• Bollen2

Resa utomlands med småbarn??

Man hör ju om familjer med småbarn som åker utomlands. Undrar lite hur mkt "semester" det blir?? Ex en ettåring o en tvååring.. Känns mest som det skulle bli jobbigt. Tvååring att jaga som springer åt alla håll. Hålla sig undan solen med barnen. Problem med sömn för man inte är hemma samt ljust och mkt värme.. Långa flygresor & bussresor för att komma till resmålet.. Och en fasa för restaurangbesök med två skrikande barn.. Det får vänta några år för vår del med resor.. Men vore intressant hur andra haft det som rest med småbarn.

• Svar på tråden Resa utomlands med småbarn??
  • Frontline

Tycker inte det är mer jobb att åka utomlands med barn en att sätta sig i en husvagn på en camping...
    Vi åkte i höstas 1 vecka till Turkiet och då var våra 3 barn 5 år, 1½ år och 3 månader och det gick hur bra som helst.
    Skillnaden är att vi inte gör så många dagsturer som vi gjorde innan vi fick barn...

Vi åker nu i höst 2 veckor till Grekland och har hittat ett jättefint hotell som barnen kommer att älska...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • älskarlivet81

Tycker inte det är särskilt jobbigt.. Vi var i usa när vår äldsta var 10 månader..

Är ju inte jobbigare att åka utomlands än att vara hemma och göra utflykter tycker jag.

• minignagarn

Fast det beror ju på vad man klassar som semester.
    För mig är semester att inte behöva laga mat, städa, tvätta, bädda sängar, stressa till hämtning-lämning. Att inte ha några måsten, äta glass varje dag, bada, DET är semester (enligt MIG).
    Vi har varit utomlands från det dottern va 6 månader och nu sist va hon 5 och lillebror 3....

• Dixie

Ja, det är ju inte samma sak att åka på semester med barn som utan barn, men alternativet är ju att inte få resa på 10 år och för oss är det inget val.... Hellre resa än att vara bekväm och stanna hemma!

• 3bairns

Att åka på semester med barn är ju inte samma som semester utan barn men det är ju inte hemmalivet heller. För oss har det funkat fint att åka på semester både hemma och utomlands med barn. Precis som när vi är hemma anpassas ju mycket till barnen för har de det bra så har vi. Dessutom så har ju även vi vuxna saker vi vill göra och det får barnen respektera precis som vi respekterar dem. Det blir mycket kompromisser i en familj med fem. Nu har vi såklart inte åkt med jättelånga flygresor men med flygresor och det har funkat. Det funkar även för oss med restaurangbesök och barnen gillar det verkligen och kan uppföra sig men vi har också uppfostrat dem så att de kan bordsskick (det hade vi såklart gjort även om vi aldrig tänkte åka på semester). Vi har också rest så att vi hyr en stuga/lägenhet istället för att bo på hotell för det blir enklare vid frukost och sovtider och vi vuxna kan sitta på altanen och prata när barnen sover.

• MajaMu

Jag har varit på charter tre gånger med små barn: när första barnet var ett första gången, sen en gång när han var två och så förra veckan med en tvååring och en femåring. Det har varit jättebra resor alla tre. Jag rekommenderar att man hittar ett barnvänligt hotell. Nu senast var vi på ett Sunwing-ställe (OBC på Kreta) som var jättefint. Ingen rolig stad men min femåring är inte så mycket för att promenera runt i butiker ändå. :) Med så små barn som ni har kanske ni kan stoppa dem i var sin vagn och faktiskt få se mer än bara hotellet.
    Sen är det ju semester, man kan tumma på rutiner och vanor. Låt barnen få glass efter maten så föräldrarna får äta i lugn och ro. Låt sovtiderna bli som de blir. Köp solskyddskläder så behöver man inte smörja stup i kvarten.
    Semestern blir ju inte som när man bara är två vuxna men man kan ha det supermysigt ändå!

• Hallonmaja

Jag har två barn på 5 resp. 2,5 år. Vi har beestämt oss för att åka till en sunwing resort i vinter. Dock kan vi inte bestämma oss för om vi ska åka 1eller 2 veckor. Vi hade tänkt ta 2 först, men funderar på om vi kommer gå varandra på nerverna tillslut på hotellrummet då :) Blir ju rätt intensivt med 2 småbarn, vill inte att det ska bli "jobbigt". Kanske räcker med 1 v? Samtidigt brukar det ta några dar innan man får koll på stället mm och då är det snart dax att åka hem! 10 dgr vore perfekt! Någon som har erfarenheter?

• Dixie
    Hallonmaja skrev 2013-08-12 17:19:36 följande:
    Jag har två barn på 5 resp. 2,5 år. Vi har beestämt oss för att åka till en sunwing resort i vinter. Dock kan vi inte bestämma oss för om vi ska åka 1eller 2 veckor. Vi hade tänkt ta 2 först, men funderar på om vi kommer gå varandra på nerverna tillslut på hotellrummet då :) Blir ju rätt intensivt med 2 småbarn, vill inte att det ska bli "jobbigt". Kanske räcker med 1 v? Samtidigt brukar det ta några dar innan man får koll på stället mm och då är det snart dax att åka hem! 10 dgr vore perfekt! Någon som har erfarenheter?
    hur långt ska ni åka? är det en flygresa på 5-6 timmar hade jag nöjt mig med 1 vecka - vi hade klättrat på vägarna om vi skulle hänga på ett charterhotell i 2 veckor... men det beror ju också på hur man är som person...
  • älskarlivet81

Fast man kan ju göra utflykter.. Jag hade klättrat på väggarna om vi bara skulle ligga på stranden, charterresa eller ej.

Dixie skrev 2013-08-12 21:05:22 följande:
    hur långt ska ni åka? är det en flygresa på 5-6 timmar hade jag nöjt mig med 1 vecka - vi hade klättrat på vägarna om vi skulle hänga på ett charterhotell i 2 veckor... men det beror ju också på hur man är som person...

• Hallonmaja

Tror det räcker med 1 v, det är flygning på ca 6 tim. Bättre att spara pengar till en vecka nästa år oxå!

• Annaïck

Man kan välja ett lägenhetshotell där man kan laga sin mat själv och slipper restauranger. Ta ett hotell nära stranden eller med pool. Ta med paraplyvagnar eller bärselar för promenader. Kolla att det finns lekplatser i närheten. Välj en lite mindre stad där det inte är sa mycket folk. Ta med leksaker, böcker, surfplatta etc etc. Hitta en destination med aktiviteter för barn.

• Mimmi77

Inte ett dugg jobbigt enligt mig och vi har rest massor. Lättare än hemma om något. Maten serverad, disken diskad, inga jobbiga kläder,och massor av kul att trötta ut barnen med!

Svar på tråden Resa utomlands med småbarn??