• karin82

Regnkläder/ytterkläder

Hej,

Min son på 1 år börjar förskolan i september. Nu sitter jag och funderar på vad han ska ha för regnställ? Ska det vara ett fodrat eller ofodrat? 

Jag tänker på ett fodrat, så slipper man ta på två lager, och ett fodrat kan man väl ha på hösten, det blir väl inte för varmt? Eller har jag fel?Vi bor nere i Skåne.

Sen har man väl fleecejacka och fleecebyxor under ett ofodrat? Sen vanliga kläder under fleecen? 
    Dock har jag läst på Polarn o Pyrets hemsida, att dom rekommenderar inte att man har vanliga kläder på, utan underställ i polyester eller ull, sen andra lagret fleece och sen vindtätt/vattentätt jacka.

Jag bara tänker, om man ska göra som Polarn o Pyret skriver, då får ju förskolepersonalen ta av de vanliga kläderna när dom ska ut, för att endast ha de tre lagren, gör dom verkligen det...? 

Sen förutom regnställ, vad har ni då får ytterkläder till era barn?

Jag funderar på att köpa en vind och vattentät skaljacka och skalbyxor, med fleecekläder under där. Men ska man verkligen ha underställ också? Går det inte med vanliga kläder?

Sen till vintern när det blir riktigt kallt, tänkte jag köpa en tjock overall...

Vad har ni på era barn? Är så tacksam för svar! Behöver lite råd :)

• Svar på tråden Regnkläder/ytterkläder
  • mammalovis

Vintertid när det är slaskigt och overallerna blir blöta eller när det börjar bli några plusgrader ute har fodrad galon varit väldigt praktiskt. Om man har ett supervarmt barn tänker man kanske annorlunda. Sedan kräver vi ju inte att barnen klarar kläderna själva, men ska de börja testa att få bli självständiga (vilket vi gör när de visar intresse) är ett ställ lättare än att två ska dras på, dessutom går det snabbare, men självklart är det föräldrarna som bestämmer om sitt barns kläder.

• maggank

För ett helt år skulle jag nog tänka;
    1 set galonkläder (ofodrade)
    1 set fodrade galonkläder
    1 fleecetröja
    1 par fodrade stövlar
    1 par ofodrade stövlar
    1 par sandaler
    1 par gympaskor
    1 vårjacka
    1 par tunna överdragsbyxor
    + Mössa, vantar, halskrage

Jag hoppas att jag inte har glömt något nu. Eventuellt kan man ha overall till vintern, men jag föredrar fodrade galonkläder på grund av att det är enklare att ta på/av (för barnen, även för pedagoger) och det är bra under perioder då det är kallt, blött och slaskigt.

• jannej

Hoppa över galonjacka överhuvudtaget. Finns så bra regnkläder. Galonbyxan är bra i sandlådan.

• karin82

Läser överallt att fodrade galonkläder gör så att man fryser mer, om man man har det på vintern.Därför tänkte jag att kanske en varm overall är bättre och så vanliga regnbyxor över om det är blöt ute någon dag. Går det inte bra?

Tycker bara det känns mycket pengar om man köper både en fodrad och en ofodrad...När det höst så kan man ju ha fleecekläder under ett ofodrat regnställ när det är regnigt ute.

• karin82

Varför är det bättre med ett par galonbyxor istället för ett par vanliga regnbyxor? Är galonbyxor tåligare?

• Englia

Bor i Sthlm, haft dottern på dagis snart 4 terminer nu, haft både ofodrat och fodrat regnställ hittills, kommer enbart ha ofodrat till hösten.

Jackan har de aldrig använt på dagis, de säger att det blir för svettigt då dessa kläder inte andas, de tar på vanlig skaljacka istället.

Byxorna är använda kanske 2-3 ggr varje termin, samma där, blir för varmt med fodrat + byxor under. Kanske funkar om barnet har tights men på höst och tidig vår kör jag alltid med mjukisbrallor då golvet på dagis blir kallt.

Kommer istället köpa fleecebyxor att kombinera med vanligt regnställ, fleecebyxorna kan man sedan ha under overallen då det är riktigt kallt.

