• Evighetsmaskin

Fräcka inkasso kräver preskade skulder

Preskription inträder efter 3 år för privatpersoner och 10 år för juridiska personers skulder. Trots det chansas med äldre skulder som inte krävts i rätt tid, av inkassobolagen. Är dom fräcka och/eller okunniga?

• Svar på tråden Fräcka inkasso kräver preskade skulder
  • Waldo
    Mangbg skrev 2013-06-03 20:06:19 följande:
    Dom gjorde det,och kf skickade ett rek.men då ifrågasatte vi skulden då det påstods vara 9 månadshyror som inte var betalda. Vi ringde inkassoföretaget och frågade varför dom inte skickat någon påminnelse iom att skuldeb var över 15 år gammal. När dom sa att dom hade gjort detta så bad vi dom bevisa det och dom skickade över ett "epostkvitto" till KF.

Kf ansåg att inkassobolaget inte hade gjort tillräckligt för att medd.min släkting skulden och vägrade ta ärendet.
    Skulle tro att dom inte tog det för att inkassobolaget inte kunde backa sin logglista med verkliga kopior av fakturorna som skulle gått ut.

Det brukar vara så när fallen är så gamla och KFM säger nej.
    Inkassobolagen kan bara plocka fram loggar från sina administrativa system och kan inte backa det med kopior eftersom dom inte skött sin arkivering korrekt.
    Därför har man heller inte klarat av att säkerställa vad man försöker hävda
  • SnurriggirrunS

Hur fungerar det med tex studieskulder?

Om de inte skickat ut brev till rätt mottagare och rätt person på så sätt inte mottagit dessa inom 3 år, preskriberas det också? Men om man tex loggar in på CSN hemsida så ser man sina skulder, innebär det då att man mottagit kraven?

• Mangbg
    Waldo skrev 2013-06-03 20:33:53 följande:
    Nej, man behöver inte ha skickat rek.

Och det finns dessutom en dom från HD som säger att efter ett viss antal skickade påminnelser måste man anse att minst en av dom gått fram. Har för mig att det var 3 eller 4
    (om adressen är korrekt)

Tycker ju att KF borde ha koll på det och även inkassobolaget.

Har papper från ca mitten på mars 2013 att KF kräver någon form av bevis och att inkassobolagets eloggar inte räcker.
  • lusselelle

SnurriggirrunS:
    Hurså? Loggar personen in på CSNs hemsida borde det väl kunna finnas i deras loggar men större frågar är ju varför man skulle vilja, samvetslöst, försöka hålla sig undan sina skulder när man vet om att de finns?!

• lusselelle

Min personliga åsikt är att många på forum såsom FattigeRiddarens sitter och tipsar varandra om hur man ska undvika att behöva betala sina skulder. Skamligt av vuxna människor att inte kunna stå för sina handlingar utan sitta och vrida och vända på lagen för att hitta kryphål för att slippa betala.

Missförstå mig inte, jag förstår att alla kan hamna fel i livet och när det gått riktigt illa är skuldsanering ett utmärkt alternativ (som tyvärr utnyttjas). Vet sedan en kvinna som hade skuldsanering i de lagstadgade 5 åren för att veckan efter skuldsaneringens avslut knata in på banken och vilja låna pengar till konsumtion...fail! Då anser jag inte människan vara ekonominsk rehabiliterad.

En av grunderna i handelsrätten är att avtal skall hållas. Jag tycker inte synd om dig om du anser att du behöver låna till t.ex en ny iphone, soffa, tv och sedan inte kan betala för dig. Respekt får du snarare om du sparar ihop till sakerna eller är villig att offra saker i vardagslivet för att kunna göra rätt för dig.

Många av de vanligaste skulderna går att undvika: skippa någon pizza i månaden och betala istället trafikförsäkring och slipp den hutlöst dyra trafikförsökringsföreningens avgifter. Ta inte lån till saker som inte är nödvändiga om du kan undvika, ha inte kreditkort (absolut inte flera), ta inga sms- eller andra snabblån.

• Waldo
    Mangbg skrev 2013-06-04 06:59:50 följande:

Tycker ju att KF borde ha koll på det och även inkassobolaget.

Har papper från ca mitten på mars 2013 att KF kräver någon form av bevis och att inkassobolagets eloggar inte räcker.
    Det har dom koll på, alla i branschen vet det.
    Men gäldenärerna vet inte det.

