Äter 2,5 åringar såhär dåligt och enformigt? Borde vi göra nåt och vad??
Min son, snart 2,5 år har aldrig varit någon storätare. Han ammade dock gärna mycket och var rund som bebis. Det gick helt ok med smakportioner och han testade gärna nytt. Men han åt inga mängder. Jag gjorde både egen mat och köpte burkar vilket funkade. Nu, sen 1 år tillbaka kanske, äter han bara ibland.
Han äter välling, smörgås, potatis, ris och pasta. Ibland köttfärs men adlrig kött, fisk eller kyckling. Han äter bara en tallrik med potatis om vi tex äter fisk, sås och potatis. Han kan ibland äta någon gurka/tomatbit men aldrig grönsaker som ärtor. Enligt BVC är det ingen fara, vi ska fortsätta erbjuda och lägga fram men inte tvinga. Så det gör vi. Vi äter ihop vid matbordet. Men man blir ju galen och rädd at han går miste om näring! Nu är jag så otroligt less på att han aldrig äter, vissa gånger kan han ha ätit 1 flaska välling, 1 knäckesmörgås med smör/pastej och 2 makaroner och ändå vägra äta något alls på kvällen. Sen äter han välling innan läggdags.
Ändå är han pigg och ser frisk ut, tom lite rund på kinderna men "normal" i kroppen. Fattar inte! Är det såhär eller? Minns inte när han slutade äta. Fast han började nog aldrig, det var bara att han började rata det ena efter det andra. Gillar inte sånt som är blandat (typ mixa ihop som till bebisar eller grytor). Vad gör man? har ni några förslag på mat han kanske gillar? Han tackar aldrig nej till kakor, glass, chips och pommes frites. Men det får han ju inte så ofta och det vill vi inte ge honom mer av.