• jannej

Fodret på fodrade galonbyxor blir blött sen luktar det skunk

• Aileen Allannah

Jag jobbar på förskola, har en 2,5-åring och jag går emot de flesta i den här tråden nu, men jag säger SKALKLÄDER och fleece! Galonbyxor slits sönder på två sekunder och det blir ofta svettigt. Skalkläder tål väldigt mycket mera slitage, andas och är förstås vattentätt. Fleecekläder (tvådelat) är kanon att dra på under kallare dagar. Enda gången sonen haft galonbyxor har varit på vårvintern när snön är superblöt men det fortfarande är kallt, då har han haft ett par som dragits på utanpå overallen.

• mammalovis

Jag bor i Småland och vi har haft väldigt varierande temperaturer under våren, men mestadels 5-10 grader och blött tills värmen slog till och då har barnen mestadels använt fodrat regnställ alternativt ofodrade byxor om de inte har annat och tröja/fleece under regnjackan.

Självklart använder vi en varm overall om det är kallt ute på vintern, men är det blött och slaskigt föredrar jag fodrade regnkläder. Ibland blir ju overallen för varm med regnbyxor över, men visst är det ett alternativ.

Sedan använder jag nog regnkläder och galonkläder som samma begrepp, vilket kan förvirra.

Ja, har man dessutom skaljacka så kanske den är mer praktisk, men vill man inte lägga extra mycket pengar så tycker jag det räcker med ofodrat och fodrat regnställ. Sedan är barnen olika varma.

Min 2,5-åring fixar att ta på sig sitt regnställ själv vad det gäller byxorna om hon får hjälp att knäppa, men fleecebyxor + regnbyxor hade hon genomgående behövt hjälp med, så till viss del handlar det om hur självständigt man vill att barnet ska bli. Jag förespråkar barnets vilja att kunna själv, medan föräldrarna på den invandrartäta förskola jag jobbat på i princip klär av och på sina 6-åringar, så det handlar väl om vad man har för barnsyn som förälder ...    

• Aileen Allannah
    mammalovis skrev 2013-06-02 23:13:49 följande:
    Jag bor i Småland och vi har haft väldigt varierande temperaturer under våren, men mestadels 5-10 grader och blött tills värmen slog till och då har barnen mestadels använt fodrat regnställ alternativt ofodrade byxor om de inte har annat och tröja/fleece under regnjackan.

Självklart använder vi en varm overall om det är kallt ute på vintern, men är det blött och slaskigt föredrar jag fodrade regnkläder. Ibland blir ju overallen för varm med regnbyxor över, men visst är det ett alternativ.

Sedan använder jag nog regnkläder och galonkläder som samma begrepp, vilket kan förvirra.

Ja, har man dessutom skaljacka så kanske den är mer praktisk, men vill man inte lägga extra mycket pengar så tycker jag det räcker med ofodrat och fodrat regnställ. Sedan är barnen olika varma.

Min 2,5-åring fixar att ta på sig sitt regnställ själv vad det gäller byxorna om hon får hjälp att knäppa, men fleecebyxor + regnbyxor hade hon genomgående behövt hjälp med, så till viss del handlar det om hur självständigt man vill att barnet ska bli. Jag förespråkar barnets vilja att kunna själv, medan föräldrarna på den invandrartäta förskola jag jobbat på i princip klär av och på sina 6-åringar, så det handlar väl om vad man har för barnsyn som förälder ...    

För vår del har det blivit väldigt mycket billigare att köpa ett par rejäla skalplagg en gång om året än att köpa nya galonbyxor en gång i veckan när de slitits ut, så det  beror nog på vad man har för typ av barn, en som sitter stilla i gungan eller en som far runt och åker kana på berg typ.
  • EllisBell

För oss har det alltid räckt med ett ofodrat galonställ (för superblöta dagar) en skaljacka+skalbyxa, en fleecejacka och en vinteroverall. Aldrig fleecebyxa pga är det så kallt tar vi overallen. Heller aldrig fodrad galon för då är fleece+skaljacka bättre.

