lusselelle skrev 2013-06-04 07:49:09 följande:
Min personliga åsikt är att många på forum såsom FattigeRiddarens sitter och tipsar varandra om hur man ska undvika att behöva betala sina skulder. Skamligt av vuxna människor att inte kunna stå för sina handlingar utan sitta och vrida och vända på lagen för att hitta kryphål för att slippa betala.
Missförstå mig inte, jag förstår att alla kan hamna fel i livet och när det gått riktigt illa är skuldsanering ett utmärkt alternativ (som tyvärr utnyttjas). Vet sedan en kvinna som hade skuldsanering i de lagstadgade 5 åren för att veckan efter skuldsaneringens avslut knata in på banken och vilja låna pengar till konsumtion...fail! Då anser jag inte människan vara ekonominsk rehabiliterad.
En av grunderna i handelsrätten är att avtal skall hållas. Jag tycker inte synd om dig om du anser att du behöver låna till t.ex en ny iphone, soffa, tv och sedan inte kan betala för dig. Respekt får du snarare om du sparar ihop till sakerna eller är villig att offra saker i vardagslivet för att kunna göra rätt för dig.
Många av de vanligaste skulderna går att undvika: skippa någon pizza i månaden och betala istället trafikförsäkring och slipp den hutlöst dyra trafikförsökringsföreningens avgifter. Ta inte lån till saker som inte är nödvändiga om du kan undvika, ha inte kreditkort (absolut inte flera), ta inga sms- eller andra snabblån.
Jag håller absolut med att man ska fullfölja sina ingångna avtal.
Men i överskuldsättning handlar det inte riktigt om det, man har hamnat bortom det och kommit in i inkassobranschen
När man väl är där handlar det inte längre om att betala för dom avtal man ingått längre utan enbart om att betala avgifter och räntor till inkassobolagen
När man väl är det handlar det om att skulder för några hundra kan leva i 20 - 30 år och tick runt på tiotusentals kronor rätt ner i inkassoföretagens ficka
Och företaget som skulle ha pengarna från början?
Ja dom har sålt skulden till inkassobolaget för 10% av nettovärdet, sedan har man gjort avdrag för kundförluster i sitt bokslut för resterande värde
Så en skuld som inte finns längre, lever längre än Jesus själv och drar enbart in pengar till inkassobolagen.
Så visst är det jävligt skamligt, men hur vore det om vi fördelade skammen lite där den bör vara