• Heroa

Äter 2,5 åringar såhär dåligt och enformigt? Borde vi göra nåt och vad??

Min son, snart 2,5 år har aldrig varit någon storätare. Han ammade dock gärna mycket och var rund som bebis. Det gick helt ok med smakportioner och han testade gärna nytt. Men han åt inga mängder. Jag gjorde både egen mat och köpte burkar vilket funkade. Nu, sen 1 år tillbaka kanske, äter han bara ibland.

Han äter välling, smörgås, potatis, ris och pasta. Ibland köttfärs men adlrig kött, fisk eller kyckling. Han äter bara en tallrik med potatis om vi tex äter fisk, sås och potatis. Han kan ibland äta någon gurka/tomatbit men aldrig grönsaker som ärtor. Enligt BVC är det ingen fara, vi ska fortsätta erbjuda och lägga fram men inte tvinga. Så det gör vi. Vi äter ihop vid matbordet. Men man blir ju galen och rädd at han går miste om näring! Nu är jag så otroligt less på att han aldrig äter, vissa gånger kan han ha ätit 1 flaska välling, 1 knäckesmörgås med smör/pastej och 2 makaroner och ändå vägra äta något alls på kvällen. Sen äter han välling innan läggdags.

Ändå är han pigg och ser frisk ut, tom lite rund på kinderna men "normal" i kroppen. Fattar inte! Är det såhär eller? Minns inte när han slutade äta. Fast han började nog aldrig, det var bara att han började rata det ena efter det andra. Gillar inte sånt som är blandat (typ mixa ihop som till bebisar eller grytor). Vad gör man? har ni några förslag på mat han kanske gillar? Han tackar aldrig nej till kakor, glass, chips och pommes frites. Men det får han ju inte så ofta och det vill vi inte ge honom mer av.

• Svar på tråden Äter 2,5 åringar såhär dåligt och enformigt? Borde vi göra nåt och vad??
  • Lena

Att få välja recept en gång i veckan och vara med och laga maten då har hjälpt vår dotter ut den perioden. Nu provar hon det mesta.

• MajaMu

Han dricker ju välling och det innehåller ju rätt bra med näring så du behöv nog inte oroa dig. En del barn äter visserligen bättre om de slutar med välling, det kan ni ju testa om du vill... Min 2,5 åring är också kinkig med maten. Gillar inte potatis, väldigt tveksam till fisk. Ibland äter han bara pasta och grönsaker, ibland kan han frossa i sig köttbullar, sen plötsligt nästan inte äta något alls på flera mål. Det är väldigt slumpmässigt och jag tror det handlar om att demonstrera egen vilja.

• mammalovis

Nej, alla 2,5 åringar äter inte så, men självklart finns det fler som gör det.

När jag läser ditt inlägg så tolkar jag det som att ni ger honom välling på morgonen. Varför och hur mycket? Jag misstänker att det kan göra at han inte blir särskilt hungrig senare för välling mättar ju väldigt bra.

Min tös är 2,5 nu i halvårsskiftet och väger drygt 14 kg. Till frukost hemma äter hon antingen 1 dl gröt eller 1 rund smörgås med korv/leverpastej/ost, ibland mindre också. Sedan äter hon nog en halv macka eller gröt på förskolan. Lunch på förskolan eller varierande mängd hemma. Mellanmål på förskolan, oftast smörgås. Middag i varierande mängd när hon kommer hem och sedan max 2 dl välling på kvällen.

Vissa dagar som igår skulle hon bara äta morötter till lunch, men sedan upptäckte hon att hon var hungrig och åt lite mer av den wok och nudlar som bjöds. Idag var det bara ris som dög, men då det inte bjöds något annat än ris med köttgryta på åt hon till slut ändå. Sedan är ju maten något som barnen själva kan styra nu när de kommer in i "kan själv-fasen" så det är ju ingen bra idé att bråka om maten tror jag. Däremot får man ju erbjuda och gärna låta barnen sitta med när man skär upp grönsaker, berätta vad det är och fråga om de vill smaka. Hemma har jag som sagt en tjuv vid skärbrädan som snor både morötter och lök. Ibland kan det ju hjälpa att sno grönsaker från barnets tallrik.

Jag har haft ett barn på förskolan som helst också bara ätit potatis och ris och ratat grönsaker utöver smaken, men där har vi mosat och blandat i kött och fisk för att han inte ska kunna rata det helt, ibland fungerar det, ibland inte. Men vägrar din son blandad eller geggig mat så lär det väl inte fungera.

