• Anonym (Malin)

Planer med sambon blir bortprioriterade

.. varje gång bonus vill hälsa på eller ska komma tidigare under veckor när vi egentligen ska vara barnfria och har kommit överens om att göra någonting bara vi två.

Försöker förklara, men han vänder det till att jag avskyr bonus.

Nån fler med en sambo som inte verkar förstå det här med ensam-tid?

:( 

• Svar på tråden Planer med sambon blir bortprioriterade
  • Ruffa
    SVBk4rr1ng skrev 2013-06-03 13:39:29 följande:

Det jag menar att det är horribelt att neka ett barn att komma HEM. Men å andra sidan behöver de vuxnas planer inte alltid bortprioriteras på grund av barn. Därför tycker jag att det bästa är att välkomna hem barn med de premisserna att det delvis blir umgänge med en barnvakt. Kanske föredrar barnet då frivilligt att stanna kvar hos den andra föräldern om barnvakt inte låter som ett lockande alternativ. Men barnet vet då att denne alltid är välkommen hem. Sedan måste man ju som förälder lyssna på varför barnet egentligen vill komma under den andra förälderns vecka. Händer det ofta? Ja, då kanske man ska justera boendet ett tag. Har det hänt nåt särskilt? Ja, då måste man som förälder kanske lägga om sina vuxenplaner om barnet mår akut dåligt över nåt särskilt. Är det för att komma undan typ läxläsning eller städning hos den andra föräldern? Ja, men då kanske man ska fundera på att ta en diskussion med den andra föräldern om att hålla sig strikt till boendeschemat. Varje situation är unik.

Men om man skaffar barnvakt då blir ju barnet bortprioriterat ändå. Det rimligaste vore väl att strunta i alla sina planer och stanna hemma hos barnet. Annars blir ju barnet skadat?

Att leva i kärnfamilj och leva med separerade föräldrar med eller utan nya partners är inte samma sak och kan aldrig bli. Förutsättningarna och livet ändras, ibland till det bättre och ibland till det sämre. Att försöka översätta kärnfamilj till bonusfamilj funkar inte, och låtsas att två olika hem är ett och samma och springa mellan som man vill funkar inte heller. 
    Jag tror att de flesta människor behöver struktur på sina dagar för att må bra. Barn som vuxna. Jag tex måste veta vilka som vistas i mitt hem varje vecka för att må bra och kunna planera. 
  • Ruffa

Att översätta bonusfamilj till kärnfamilj skulle det förstås vara.

• Rummeltass
    Ruffa skrev 2013-06-03 10:23:58 följande:
    Varför ska barn förvänta sig att alltid komma i första hand? Vad blir det för vuxen av det barnet tror du? Väldigt odräglig tror jag. Hänsyn åt alla håll är det väl som gäller.

Ingen har väl ett förhållande för förhållandets skull, för att hålla sin sambo eller fru nöjd? Man har väl ett eget behov av ett kärleksförhållande. Om relationen till barnen var nog så skulle man inte ha några partners. Så lägg ner det där med att man håller någon nöjd för den personens skull, det för sin egen skull!! 
    Förbannat bra vuxna blir det, är jag helt övertygad om och vet av egen erfarenhet. 

Sådana som jag och min bror, som alltid ställer upp för varandra och familjen, har en fantastisk relation till våra föräldrar som vuxna, som alltid arbetat och studerat med framgång, som aldrig varit samhället till last osv... 
  • Rummeltass
    SVBk4rr1ng skrev 2013-06-03 13:39:29 följande:

Det jag menar att det är horribelt att neka ett barn att komma HEM. Men å andra sidan behöver de vuxnas planer inte alltid bortprioriteras på grund av barn. Därför tycker jag att det bästa är att välkomna hem barn med de premisserna att det delvis blir umgänge med en barnvakt. Kanske föredrar barnet då frivilligt att stanna kvar hos den andra föräldern om barnvakt inte låter som ett lockande alternativ. Men barnet vet då att denne alltid är välkommen hem. Sedan måste man ju som förälder lyssna på varför barnet egentligen vill komma under den andra förälderns vecka. Händer det ofta? Ja, då kanske man ska justera boendet ett tag. Har det hänt nåt särskilt? Ja, då måste man som förälder kanske lägga om sina vuxenplaner om barnet mår akut dåligt över nåt särskilt. Är det för att komma undan typ läxläsning eller städning hos den andra föräldern? Ja, men då kanske man ska fundera på att ta en diskussion med den andra föräldern om att hålla sig strikt till boendeschemat. Varje situation är unik.
    Precis så!
  • Ruffa
    Rummeltass skrev 2013-06-03 15:39:03 följande:
    Förbannat bra vuxna blir det, är jag helt övertygad om och vet av egen erfarenhet. 

Sådana som jag och min bror, som alltid ställer upp för varandra och familjen, har en fantastisk relation till våra föräldrar som vuxna, som alltid arbetat och studerat med framgång, som aldrig varit samhället till last osv... 

Jag tror vilken människa som helst som har fått lära sig att hon alltid kommer före alla andra blir ett stort ego.
    Det ska nog mycket till för att en sådan person blir så trevliga som du och din bror. 
  • äppelskrutt01
    Ruffa skrev 2013-06-03 14:09:28 följande:

Men om man skaffar barnvakt då blir ju barnet bortprioriterat ändå. Det rimligaste vore väl att strunta i alla sina planer och stanna hemma hos barnet. Annars blir ju barnet skadat?

Att leva i kärnfamilj och leva med separerade föräldrar med eller utan nya partners är inte samma sak och kan aldrig bli. Förutsättningarna och livet ändras, ibland till det bättre och ibland till det sämre. Att försöka översätta kärnfamilj till bonusfamilj funkar inte, och låtsas att två olika hem är ett och samma och springa mellan som man vill funkar inte heller. 
    Jag tror att de flesta människor behöver struktur på sina dagar för att må bra. Barn som vuxna. Jag tex måste veta vilka som vistas i mitt hem varje vecka för att må bra och kunna planera. 
    Låter jobbigt att leva så oflexibelt, skulle jag aldrig klara av.... Klara kanske jag skulle - men jag skulle inte VILJA leva så ....... tråkigt....
  • Rummeltass
    Ruffa skrev 2013-06-03 15:56:03 följande:

Jag tror vilken människa som helst som har fått lära sig att hon alltid kommer före alla andra blir ett stort ego.
    Det ska nog mycket till för att en sådan person blir så trevliga som du och din bror. 
    Absolut inte före alla andra, det är dina ord, inte mina. Däremot har vi alltid fått känna att vi kommer först, och är viktigast i hela världen för våra föräldrar. Det är jag helt övertygad om ger trygga lyckliga barn. 

I det finns ingen motsägelse kring att lära sig visa hänsyn, lyssna på andra osv. 
  • äppelskrutt01
    Rummeltass skrev 2013-06-03 16:13:52 följande:
    Absolut inte före alla andra, det är dina ord, inte mina. Däremot har vi alltid fått känna att vi kommer först, och är viktigast i hela världen för våra föräldrar. Det är jag helt övertygad om ger trygga lyckliga barn. 

I det finns ingen motsägelse kring att lära sig visa hänsyn, lyssna på andra osv. 
    Håller med dig. Mitt barn vet att han är viktigast av allt i mitt liv. MIn sambos barn vet att dom är viktigast av allt i sambons liv.

Det är inte samma sak som dom inte behöver visa hänsyn eller respekt mot folk! 
  • Ruffa
    Rummeltass skrev 2013-06-03 16:13:52 följande:

Om ni alltid kom först kom ni ju alltid före alla andra?

Det finns ingen motsättning i att vara viktigast för sina föräldrar och ibland få stå tillbaka för andras behov.  
  • Ruffa
    äppelskrutt01 skrev 2013-06-03 16:04:02 följande:
    Låter jobbigt att leva så oflexibelt, skulle jag aldrig klara av.... Klara kanske jag skulle - men jag skulle inte VILJA leva så ....... tråkigt....

Jag anser inte att jag levar oflexibelt för att jag vill veta vilka som kommer att finns till middag när jag kommer hem, vilka som finns i mitt hem när jag vaknar upp på morgonen etc. 

