Hur vet man när bröstet är tomt?
Har en 2-månaders pojke som vill amma med 2-3 timmars mellanrum dygnet runt. Har läst på flera ställen att man ska låta barnet amma färdigt på ena bröstet först och sedan byta till andra sidan, och sedan göra om det en gång till, för att vara säker på att barnet får i sig den kaloririka mjölken som kommer sist, och därmed håller sig mätt längre. Det vore ju skönt, speciellt på natten!
Men, min bebis verkar kunna äta sig mätt på bara ett bröst eftersom han ofta somnar ifrån och släpper bröstet. Jag har nu försökt få honom att fortsätta äta på andra sidan, det gick sådär, han halvsov. Men när jag skulle prova att byta tillbaka till första bröstet så sov han djupt, ville INTE öppna munnen!
Jag är sån att jag helst inte vill göra ett problem av något som kanske inte är det egentligen, han växer ju ordenligt och verkar må bra så därför har jag inte orkat oroa mig mer, men när jag läste att de håller sig mätta en längre stund tänkte jag att jag kanske behöver göra nåt annorlunda. Han är ju 2 månader nu och äter fortfarande lika ofta som när han var alldeles nyfödd.
Så, HUR
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-03 10:55
Jamen VAFAN, råkade trycka på en knapp som postade inlägget innan jag skrivit klart!!
I alla fall, en fundering är HUR man vet att bröstet är tomt? Jag menar, att det är kanske är därför han släpper bröstet och inte för att han är mätt? Jag tycker ju liksom inte att man behöver somna varje gång man blivit mätt.