Lite respons/tankar vore tacksamt...så förvirrad.. :/
Hej!
Vill bara bolla lite tankar här med er som har barn med någon npf-diagnos eller dylikt...
Vår son är 3 år och 4 månader och har sedan i höstas en "resurs" med sig på fsk...
detta fick han eftersom personalen upplevde att det blev mycket konflikter med de andra barnen då han var med och att han inte alltid kunde koncentrera sig och vara stilla/lyssna på samlingar osv.
Så här skulle jag beskriva honom...
Hade kolik (3 mån), gick vid 9,5 mån och kröp vid 11 mån, lossnade snabbt med talet strax innan han blev 2 år.
Han är väldigt nyfiken/frågvis, bestämd/envis och social.
Han hälsar/hejar på de flesta han möter och kan gå fram och prata med vem som helst, helt oblyg!!!
Han puttas/slår och säger "du är dum/elak!" ofta om han blir arg eller ledsen!
Han har en lillasyster (1 år och 4 mån) som han gärna vill leka med men i nästa sekund kan putta/bita/slå...ibland för att hon förstört något men även oprovocerat (?)...!
Han leker ytterst sällan med sina leksaker här hemma, vill hellre leka med mig och lillasyster (rolllekar som lejon eller att vi ska bygga koja, leka kurragömma)...
Han går aldrig och leker med något själv frivilligt! Om man får honom till att leka själv så får man vara glad om han klarar det i 5 minuter, sedan hänger han mig i kläderna igen....typ...
Han gillar att spela datorspel och tjatar ofta om det från morgon till kväll (får spela 1-3ggr/dag men på lördagar inget alls).
Han har börjat bita på fingrarna/händerna nyligen och även skrika högt rakt ut ibland till synes helt utan anledning...
Han pratar väldigt högt men verkar höra bra...
Han har gjort allergiutredningar men de har inte hittat någon allergi, har ofta ont i magen säger han och har haft mycket magproblem sedan han föddes...
Han vill inte gärna kramas eller få t.ex. en godnattpuss...kram går bra men han säger att pussar gillar han inte! ;)
Personalen på fsk verkar väldigt oroade och frågade oss redan innan jul om det inte vore bra med en bvc-psykologkontakt... och vi kände att det har vi väl inget att förlora på, så på tisdag ska hon komma och observera honom en stund på fsk...
vad tänker ni, är det bra om vi utreder vår son redan nu eller verkar det "onödigt"?
Känner mig själv väldigt splittrad, men då fsk-personalen verkar oroade (och de har väl mött mååånga olika barn under årens lopp) så tänker jag att jag kanske bara är "hemmablind" för vår son och så van vid hans sätt att jag helt missar att det skulle vara något slags funktionshinder han har... :/