Min fråga är, kommer hela betalningen på en gång i någon slags klumpsumma? Alltså att jag får betalt för både april och maj i Juni??

• Svar på tråden Hur kommer utbetalningen av graviditetspenning??
  • Försäkringskassan

Hej!

Man kan endast se kommande utbetalningar på Mina sidor tidigast 1 dag innan utbetalning. Om du har blivit beviljad graviditetspenning och skickat in den sista "Försäkran graviditetspenning" som skickades ut i samband med ditt beslut, ska det ta max 30 dagar innan din ersättning betalas ut.

Ersättningen betalas normalt ut mellan den 25-27 varje månad. Har du blivit beviljad ersättning från och med den 6 april skulle du då haft utbetalt för 6-20 april den 25-26 april. Den 25-27 maj betalas ersättning ut som du sökt 21 april-20 maj (i ditt fall 21-30 april). Om du saknar ersättning och det har gått längre tid än 30 dagar får jag be dig ringa in till Kundcenter på telefon 0771-524 524 så vi får se över ditt ärende.

Öppettider Kundcenter:
    http://www.forsakringskassan.se/kontakt/kundcenter_privat

Hälsningar
    Agda, handläggare

Svar på tråden Hur kommer utbetalningen av graviditetspenning??