• Jumsan83

matvägran 3 åring

Har en syster som har en kille på 3 år som dom har stora problem med maten han matvägrar totalt detta började när han var ca 8 månader dom har kontakt med både ditist och psykolog hon har även vart i kontakt med bvc och barnmottagning men inget hjälper han äter inte på dagis heller eftersom han har haft detta problem så länge så har han ingen hunger känsla verkar det som.. dom testar verkligen allt min syster mår verkligen dåligt av detta hon vill ju att pojken ska äta snälla alla råd är välkomma så vidarebefodrar ja allt till henne..  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-02 20:41
    Jag skickar alla tips till min syster och även frågor därför kan det ta innan ja kan svara på allt alla allergier googlar ja på för att se om ja ser några likheter tills syrran svarar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-03 07:48
    Min syster har nu kommit till tråden hon gör så bra hon kan för att svara på alla frågor även ja kommer svara på en del frågor men självklart talar ja me syrra först min syster heter (Litokewin)

• Svar på tråden matvägran 3 åring
  • Jumsan83

Thirtyplus skrev 2013-06-02 20:08:09 följande:
    Äter han annat än lagad mat (typ glass, frukt, grönsaker, mackor?)

En del barn vill inte bli matade, då kan en plocktallrik hjälpa där dom själva får sitta och peta och då även välja vad på tallriken dom vill äta.

En del barn är känslig mot varm mat och tycker det är motbjudande. Funkar kalla rätter?

En del barn är extremt känslig mot kryddor och smaker. Testa helt smaklös mat. Typ mixa en kokt potatis med en klick smör och helt okryddad och osaltad köttbulle. Det kan man sedan göra lite roligt på tallriken genom att klicka ut som ögon, mun och som näsa lägga en halv körsbärstomat eller nåt.

Tips är också att lura barnet genom att få den att tro att den äter något annat. Byt färg, form, konsistens.
    Mina småsyskon vägrade äta ägg när dom var små så jag vispade ägg och hade i karamellfärg. Då gick det hur bra som helst då dom inte var medveten om att det var ägg.

Äter barnet ex. glass, kan man göra egen glass med sådant som är lite mer näring i.

Pojken kanske är laktosintollerant el något liknande så han fått ont i magen redan som liten och därför fått en rädsla för
    skogsvitter skrev 2013-06-02 20:10:14 följande:
    Jag får också vibbar av något inom autismspektrum... så tycker sannerligen att de ska utreda detta ordentligt och inte släppa det! Matvägran och självskadebeteende är mycket vanliga tecken som kommer tidigt.
    ska kolla me syrran även ja ska kolla upp om just autism på googel och se om ja kan se ågra likheter
  • skogsvitter

Låter som att de verkligen gjort allt de kunnat hittills, förstår att de står handfallna! Nästa steg är i så fall att kontakta BUP tycker jag.

Thirtyplus, så här små barn är inte laktosintolleranta. I så fall handlar det istället om celiaki eller komjölksproteinallergi.

• Thirtyplus
    skogsvitter skrev 2013-06-02 20:17:08 följande:
    Låter som att de verkligen gjort allt de kunnat hittills, förstår att de står handfallna! Nästa steg är i så fall att kontakta BUP tycker jag.

Thirtyplus, så här små barn är inte laktosintolleranta. I så fall handlar det istället om celiaki eller komjölksproteinallergi.
    Därför jag skrev "eller liknande..." :)
  • Thirtyplus
    Jumsan83 skrev 2013-06-02 19:01:47 följande:
    Har en syster som har en kille på 3 år som dom har stora problem med maten han matvägrar totalt detta började när han var ca 8 månader dom har kontakt med både ditist och psykolog hon har även vart i kontakt med bvc och barnmottagning men inget hjälper han äter inte på dagis heller eftersom han har haft detta problem så länge så har han ingen hunger känsla verkar det som.. dom testar verkligen allt min syster mår verkligen dåligt av detta hon vill ju att pojken ska äta snälla alla råd är välkomma så vidarebefodrar ja allt till henne..  
    Här är ett annat forum med mängder av föräldrar som har samma problem. Kanske ger någon tröst eller tips?
    ehealthforum.com/health/toddlers-eating-disorders-t133343.html
  • Jumsan83
    skogsvitter skrev 2013-06-02 20:17:08 följande:

ja googlade på celiaki ärligt det finns likheter som stämmer på han väldigt bra tack detta ska kollas upp
  • Jumsan83
    Mamori skrev 2013-06-02 20:03:28 följande:
    Låter lite som min son som har autism, han vägrar det mesta. Dock finns det saker som nästan alltid går hem, som chips. Så vägrar han potatiskroketter som han annars ofta äter så får han chips, eftersom det är bättre än ingenting =S Han talar dock så dåligt att man inte kan locka/övertala...
    ja googlade på autism men stämmer inte överens alls på syrrans pojk
  • Jumsan83
    Thirtyplus skrev 2013-06-02 20:23:09 följande:
    Här är ett annat forum med mängder av föräldrar som har samma problem. Kanske ger någon tröst eller tips?
    ehealthforum.com/health/toddlers-eating-disor...
    tack hon behöver verkligen stöd hon har skrivit på andra forum men bara fått påhopp hela tiden så det är därför ja skriver för henne i stället
  • Jumsan83

så hära skrev syrran nu... Glass och godis går bra. Han har flera tallrikar även med blixten. Plock mat har vi prova funka ej. Celiaki kan de inte va han har inte genen för gluten så han kan inte vara gluten. Vi har prova tagit bort kryddor å allt färgat maten då blev de värre

• skogsvitter
    Jumsan83 skrev 2013-06-02 20:53:01 följande:
    så hära skrev syrran nu... Glass och godis går bra. Han har flera tallrikar även med blixten. Plock mat har vi prova funka ej. Celiaki kan de inte va han har inte genen för gluten så han kan inte vara gluten. Vi har prova tagit bort kryddor å allt färgat maten då blev de värre
    Det är inte bara en gen som är avgörande, vården gör oftast fel där. Det står i vårdprogrammet att om symptom finns kan man ej utesluta att det är celiaki även om proverna för en specifik gen visar negativt!
    celiaki.se/celiaki-intoleranser-allergier/celiaki-glutenintolerans/

Om symptom stämmer så bör de prova att under en längre period utesluta all gluten, det är en autoimmun sjukdom så det kan ta tid innan symptom försvinner helt och hållet och kroppen hunnit läka och återhämta sig ordentligt.
  • Thirtyplus
    Jumsan83 skrev 2013-06-02 20:53:01 följande:
    Jag tror nog att din syster bör läsa formumtråden jag tidigare länkade till. Den är dock på engelska. Men det kan vara en tröst att veta att man inte är ensam och det finns flera tips där från dessa föräldrar.

Läser man tråden så framkommer det lite av att "ibland är det bara så här..." och att det är en lång process att få barnet att börja äta igen och man måste ha mycket tålamod. (Ena barnet i tråden fick uteslutet bara i sig mjölk!)

Det kan ju vara något medicinskt eller psykiskt som ligger bakom, eller så kanske det bara en "det bara är så här ibland..."
  • Jumsan83
    Thirtyplus skrev 2013-06-02 21:02:18 följande:
    Jag tror nog att din syster bör läsa formumtråden jag tidigare länkade till. Den är dock på engelska. Men det kan vara en tröst att veta att man inte är ensam och det finns flera tips där från dessa föräldrar.

Läser man tråden så framkommer det lite av att "ibland är det bara så här..." och att det är en lång process att få barnet att börja äta igen och man måste ha mycket tålamod. (Ena barnet i tråden fick uteslutet bara i sig mjölk!)

Det kan ju vara något medicinskt eller psykiskt som ligger bakom, eller så kanske det bara en "det bara är så här ibland..."

Min syster har fått länken hon har även fått länken till här vi skriver så hon är med och ser va som skrivs  
  • LitoKewin

De är jag som är mamma till den matvägrande sonen.
    Vi går på extra kontroll för vikten Jag har haft  många vakna och gråtande nätter för denna mat
    Alla tänk värda allergier som går att tänka sig har vi testat.
    Vi börja med önske mat i torsdags å han får två val av mat de kommer från en barnpsykolog. Vi köper allt vi kan tänka oss i bestick och tallrikar vi kan hitta.
    Att sitta som förälder å se sitt barn slå sig själv för att de ligger EN köttbulle på sin talrik är inte de minsta trevligt.
    När maten står  på spisen kan vi redan svara på hur matstunden kommer att bli. Kewin är 3 år väger 13,5 och är 94 lång. släpper aldrig striden för mina barn. Jag har magsår tack vare allt bråk med läkarna för att få dessa prover.

• mammalovis

Slår han sig själv vid andra tillfällen när saker går honom emot eller gäller det bara maten?

Jag vet inte om det hjälper, men kanske kan du se mönster om du för bok över vilken mat som fungerar och vad som inte fungerar. Vad triggar ilskan? Är det något i själva matsituationen han reagerar mot eller är det själva maten? Hjälper det om han får ta maten själv och bestämma över sin tallrik? I den åldern kan det ju handla om ren trots, d v s viljan att styra sin värld. Därmed inte sagt att det är okej jämt.

Svar på tråden matvägran 3 åring