Sedan är det ju tyvärr inte bra om barnet får smak för det söta för då är det ju lättare att annat ratas. Kanske går det prova att ge mindre bitar av melon, paprika, majs, morötter mm som är lite sötare som alltid får ligga med på tallriken. Ibland säger de ju att det är bättre att ge barnet det som uppskattas, men det blir ju väldigt trist för familjen. I ert fall hade jag nog satsat på att inte blanda maten och berätta för barnet vad som är vad och inte göra så stor affär av det. Så länge han växer och mår bra, så får han ju ändå i sig det han behöver för ett barn svälter inte sig.

• Felinne

Rent biologiskt så har barn känsligare smaklökar än vad vuxna har. Detta för att de lättare ska kunna känna skillnad på vad som är giftigt och inte att äta. Förenklat skulle man därför kunna säga att allt som smakar sött är ofarligt/inte giftigt och därför tenderar barn att föredra vad vi vuxna anser vara väldigt mild och söt mat. Med detta i åtanke är det dock viktigt att veta att vi behöver bli utsatta för nya smaker för att vänja oss vid dem. Många barn vill heller inte ha sin mat blandad eftersom den biologiska delen av deras hjärna då talar om för dem att ni försöker förgifta dem. Jag vet att det låter sjukt, men det är faktiskt sant.

Nu har jag inga barn själv och kan därför inte ge dig några bra tips på vad du kan göra för att få ditt barn att våga prova på nya smaker. Kanske är det viktigaste er inställning som vuxna, att ni är noga med att variera er kost och smaka på allt. kanske bör ni testa att lägga om kosten helt så att det bara är massa nytt. Ditt barn kommer inte svälta för att han inte äter upp sin kvällsmat t.ex. Kanske bör ha pausa med försöken och bara äta söt och mild mat ett tag.

Hoppas du kommer på en bra lösning som funkar för er
    /F

• Natulcien

Vi har en 2,5-åring som äter bra. Han börjar dagen med gröt och ibland lite frukt. Till lunch och middag äter han lagad mat och sen blir det två mellanmål om dagen som består av frukt och/eller fil/yoghurt oftast. En flaska välling innan läggdags.

Men vi har gjort så som din BVC-sköterska säger. D.v.s. alltid erbjudit, men aldrig trugat. Och sonen äter nästan allt, förutom pasta och potatis och vissa grönsaker.

Men har ni provat att variera maten mer? Om han nu äter så mycket pasta och potatis kanske ni kan prova att byta ut detta mot quinoa, matvete, bulgur eller liknande? Tillaga fisk och kött på nya sätt. Kanske gratänger eller grytor med "allt" i? Prova lite olika, exotiska frukter till mellanmål. Skär dem på lite annorlunda vis. etc.
    Ni har säkert provat allt detta...men det var vad jag spontant tänkte på.

Annars lossnar det säkert snart. Går han på förskola? Hur äter han, i så fall, där?

• nozpa

Har en snart 2 åring som är lite kräsen vad det gäller mat. Hon äter egentligen det mesta. Men det kan variera från dag till dag vad hon "gillar". Idag åt hon 3 kokta kalla potatisar, 2 ostskivor och en halv macka. Det var allt på hela dagen.
    Vi äter alltid tillsammans, serverar henne samma mat som oss. Men hon väljer oftast ut en sak på tallriken och äter bara det.
    Igår åt hon bara grillad majs till middag. (Mer under resten av dagen dock). Ibland vill hon bara äta kycklingen och inget annat.
    Men hon är pigg, glad och gillar egentligen allt, men det är beroende på dagsform vad hon äter. Bvc är inte oroliga, dom tycker att vi ska fortsätta som vi gör. Och som sagt, hon är pigg, glad och frisk som en kärna.   

• Veritaslux

Min dotter är likadan. Men vi tar det med ro, har lärt oss att truga och tvinga absolut inte är någon väg att gå. Det som lugnar oss är att hon får både välling som är näringsrikt och dessutom går hon på dagis och där äter hon bättre.

Ett tips är att ge så "ren" mat som möjligt. Grytor går inte alls hem här, men såser kan funka (i klick för sig). Och köttfärssås, där kan jag smyga ner både morot och bönor, det funkar av någon anledning, hon gillar det och spaghetti.  Hon äter också mer om vi inte lägger upp till henne utan vi ställer fram allt och hon väljer. Idag åt hon därför stekt ägg till middag och så slickade hon på en morotskiva Rena grönsaker äter hon i princip aldrig, men däremot funkar frukt, bär och yogurt så det får hon en del också. Har hon ätit väldigt dåligt en dag erbjuder vi ofta lite blåbär och turkisk yougurt t,ex...

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
Svar på tråden Äter 2,5 åringar såhär dåligt och enformigt? Borde vi göra nåt och vad??