• Charlotte 86

Sgi barn nr två

Hej!
    Jag är föräldraledig med vårt första barn och har planerat att vara hemma till maj-juni nästa år och då vill jag inte börja på heltid utan 75%. Vi vill gärna ha barn hyfsat tätt och har tänkt att försöka få en till i början av 2015. Säg att jag skulle lyckas bli gravid och få ett till barn i februari 2015, hur blir det då med min sgi? Får jag ha kvar samma som jag har nu eller har det gått för lång tid? Baseras den på 75%? Eller baseras den på något annat?

Sen har jag en annan fråga. Jag vill gärna ta ut fyra veckors semester i sommar och min arbetsgivare verkar inte kunna något om hur detta går till. Men man har väl rätt att avbryta sin föräldraledighet 3 gånger på 1 år? Hur går detta till?  Ska jag fylla i något blankett för detta eller ska min arbetsgivare fixa de?

Hoppas de inte blev allt för rörig! Mvh Charotte   

• Svar på tråden Sgi barn nr två
  • Försäkringskassan

Hej,

Många småbarnsföräldrar väljer att gå ner i arbetstid, vilket leder till lägre inkomster. Du får ändå föräldrapenning beräknad utifrån samma sjukpenninggrundande inkomst som du hade vid barnets födelse ända tills barnet fyller två år. Om du som är mamma blir gravid igen innan barnet uppnått ett år och nio månader, behåller du och den andre föräldern samma föräldrapenning också efter barnets tvåårsdag, även om er sjukpenninggrundande inkomst har sänkts.

Det innebär att den storlek på föräldrapenningen som gällde för det första barnet kommer att gälla också för nästa barn i minst två år.

Så länge ditt barn inte har fyllt ett år beräknas också sjukpenning och tillfällig föräldrapenning på din tidigare sjukpenninggrundande inkomst. När ditt barn fyller ett år kan den sjukpenninggrundande inkomsten sänkas till samma nivå som din faktiska inkomst. Det betyder att du i så fall får lägre ersättning när du till exempel är sjuk eller vårdar sjukt barn.

Du kan dock undvika att din sjukpenninggrundande inkomst sänks från ditt barns ettårsdag. Den ligger kvar på samma nivå som tidigare om du

inte arbetar alls och tar ut hel föräldrapenning minst fem dagar per vecka arbetar mindre än före barnets födelse och tar ut föräldrapenning som motsvarar minskningen i arbetstid studerar med studiestöd är anmäld som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen.

Du kan läsa mer om föräldrapenning och den sjukpenninggrundande inkomsten på följande länk.

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning_och_sjukpenninggrundande_inkomst/

Vad som gäller angående föräldraledighet och semester från arbetsgivaren står beskrivet i föräldraledighetslagen. Prata med ditt fack för att få veta vad som gäller.

Hälsningar
    Jane, handläggare

Svar på tråden Sgi barn nr två