• Jordgubben

När började era barn med autism prata?

Är nyfiken på när era barn med autism började prata? Om de pratar.. Och hur mycket pratar de nu isåfall och vilken ålder är det på dem? Berätta gärna om de inte pratar också och hur gamla de är.

Min son fyller 3 år i september, ska göras utredning om autism. Han har pratat 2-3 ordsmeningar tidigare, men det har liksom försvunnit. Tappat språket kan man säga, numera kan man ibland höra enstaka meningar nån gång när vi tittar i böcker. Han har även varit väldigt tystlåten tidigare, men nu kommer det iaf mer ljud från han.. dock är det språk på hans sätt, går inte att höra vad han säger. Hoppas på att få komma till logoped snart..

• Svar på tråden När började era barn med autism prata?
  • Jordgubben
    Mumin80 skrev 2013-06-19 09:24:59 följande:
    Tipsar rent allmänt om en jättebra bok vi nyligen läst, "problemskapande beteenden vid utvecklingsmässiga funktionshinder" (typ så heter den :)) av Bo Hejlskov. Jättebra tips om saker att tänka på och hur vi som vuxna kan bemöta våra små som har det svårt. 
    Ja 3,5 minns jag ju såhär i efterhand att du skrev :) Och min kille fyller 3 i september han. Jasså! Tack för tipset, då ska jag kolla upp den boken :) Tar gärna emot så mycket tips jag kan få, tycker det är skönt att få prata av sig också med er andra föräldrar som är i lika situation som en själv. Känner ju ingen irl som har lika problem som mig, så man känner sig rätt ensam emellanåt.. även om jag vet att vi inte är det:)
  • Jordgubben
    semchen skrev 2013-06-19 12:14:33 följande:
    Jordgubben:

Din beskrivning passar exakt in på min son, det skulle kunna vara jag som skrev det där
    Sonen fick sin autism+ adhd diagnos i måndags.

Jahaa! Där ser man. :) Hur gammal är din son då? Pratar han för övrigt?
  • semchen
    Jordgubben skrev 2013-06-19 17:55:01 följande:
    Jahaa! Där ser man. :) Hur gammal är din son då? Pratar han för övrigt?
    Sonen blir 4 i augusti.
    Ja, mest pratar han för sig själv och då är det fraser ur teckande filmer som han har memoriserat och dessa fraser upprepar han om och om igen.

Annars brukar han bilda 2-3 ords meningar när det passar honom tex : kom mamma, x väntar bussen, titta där.
    När han vill någonting brukar han oftast bara säga ett ord tex: cykel (när han vill cykla), juice (när han vill dricka juice), pussel (när han vill lägga pussel) och ta mig i handen och visar med kroppen.
  • aek

Min pojke sade sina första ord vid ettårsålder, men de fastande liksom aldrig, nya kom och gamla föll bort. Men språkutvecklingen tog aldrig riktigt fart.

Nu är han 3,5 och har kanske tjugo-trettio ord, svårt att säga, vissa säger han några gånger och sedan inte mera. Ganska många ord har han både på svenska och finska. Men han kan be om saker t.ex. mjölk, smörgås, någon leksak. Han kan också nämna en del saker som bil, buss, metro, spårvagn.

Dessutom säger han vissa fraser, men det är mest direkta upprepningar. Nu mot slutet av våren tycker jag dock att han några gånger har kombinerat två eller tre ord själv, men det kan hända att det är önsketänkande från min sida.

Hans språkförståeles är helt okej när han är på det humöret.

Jordgubben skrev 2013-06-18 23:39:53 följande:
    Joo men jag har väl tänkt lite på det med. Var hos våran psykolog idag som har tittat på sonen för några veckor sen på förskolan och hon beskrev det som att han var inne i sin egen värld, tittade inte när hon ropade på han och försökte få han intresserad av något som HON ville visa. Men hon berättade att däremot när hon frågade om han vill gunga, och som han absolut ville göra vid det tillfället så betonade han "gunga" efter henne och drog henne med sig till gungan liksom. Hon förklarade det som att han är inne i sin bubbla och så länge saker sker på HANS villkor så är det okej, om det är saker han VILL.. om hon däremot försöker få han intresserad så kan han liksom inte "offra" sig för henne, utan det ska vara på hans villkor som sagt. Som att han ibland kunde vinka när han var yngre, det gör han inte så ofta mer. Och det pratade vi också om och hon sa att han förstår säkert vad vinka innebär men han vill helt enkelt inte göra det, det passar inte honom för stunden. Lika med följa instruktioner som du också nämnde, det har min son gjort ibland när jag sagt åt han att starta teven t ex. Men ofta numera så gör han det inte, pga att han inte vill. Som jag har förstått det så hör ju detta till diagnosen autism, barn med autism har ju svårt att tänka sig in i andras känslor och gör det de själva vill. Hur gammal är din dotter? Du kanske skrivit det men jag minns inte.