Och inkassobolagens enda uppgift är att inkassera pengar och göra det med vist. Därför gör dom det med alla medel som står till buds
    Dom försöker driva in sina pengar så länge som lagen säger att dom kan
    I just ditt fall sa man nej. Det fanns inte tillräckligt underlag för att ligga och söka vidare på just dom skulderna
  • Lindsey Egot the only one

lusselel

Håller med dig. Men vi kan inte veta vad och varför. Därför kan man bara ge råd. Ingen vill väl leva på existensminimum i 5 år av sitt liv för att man inte VILL betala av sin skuld.
    Det är om man inte KAN betala av sin skuld den möjligheten ska finnas. Existensminimum är lite pengar att leva på och då gäller det hela familjens ekonomi.

• Waldo
    lusselelle skrev 2013-06-04 07:49:09 följande:
    Min personliga åsikt är att många på forum såsom FattigeRiddarens sitter och tipsar varandra om hur man ska undvika att behöva betala sina skulder. Skamligt av vuxna människor att inte kunna stå för sina handlingar utan sitta och vrida och vända på lagen för att hitta kryphål för att slippa betala.

Missförstå mig inte, jag förstår att alla kan hamna fel i livet och när det gått riktigt illa är skuldsanering ett utmärkt alternativ (som tyvärr utnyttjas). Vet sedan en kvinna som hade skuldsanering i de lagstadgade 5 åren för att veckan efter skuldsaneringens avslut knata in på banken och vilja låna pengar till konsumtion...fail! Då anser jag inte människan vara ekonominsk rehabiliterad.

En av grunderna i handelsrätten är att avtal skall hållas. Jag tycker inte synd om dig om du anser att du behöver låna till t.ex en ny iphone, soffa, tv och sedan inte kan betala för dig. Respekt får du snarare om du sparar ihop till sakerna eller är villig att offra saker i vardagslivet för att kunna göra rätt för dig.

Många av de vanligaste skulderna går att undvika: skippa någon pizza i månaden och betala istället trafikförsäkring och slipp den hutlöst dyra trafikförsökringsföreningens avgifter. Ta inte lån till saker som inte är nödvändiga om du kan undvika, ha inte kreditkort (absolut inte flera), ta inga sms- eller andra snabblån.
    Jag håller absolut med att man ska fullfölja sina ingångna avtal.
    Men i överskuldsättning handlar det inte riktigt om det, man har hamnat bortom det och kommit in i inkassobranschen
    När man väl är där handlar det inte längre om att betala för dom avtal man ingått längre utan enbart om att betala avgifter och räntor till inkassobolagen

När man väl är det handlar det om att skulder för några hundra kan leva i 20 - 30 år och tick runt på tiotusentals kronor rätt ner i inkassoföretagens ficka
    Och företaget som skulle ha pengarna från början?
    Ja dom har sålt skulden till inkassobolaget för 10% av nettovärdet, sedan har man gjort avdrag för kundförluster i sitt bokslut för resterande värde
    Så en skuld som inte finns längre, lever längre än Jesus själv och drar enbart in pengar till inkassobolagen.
    Så visst är det jävligt skamligt, men hur vore det om vi fördelade skammen lite där den bör vara
  • SnurriggirrunS
    lusselelle skrev 2013-06-04 07:32:01 följande:
    SnurriggirrunS:
    Hurså? Loggar personen in på CSNs hemsida borde det väl kunna finnas i deras loggar men större frågar är ju varför man skulle vilja, samvetslöst, försöka hålla sig undan sina skulder när man vet om att de finns?!
    Jag intresserad av vad som gäller enligt lagen :)
    Sen om det gäller mig själv, någon jag känner, eller om det är en hypotetiskt fråga är ointressant.
  • Evighetsmaskin

Jag har själv en hoper gäldenärer som är skyldig mig pengar sedan jag var kreditgivare och vet hur man kan utnyttja KFM emot konsumenter, KFM står inte på den svagas sida direkt när man är fräck.

Ex. fått ett krav efter nästan 10 år på ett TV-spel och var gift med samma hustru då, som vet att jag aldrig köpt eller spelat sådant. Så något är fel.

Intrum som fulingen Bo Göransson blivit miljardär på, kräver 22000 för en omtvistad hyresskuld som kanske var en tusenlapp för 35 år sedan.