Jobbigt anser jag det vara om jag behöver dra iväg och handla extra för att det dyker upp personer till middag jag inte räknat med.

Men man är så olika     
  • äppelskrutt01
    Ruffa skrev 2013-06-03 16:36:52 följande:

Jag anser inte att jag levar oflexibelt för att jag vill veta vilka som kommer att finns till middag när jag kommer hem, vilka som finns i mitt hem när jag vaknar upp på morgonen etc. 

Jobbigt anser jag det vara om jag behöver dra iväg och handla extra för att det dyker upp personer till middag jag inte räknat med.

Men man är så olika     
    Japp........ och tur är väl det. Jag vet för det mesta inte hur många som äter middag hos oss. Barnen har ofta med sig kompisar hem efter skolan, några stannar över middagen.

Men jag vill veta innan vi ska äta, har jag gjort för lite mat så fixar jag ihop mer av något. Om jag t.ex tänkt att vi ska äta spagetti med köttfärssås och får veta att vi blir 2 till så kanske jag steker upp lite köttbullar och sen får alla ta lite av allting så att säga.

Jag trivs såhär - men jag förstår att inte alla gör det.  
  • Anonym (moa)
    äppelskrutt01 skrev 2013-06-03 16:43:12 följande:
    Japp........ och tur är väl det. Jag vet för det mesta inte hur många som äter middag hos oss. Barnen har ofta med sig kompisar hem efter skolan, några stannar över middagen.

Men jag vill veta innan vi ska äta, har jag gjort för lite mat så fixar jag ihop mer av något. Om jag t.ex tänkt att vi ska äta spagetti med köttfärssås och får veta att vi blir 2 till så kanske jag steker upp lite köttbullar och sen får alla ta lite av allting så att säga.

Jag trivs såhär - men jag förstår att inte alla gör det.  

Nej det är just det som är grejen, alla är olika, och har olika förutsättningar. Bor man tex trångt o har liten frys kanske det inte är jättelätt att va sådär spontan.

Men det är ju ändå skillnad på att vara beredd på barnens kompisar vid middag, att ha det i beräkningen, än att ha satt upp ett schema som av ngn anledning inte ska följas. Vi vet fortf inte varför ts bonus inte vill vara hos mamman o varför föräldrarna har ett schema de inte vill följa. Kan det va så att ts inte vet vad hon ska va beredd på?
  • Ess
    Rummeltass skrev 2013-06-03 08:19:36 följande:
    Och barn med separerade föräldrar har två hem, så de behöver inte heller fråga om de får komma hem. Det borde vara så jäkla självklart, usch vad upprörd jag blir. 

Jag är tack gode gud uppvuxen i en kärnfamilj och mina föräldrar har ALDRIG bett mig hålla mig undan i mitt eget hem. Aldrig! Trots det fick jag och min bror lära oss att visa respekt,  sympati och så vidare. 
    Man behöver inte fråga om lov när man går till det hemmet det är meningen att man ska va.
    Jag hade inte velat ställa upp som barnvakt om min man inte var hemma och hans barn kommit över hur som helst. Är jag ensam hemma, så vill jag ha det så. 
  • Ess
    Rummeltass skrev 2013-06-03 09:33:16 följande:
    Då ska ni inte ha partners med barn. Punkt. En förälders viktigaste uppgift är alltid att finnas till för sina barn, inte att hålla nya sambon nöjd. Extra viktigt är det när man inte lever med sina barn 100 %, då man redan en gång aktivt valt bort barnet (enligt barnets eventuella uppfattning). Barn har rätt att komma i första hand! Och nej, med det menar jag inte att de inte ska uppfostras eller lära sig respektera andra människor och allt annat dravel som tagits upp i tråden, det är helt olika saker.
    Ett schema är till för att följas, OM man inte kommer överens om annat. Men det ska va förankrat hos alla inblandade och inte bara enligt barnets vilja.
  • Ess
    Ruffa skrev 2013-06-03 14:09:28 följande:

Svar på tråden Planer med sambon blir bortprioriterade