• frida198004

Ettåring sover mindre och mindre - hjälp!

Hej! Min son är lite drygt ett år gammal och sen en vecka tillbaks har hans sovvanor förändrats på ett negativt. Så här såg en typisk dag ut INNAN problemen började: *vakna kring 05:45-06:00 * sova 9:00-10:15 * sova 14:30-15:15 * lägga sig kl 19:00 och somna ca 19:20-19:30 NU: * vakna kring 05:30-05:40 (är jättetrött och gnuggar sig i ögonen ända tills det är dags för nästa sovstund men vägrar ändå att somna om) * sova 9:00-10:15 * sova 14:45-15:30 * lägga sig 19:00 men somnar inte förrän 20:00!!!!!! han protesterar inte alls att lägga sig -är inte ledsen eller så. Han bara ligger där med halvslutna ögon , gnuggar sig i ögonen och pratar för själv. I över en TIMME! Och han är trött!!!!! Helt vansinnigt. Så han sover ju typ en timme mindre per dygn än han gjorde för en vecka sen och verkar trött och gnällig under dagen så jag tror verkligen han behöver sova mer. Kan också säga att jag alltid (både före och efter problemen började) får väcka honom när han sover på dagen. På dagen skulle han kunnasova hur mycket som helst, Alla tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden Ettåring sover mindre och mindre - hjälp!
  • frida198004
    Natulcien skrev 2013-06-02 20:58:42 följande:
    Men om han sover middag så sent som mellan 14:45-15:30 så förstår jag verkligen att han inte kan somna kl.19! Barn är förvisso olika, men vår son behövde minst 6 timmars vakentid innan nattsömnen i den åldern. D.v.s. om han sov mellan 13-14 t.ex. så somnade han kl.20. Har ni provat att lägga ihop sovpassen till ett enda sovpass efter lunch? Dessutom förändras ju sovvanorna. Ni kan ju inte räkna med att hålla samma tider någon längre period. En timmes mindre sömn under en period är inga konstigheter.

Jo, jag har väl funderat lite i de banorna (om att han inte är trött "nog" ) men samtidigt verkar han ju vara trött samt att jag tänker att om han var pigg så skulle han protestera av att ligga där i sängen? Men jag vet iofs varken ut eller in längre
  • frida198004
    Ellie skrev 2013-06-02 20:56:35 följande:
    Jag skulle testa att hålla honom vaken lite längre innan första sovstunden. Hitta på något roligt så att han inte bara sitter stilla och gnuggar sig i ögonen. Om han somnar senare den första gången och får sova så länge han vill, kanske han klarar sig ända till kvällen utan att sova mer (möjligtvis trött sista timmen eller så). Det tar säkert några dagar innan hans kropp vant sig vid förändringen (och ni hinner se om det blir ohållbart eller fungerar bra). Som sagt, så tror jag personligen att det är bäst att låta dem sova utan väckning på dagen, men det kanske inte fungerar för alla. Kring 1 år är en svår ålder att få till bra sovstunder. För lite med 1 gång per dag och för mycket med 2 (för oss).

Ja det kanske är värt ett försök. Men när man läser på nätet så står det typ överallt att de bör sova två ggr per dag till ca 15-18 måbader så jag har tänkt att det är för tidigt med bara en sovstund?
  • MrsC74

Det räcker om han sover en gång per dag. Få honom att somna senare. Vår dotter är 13 månader. Hon vaknar mellan 7-8. Sover sedan mellan 1130-1330 ca Lägger sig för natten runt kvart i åtta.

• myone

Han gnuggar ögonen mycket? Och detta har hållt på senaste tiden?
    Du har inte tänkt på att det kan vara en pollen allergi? (och ja så små barn kan få det)
    Sen kan det ju självklart vara så att sömnbehovet håller på att förändras, men jag tycker att du ska kolla upp detta med en ev allergi. Min son gnuggade sig också mycket i ögonen, och hade ändrade sovtider, det gav sig efter några dagar med allergimedicin 

• Ellie
    frida198004 skrev 2013-06-02 21:11:06 följande:

Ja det kanske är värt ett försök. Men när man läser på nätet så står det typ överallt att de bör sova två ggr per dag till ca 15-18 måbader så jag har tänkt att det är för tidigt med bara en sovstund?
    Fast på förskolan sover de väl bara 1 gång? Det finns ju väldigt många barn som börjar vid 1 års ålder.
    Jag säger dock inte att det alltid är rätt bara för att det görs. Ni får hitta det som passar er.
  • frida198004
    myone skrev 2013-06-02 21:16:31 följande:
    Han gnuggar ögonen mycket? Och detta har hållt på senaste tiden? Du har inte tänkt på att det kan vara en pollen allergi? (och ja så små barn kan få det) Sen kan det ju självklart vara så att sömnbehovet håller på att förändras, men jag tycker att du ska kolla upp detta med en ev allergi. Min son gnuggade sig också mycket i ögonen, och hade ändrade sovtider, det gav sig efter några dagar med allergimedicin 

Lustigt att du tar upp det - vi har nämligen pratat med bvc om det för vi misstänker själva det (pappan är superallergisk) men vi fick inget gehör alls där tyvärr...
  • frida198004
    Ellie skrev 2013-06-02 21:17:46 följande:
    Fast på förskolan sover de väl bara 1 gång? Det finns ju väldigt många barn som börjar vid 1 års ålder. Jag säger dock inte att det alltid är rätt bara för att det görs. Ni får hitta det som passar er.

Det har du rätt i! Jag och min man sa just att imorgon så testar vi att låta honom sova ett enda längre pass och se vad som händer
  • frida198004
    MrsC74 skrev 2013-06-02 21:14:25 följande:
    Det räcker om han sover en gång per dag. Få honom att somna senare. Vår dotter är 13 månader. Hon vaknar mellan 7-8. Sover sedan mellan 1130-1330 ca Lägger sig för natten runt kvart i åtta.

Det lät som ett skönt schema - hoppas vi kan uppnå något liknande!
  • myone
    frida198004 skrev 2013-06-02 21:23:17 följande:

Lustigt att du tar upp det - vi har nämligen pratat med bvc om det för vi misstänker själva det (pappan är superallergisk) men vi fick inget gehör alls där tyvärr...
    Det är många som påstår att så små barn inte kan vara allergiska. Bvc har jag inte fått respons av utan vände mig direkt till vårdcentralen, talade om att jag misstänker en allergi och att han hade samma symptom som mig (som är riktigt allergisk). 

Så mitt råd är att strunta i bvc, de kan inte göra något. Sök hjälp på vårdcentral och tala om hur det är. Barn vars föräldrar är allergiska brukar ganska ofta bli det själva. Ge inte upp. Min son fick aerius och det är helt ofarligt att testa. Blir det bättre, ja då är det en allergi, blir det inte, så har ni i alla fall försökt.

Svar på tråden Ettåring sover mindre och mindre - hjälp!