Företag sänder ut en massa skräp på konstiga villkor gratis och sedan kommer krav, inte minst invandrare måste bli lurade.

Riktiga företag skriver av tvivelaktiga skulder, jag har fått 2 på över 200.000 avskrivna, själv har jag mest jagat de som betalat nästan inget men är klart skyldiga en massa netto.

• Waldo
    Evighetsmaskin skrev 2013-06-04 18:22:59 följande:
    Intrum som fulingen Bo Göransson blivit miljardär på, kräver 22000 för en omtvistad hyresskuld som kanske var en tusenlapp för 35 år sedan.
    Ett motto som hette "Fair play"

Sedan köper man en stor jävla segelbåt för pengarna som man seglar Gotland Runt med
  • elmadumle

Det handlar inte om att fuska utan att helt enligt reglerna få veta om en skuld är preskiberad eller inte, bla, många vet inte om sina rättigheter, och att man med en begäran till ett inkassobolag har rätt att få ut allt vad som finns där genom PUL (personuppgiftslagen), du anar inte hur mycket inkassobolagen klipper och klistrar med skulder för att försöka lura till sig pengar de inte har rätt till då skulden är preskiberad sedan länge.
  • Evighetsmaskin

Haha dom fick reglerna och tog bort 22.000

• carolinn
    SnurriggirrunS skrev 2013-06-03 20:46:11 följande:
    Hur fungerar det med tex studieskulder?

Om de inte skickat ut brev till rätt mottagare och rätt person på så sätt inte mottagit dessa inom 3 år, preskriberas det också? Men om man tex loggar in på CSN hemsida så ser man sina skulder, innebär det då att man mottagit kraven?
    Enligt 6 kap 12 § studiestödslagen så preskriberas en fordran som avser återbetalning av studielån eller återkrav av studiestöd enligt denna lag  tjugofem år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan.
  • Flash Gordon
    Evighetsmaskin skrev 2013-06-01 22:52:09 följande:
    Preskription inträder efter 3 år för privatpersoner och 10 år för juridiska personers skulder. Trots det chansas med äldre skulder som inte krävts i rätt tid, av inkassobolagen. Är dom fräcka och/eller okunniga?
    Fräcka förstås.

De spelar dels på folks okunskap, dels på folks samveten.

Det är inte föbjudet att betala in skulder som preskriberats. Så länge de har det juriska rätt i breven så kan de inte förlora mer än portot på breven de skickar ut. 

Fenomenet är ju väldigt vanligt i USA.

• Evighetsmaskin

Om kravbreven går i retur är dom delgivna då?

• hiffy

har fått en skuldspecification från KFM. Det handlar om något som ligger så långt tillbaka som 26 år! 1989 då domslutet kom befann jag mig inte i Sverige. Jag flyttade ifrån Sverige 1984. 2912 kom jag tillbaka och skrev in mig i systemet igen. Började jobba och har tom fått tillbaka på skatten! Nu i dagarna kom detta brev. Jag ringde KFM där jag fick veta att man kan inte ta ett domslut utan min närvaro. Jag sa att logiskt borde denna skuld vara preskriberad men se det kunde/ville hon inte svara på. Blur förvånad när jag ser att skulder preskriberas efter 10 år. Mitt är över 26 år.

• hiffy

Vill lägga till att jag har varken fått rek brev under dessa 26 år. Fick inget iheller efter att jag skrev in mig på Skatteverket 2012. Nej jag ska kämpa för detta. Som det ser ut så vill dom givetvis ha dessa pengar där enbart räntan har gått upp till den otroliga summan på 18000!!

• elmadumle

Fel, de tipsar om lagar och regler och hur inkassobolagen bryter mot reglerna och DI bryr sig att folk anmäler felaktigheter osv. Innan jag hittade fattiga riddare för några år sedan hade jag ingen aning om att det finns något som heter preskibering, att skulder köps och säljs mellan inkassobolagen, en skuld som faktisk är preskiberad sedan flera år dyker upp igen hos ett annat bolag och är man inte uppmärksam kan man betala samma skuld flera gånger. Det är mycket mygel i skuldbranchen. och tack vare det forumet har min man idag skuldsnering och jag väntar på svar på min ansökan. 
Svar på tråden Fräcka inkasso kräver preskade skulder