Det här låter väldigt lika min pojke, han kan mera än man tror för han gör allting bara på egna villkor och när han har lust!
  • Jordgubben
    semchen skrev 2013-06-20 09:17:40 följande:
    Sonen blir 4 i augusti.
    Ja, mest pratar han för sig själv och då är det fraser ur teckande filmer som han har memoriserat och dessa fraser upprepar han om och om igen.

Annars brukar han bilda 2-3 ords meningar när det passar honom tex : kom mamma, x väntar bussen, titta där.
    När han vill någonting brukar han oftast bara säga ett ord tex: cykel (när han vill cykla), juice (när han vill dricka juice), pussel (när han vill lägga pussel) och ta mig i handen och visar med kroppen.
    Jaha. Ja min son tar också gärna mig i handen när han vill nånting och drar med mig, det är hans sätt att visa vad han vill. Händer aldrig att han ropar "mamma kom" t ex. Likaså märks det verkligen hur språket kommer fram då vi tittar i böcker, han har också bra minne och kommer direkt ihåg från vissa böcker vad som kommer hända på nästa sida, mer än vad jag själv gör. Då kan han fylla i med "aj" redan innan vi hunnit vända blad för att han vet att de kommer säga det på nästa sida liksom. Har även hakat upp sig lite på sina tandkrämstuber, har en hemma nu med bamse på och en med lille skutt. Så varje gång morgon som kväll när han ska borsta tänderna säger han bamse och lille skutt om vartannat :)
  • Jordgubben
    aek skrev 2013-06-20 11:58:56 följande:
    Min pojke sade sina första ord vid ettårsålder, men de fastande liksom aldrig, nya kom och gamla föll bort. Men språkutvecklingen tog aldrig riktigt fart.

Nu är han 3,5 och har kanske tjugo-trettio ord, svårt att säga, vissa säger han några gånger och sedan inte mera. Ganska många ord har han både på svenska och finska. Men han kan be om saker t.ex. mjölk, smörgås, någon leksak. Han kan också nämna en del saker som bil, buss, metro, spårvagn.

Dessutom säger han vissa fraser, men det är mest direkta upprepningar. Nu mot slutet av våren tycker jag dock att han några gånger har kombinerat två eller tre ord själv, men det kan hända att det är önsketänkande från min sida.

Hans språkförståeles är helt okej när han är på det humöret.

Det här låter väldigt lika min pojke, han kan mera än man tror för han gör allting bara på egna villkor och när han har lust!
    Okej. Ja min kille känns det också som att han tappat lite med kommunikationen, förr kunde han säga "mer pingu", "mer hoppa" och till och med "mer hoppa mamma" när han ville jag skulle hoppa. Men det händer inte alls mera, meningarna kommer bara nån gång ibland när vi tittar i böcker. Nu använder han sig istället av ord och säger bara "hoppa" t ex. Han har svårt för att svara ja och nej också. Nej säger han nån gång ibland, men inte jätteofta. Ja säger han aldrig.. om jag frågar t ex : vill du ha glass? Då betonar han istället ordet glass och drar med mig, istället för att säga ja. 
    Aha, ja ett tag funderade jag ordentligt på varför min son slutade göra saker som han kunnat innan, som att vinka t ex. Fick för mig att han bara slutat förstå det, men har ju kommit underfund med att det är hans vilja det handlar om och hans villkor.
  • semchen
    Jordgubben skrev 2013-06-20 23:08:33 följande:
    Jaha. Ja min son tar också gärna mig i handen när han vill nånting och drar med mig, det är hans sätt att visa vad han vill. Händer aldrig att han ropar "mamma kom" t ex. Likaså märks det verkligen hur språket kommer fram då vi tittar i böcker, han har också bra minne och kommer direkt ihåg från vissa böcker vad som kommer hända på nästa sida, mer än vad jag själv gör. Då kan han fylla i med "aj" redan innan vi hunnit vända blad för att han vet att de kommer säga det på nästa sida liksom. Har även hakat upp sig lite på sina tandkrämstuber, har en hemma nu med bamse på och en med lille skutt. Så varje gång morgon som kväll när han ska borsta tänderna säger han bamse och lille skutt om vartannat :)

Ja det där med vilja och villkor är det viktigaste när det handlar om våra älsklingar verkar det som

Det där med böckerna känner jag igen. När vi ska läsa orkar inte sonen vänta tills jag har läst klart utan han vänder blad efter några sekunder för han är redan på nästa sida i huvudet. 
  • Jordgubben
    semchen skrev 2013-06-22 14:05:14 följande:

Ja det där med vilja och villkor är det viktigaste när det handlar om våra älsklingar verkar det som