• Scruffy

Mina barn är nästan 7 och 8 år. Ingen av dem har någonsin haft fodrade regnkläder. Och har vi klarat oss hittills utan dem så klarar vi oss utan dem i framtiden också. På vår vinter och höst har dem haft vanliga regnställ. Tipset är att Lindex säljer mycket bra regnställ. Blir det kallare i nov och tidig vår har dem haft ett par skalbyxor och en lite varmare höstjacka. Regnar det så blir det regnjacka över. Jag tror att fodrade regnkläder blir rena svett bomben.

• EmmaJo

Mina barn är 4,5 och 2. Jag köpte i våras nya Mini A Ture skalkläder till dem istället för klassiska galonregnkläder. Måste säga att jag är väldigt nöjd med både kvalité och design. Smart anorak jacka vilket gör det lite svårare för 2-årigen att öppna jackan när hon är ute och leker. Fördelen med skalkläderna är ju också att de kan användas året om istället för att ha varmare vår och höst regnställ. Overallen är ju en självklarhet på vintern.

• Mellanmjölkens land

Vi har gjort så att när det börjar bli kallt men inte blivit kallt nog för overall har dottern fått ha ett fleeceställ över de vanliga kläderna och då istället haft tunna kläder av underställstyp som "vanliga". En stor t-shirt eller en kort klänning över har gjort att det inte gått åt så många omgångar underställ som det annars hade behövts

Samma sak under vintern men då med overall som yttersta lager.

• jagochnois

vi bor också i skåne.

på hösten har min son följande ytterkläder i dagisfacket:

ett par pop skalbyxor

en pop skal jacka

ett regnställ, ofodrat

en pop ws

(och ett fleece ställ)

vanliga gummistövlar

kavat kängor som är liiiite fodrade

senhöst/vinter har min son i dagisfacket:

vinteroverall

(eller vinterjacka o tremobyxor och fleece)

samt samma fleeceställ som ovan

kavat eller viking vinterkängor

personalen på dagis har alltid tyckt det varit bra, och de väljer sedan ut de kläderna beroende på värdet. just den dagen.

sen ligger det ju ett gäng mössa och vantar också. ;)

har alltid tyckte om fodrade regnkläder......

• Sade

Jag har en liten på 18 månader som ska börja på förskola om ett par veckor. Tycker också att det är svårt att veta vad hon behöver för kläder under hösten och vintern.

Flera skriver att det är bra att dra ett par galonbyxor över vinteroverallen när det är blött på vintern. Men jag förstår inte riktigt varför man ska göra det. Jag köpte en vinteroverall till henne på rean i vintras som har 20 000 vattenpelare och undrar om det inte borde räcka? Eller hur många vattenpelare behövs det för att plagget ska tåla ett par timmars lek i slask och regn?

Har även köpt skalkläder med 15 000 vattenpelare och fleecetröja och byxor som hon kan ha under när det är lite kallare ute. Då behövs väl inga galonkläder? Jag har ju köpt skalkläderna för att jag tycker att det verkar bättre med skalplagg som andas än galon. Många säger att det är så bra med galon för det är bara att skölja av dem när de tär lerigt ute. Men det borde väl även fungera att skölja av skalbyxorna?

Blir inte riktigt klok på det här med kläder....

Sen undrar jag om barnet behöver någon slags skalhandskar över de vanliga vantarna när det är blött eller om det räcker med flera par vantar som kan bytas när de blir blöta?           

• Vickan I

Sade- skalhandskar är bra när det är blött eller vantar med Gore tex eller motsvarighet i. Vanliga vantar blir blöta på nolltid. Vi har också bra overall med 20000 i vattenpelare. På förskolan drar de på galonbyxor över overallen om det är sjöblött ute. Även om overallen håller torrt inåt så blir utsidan blöt och dröjer lite innan det torkar när de hängs upp. Många köper även overaller som inte får torkas i torkskåp vilket ställer till det.

• Sade

Tack Vickan. Då ska jag köpa även skalhandskar. Avvaktar med galonisar och ser hur det fungerar med bara overallen.

• karin82

Tack för alla svar! Det har löst sig nu med kläderna ;)

Nu har min son gått på dagiset i snart 1 månad, och det går bra, förutom att han alltid blir så ledsen när jag lämnar honom :( Men jag hoppas det är en perid...gör så ont i hjärtat!

Svar på tråden Regnkläder/ytterkläder