• CarinÅsa

Vad är skillnaden?

Jag tycker att er info motsäger varann!

1.
    "Du behåller samma föräldrapenning i minst två år

Många småbarnsföräldrar väljer att gå ner i arbetstid, vilket leder till lägre inkomster. Du får ändå föräldrapenning beräknad utifrån samma sjukpenninggrundande inkomst som du hade vid barnets födelse ända tills barnet fyller två år."

2.
    "Du kan behålla din sjukpenning

Så länge ditt barn inte har fyllt ett år beräknas också sjukpenning och tillfällig föräldrapenning på din tidigare sjukpenninggrundande inkomst. När ditt barn har fyllt ett år kan den sjukpenninggrundande inkomsten sänkas till samma nivå som din faktiska inkomst. Det betyder att du i så fall får lägre ersättning när du till exempel är sjuk eller vårdar sjukt barn."
    Fortsättningen förklarar att man kan undvika sänkt SGI genom t.ex. att ta ut hel föräldrapenning minst fem dagar per vecka, men behövs det om man enligt (1) får föräldrapenning beräknad utifrån samma som vid barnets födelse? 

Jag har tagit ut  

• Svar på tråden Vad är skillnaden?
  • CarinÅsa

Jo, jag menar att information (1) talar om att man får föräldrapenningen beräknad utifrån samma sjukpenninggrundande inkomst som man hade vid barnets födelse ända tills barnet fyller två år, medan informationen i (2) talar om att SGI kan sänkas efter barnets 1årsdag om man inte t.ex. tar ut f-penning 5dagar/vecka.
    Eftersom både (1) och (2) är taget från er hemsida så var min åsikt/fråga att informationerna motsäger varann.
    Dels (1) är SGI skyddad tills barnets 2årsdag, dels (2) måste man efter ettårsdagen skydda SGI genom att "fylla upp" sin lön om man t.ex. har gått ner i arbetstid. Vilket stämmer?
    Jag har från min dotters 1-årsdag "fyllt upp"  min nuvarande deltidslön till 100% = 5 dagar i veckan. Men hade jag behövt göra det egentligen, eftersom man får föräldrapenningen beräknad utifrån min gamla heltidslön ända tills hon fyllde 2 år.
    Hoppas att någon förstår mig och har ett svar! 

• Försäkringskassan

Hej!

Från det att barnet fyller 1 år behöver du ha en sysselsättning med minst 5 dagar per vecka för att skydda din sjukpenninggrundande inkomst, SGI. Om du inte skyddar din SGI från 1 årsdagen kan den sänkas till det du faktiskt arbetar. Om du blir sjuk eller behöver ansöka om tillfällig föräldrapenning efter barnets 1 årsdag och inte har skyddat din SGI kan SGI:n sänkas till 0 kronor och du är då inte berättigad till någon sjukpenning eller tillfällig föräldrapenning.  

Föräldrapenningen däremot är skyddad till barnet fyller 2 år oavsett om du har en sysselsättning med 5 dagar per vecka eller inte efter barnets 1 årsdag. Men om du inte har skyddat din SGI från 1 årsdagen kommer föräldrapenningen räknas om från 2 årsdagen och baseras på det du faktiskt arbetar.

Hälsningar

Doris, handläggare 

Svar på tråden Vad är skillnaden?