Det där med böckerna känner jag igen. När vi ska läsa orkar inte sonen vänta tills jag har läst klart utan han vänder blad efter några sekunder för han är redan på nästa sida i huvudet. 
    Haha ja verkligen:) Ja det känner jag också igen, så gör min son rätt ofta också men ibland kan han även sitta och lyssna. Är lite olika. Har även kommit in i nån period nu när han är väldigt hetsig i sig själv, härjar runt i lägenheten och river ner ljusstakar, blomkrukor osv.. gör det med flit också. Sen skriker han rakt ut flera ggr dagligen osv, skär verkligen i öronen så får säga till han inte bara en gång :p
  • semchen
    Jordgubben skrev 2013-06-23 22:09:52 följande:
    Haha ja verkligen:) Ja det känner jag också igen, så gör min son rätt ofta också men ibland kan han även sitta och lyssna. Är lite olika. Har även kommit in i nån period nu när han är väldigt hetsig i sig själv, härjar runt i lägenheten och river ner ljusstakar, blomkrukor osv.. gör det med flit också. Sen skriker han rakt ut flera ggr dagligen osv, skär verkligen i öronen så får säga till han inte bara en gång :p

Din pojke har ingen tilläggsdiagnos?
    Min är ganska livlig också, han har autism+adhd.
    Ja det där skriket ger sår i öronen Min brukar skrika när han inte vill något. Annars är han ganska högljudd när han leker.
  • Jordgubben
    semchen skrev 2013-06-24 14:03:59 följande:

Din pojke har ingen tilläggsdiagnos?
    Min är ganska livlig också, han har autism+adhd.
    Ja det där skriket ger sår i öronen Min brukar skrika när han inte vill något. Annars är han ganska högljudd när han leker.
    Nej alltså min son har ännu inte fått nån diagnos. Men jag känner mig starkt säker på att han har autism, vilket även psykologen verkar tro.. ska göras en utredning. Jag tror inte på adhd på han, tycker mig borde ha märkt mer symptom på det isåfall. Fast kan ju hända att han har "drag" av det, det vet man ju aldrig. Din son då, kan han sitta still längre perioder osv? Det har inte min son problem med, visst kan han vara otroligt livlig och springa runt och busa och härja men han har inga problem att sitta still och har även fått höra av vissa att han verkar så lugn osv. Jaa guud det är jobbigt emellanåt med skrikandet ;) Är samma här, han verkar inte vilja nåt spec utan det kommer bara ändå, ibland när han är lite rastlös osv.
  • semchen
    Jordgubben skrev 2013-06-24 18:54:25 följande:
    Nej alltså min son har ännu inte fått nån diagnos. Men jag känner mig starkt säker på att han har autism, vilket även psykologen verkar tro.. ska göras en utredning. Jag tror inte på adhd på han, tycker mig borde ha märkt mer symptom på det isåfall. Fast kan ju hända att han har "drag" av det, det vet man ju aldrig. Din son då, kan han sitta still längre perioder osv? Det har inte min son problem med, visst kan han vara otroligt livlig och springa runt och busa och härja men han har inga problem att sitta still och har även fått höra av vissa att han verkar så lugn osv. Jaa guud det är jobbigt emellanåt med skrikandet ;) Är samma här, han verkar inte vilja nåt spec utan det kommer bara ändå, ibland när han är lite rastlös osv.

Sonen har sina perioder. Ibland sitter han lugn o stilla och bläddrar i böcker, lägger pussel, ser på tv, leker med sin i-pad osv och ibland kan han inte sitta still och finns överallt (soffan, bordet, väggen )
  • Jordgubben
    semchen skrev 2013-06-24 20:59:41 följande:

Sonen har sina perioder. Ibland sitter han lugn o stilla och bläddrar i böcker, lägger pussel, ser på tv, leker med sin i-pad osv och ibland kan han inte sitta still och finns överallt (soffan, bordet, väggen )
    Okej :) Hur är han med språket då? Kommer inte ihåg om jag har frågat det, pratar han?
  • semchen
    Jordgubben skrev 2013-06-24 22:21:51 följande:
    Okej :) Hur är han med språket då? Kommer inte ihåg om jag har frågat det, pratar han?
    Kopierar från mitt tidigare inlägg

• Jordgubben
    semchen skrev 2013-06-25 09:48:18 följande:
    Kopierar från mitt tidigare inlägg

Justjaa, det där kom jag ju ihåg :)
  • Cn1984

Hej!
    Min son fyller 4 år nu i september.
    Han pratar inte heller, har aldrig sagt några meningar. Några ord lite då å då som han säger när det passar honom. Vi går en utredning just nu om han har autsim och vi får jätte bra hjälp ifrån bup.
    Det är svårt att kommunicera med han när han inte pratar
    så här hemma använder vi bildstöd för att kunna kommunicera eller pratar korta meningar.
    Följer jätte gärna denna tråd.

Svar på tråden När började era barn med autism prata?