• Jzon

Ont i ena skinkan.....

Gravid i v.20 och har fått så sjukt ont i ena skinkan...känns som nån kör in en kniv Haft lite så på kvällarna efter jobbet tidigare, men nu har de suttit i sen torsdag. Ibland lite mindre ont men sen desto mer... Nån som haft samma?Ska de vara så här resten av tiden nu?! ....isåfall bryter jag ihop...

• Svar på tråden Ont i ena skinkan.....
  • carro93

Foglossning kanske? Har man väl fått det så brukar det hålla i sig tyvärr, iaf vad jag har hört. 

• Jzon

Men sätter de sej på skinkan?! Får för mej att de är mer framåt....

• carro93

Detta är kopierat från den här länken (vårdguiden)  www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Backenuppluckring/ 

Symtom

Bäckenet

När bäckenlederna mjukas upp blir bäckenet mer rörligt och ostadigt. Ofta får du värk i korsryggen, ner i skinkorna eller framtill från blygdbenet mot ljumskarna.

Andra symtom kan vara att du:
    har svårt att gå fort
    inte klarar av att ta långa kliv
    får ont av att gå i trappor
    har svårt att vända dig i sängen eller ligga på rygg

har svårt att ställa dig upp från sittande och problem när du sätter dig ner.

• Jzon
    carro93 skrev 2013-06-01 22:31:18 följande:
    Detta är kopierat från den här länken (vårdguiden)  www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Backenuppluckring/  SymtomBäckenet

När bäckenlederna mjukas upp blir bäckenet mer rörligt och ostadigt. Ofta får du värk i korsryggen, ner i skinkorna eller framtill från blygdbenet mot ljumskarna.

Andra symtom kan vara att du:

har svårt att gå fort

inte klarar av att ta långa kliv

får ont av att gå i trappor

har svårt att vända dig i sängen eller ligga på rygghar svårt att ställa dig upp från sittande och problem när du sätter dig ner.  

Aaaaaa....kan kanske var de då. Men REDAN?! .....allt som händer känns lite som "redan"...är ju för tusingen 20 långa veckor kvar
  • carro93
    Jzon skrev 2013-06-01 22:54:59 följande:

Aaaaaa....kan kanske var de då. Men REDAN?! .....allt som händer känns lite som "redan"...är ju för tusingen 20 långa veckor kvar
    Foglossning kan komma när som helst, en del får de redan under första veckorna av graviditeten tyvärr =( 

Trodde själv att jag  hade klarat mig, tills jag var dum att gå en dag på stan i skor med lite klack för någon vecka sen.,. Har känt av i blygdbenet, mot ljumskarna sedan dess! Känner dock bara av den när jag legat en längre stund sen ska resa mig upp, går över när jag gått några steg som tur är.

• Jzon

Här går det inte över när jag rör på mig tvyärr...går så gott som hela dagarna på jobbet (12-14 timmars pass)

• carro93
    Jzon skrev 2013-06-01 23:09:09 följande:
    Här går det inte över när jag rör på mig tvyärr...går så gott som hela dagarna på jobbet (12-14 timmars pass)
    Låter inte som det mest optimala jobbet under en graviditet spec inte om du redan nu börjar få problem med foglossningar) :( Du kan inte ansöka om graviditetspenning?
  • Jzon

Jo de ska jag göra, har fått de förut....men de känns så länge dit. Men, de är bara att bita ihop

• Wifey

Låter absolut som ischias tycker jag. Jag hade ont i skinkan länge, inland på bägge sidor, visste inte alls vad det var. Hörde att det var ischias som satt där och fick tips om att stretcha. Som när man sträcker ut muskeln i skinkan. Det hjälpte!

• Ninnsan

Själv är man i 16+3, samma grej i skinkan. Ilar ner i benet.. Har precis börjat .. Kommer nog bli värre tyvärr, samma med mitt ryggont. Testar gravidyoga & hoppas att det ska hjälpa! :)

Svar på tråden Ont i ena skinkan.....