• naturalmystic

Hur vet man när bröstet är tomt?

Har en 2-månaders pojke som vill amma med 2-3 timmars mellanrum dygnet runt. Har läst på flera ställen att man ska låta barnet amma färdigt på ena bröstet först och sedan byta till andra sidan, och sedan göra om det en gång till, för att vara säker på att barnet får i sig den kaloririka mjölken som kommer sist, och därmed håller sig mätt längre. Det vore ju skönt, speciellt på natten!

Men, min bebis verkar kunna äta sig mätt på bara ett bröst eftersom han ofta somnar ifrån och släpper bröstet. Jag har nu försökt få honom att fortsätta äta på andra sidan, det gick sådär, han halvsov. Men när jag skulle prova att byta tillbaka till första bröstet så sov han djupt, ville INTE öppna munnen!

Jag är sån att jag helst inte vill göra ett problem av något som kanske inte är det egentligen, han växer ju ordenligt och verkar må bra så därför har jag inte orkat oroa mig mer, men när jag läste att de håller sig mätta en längre stund tänkte jag att jag kanske behöver göra nåt annorlunda. Han är ju 2 månader nu och äter fortfarande lika ofta som när han var alldeles nyfödd.

Så, HUR 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-03 10:55
    Jamen VAFAN, råkade trycka på en knapp som postade inlägget innan jag skrivit klart!!

I alla fall, en fundering är HUR man vet att bröstet är tomt? Jag menar, att det är kanske är därför han släpper bröstet och inte för att han är mätt? Jag tycker ju liksom inte att man behöver somna varje gång man blivit mätt.

• Svar på tråden Hur vet man när bröstet är tomt?
  • viseversa

Men du har nog tillräckligt med mjölk för ett mål i ett bröst. Jag skulle inte haka upp mig på vad som sägs utan gå efter mitt barn. Han växer och mår bra så då kan du lita på att mjölken du har i ett bröst räcker bra. Ingen av mina barn jag ammat har behövt äta från båda brösten vid amning utan var mätta efter ett. Dom växte också och mådde bra.

• Hejs

Tror inte du behöver oroa dig. Jag har helammat tre barn till 6 månaders ålder och vad jag kommer ihåg har ingen av em orkat äa mer än ett bröst/måltid i den åldern ännu, det kommer när barnet blivit större och det ryms mera i magsäcken ? Tiden mellan måltiderna blir också längre när barnet blir lite större, sedan kortare igen när det börjar behövas kraftigare mat än barabröstmjölken. Sen om barnet växer och mår bra så är det ju ett ganska så säkert tecken på att du gör rätt.

• Flickan och kråkan

Han ammar om något relativt sällan skulle jag säga för åldern och växer dessutom bra. Han blir mätt på ett bröst. Inte svårare än så .

• Dr Mupp

Bröstet blir adrig tomt. Så fort trycket i mjölkgångarna minskar så går det en signal till hjärnan att mer mjölk behövs. 

Vill han bara amma ett bröst åt gången så räcker det ju uppenbart.  

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • johannawe

Det kommer vissa tillväxtperioder när bebisarna behöver öka mjölkproduktionen, vid de tillfällena kan det vara bra att mata oftare/från båda brösten. Mellan tillväxtperioderna när tillgång

• johannawe

Texten klipptes... När tillgång

• Klycka

Min son "sa till" om bröstet blev "tomt" i den ålder (dvs det kom inte tillräckligt enligt hans smak) genom att vifta,ibland skrika och "trampa" med händerna på bröstet. Ibland räckte ett bröst ibland inte, var olika. Han fick styra helt och enda gången jag egentligen "tvångsmatade" honom och trugade på mer mat var när jag hade mjölkstockning för att han var effektivare än pumpen. Idag när han är nästan 1 år så släpper han bröstet när det är "slut" och makar sig själv över till andra sidan om han vill ha mer

• FrkJenny

Men, han håller sig ju redan mätt längre.
    Att behöva amma så sällan som med två-tre timmars mellanrum är att hålla sig mätt länge. Normalvariationen är att amma mellan några gånger/timma till c:a var tredje timma så han ligger på bortre änden av skalan redan som det är men har ett fullständigt normalt amningsmönster.
    Snart nog kommer han förmodligen snarare vilja minska tiden mellan amningarna då han kommer in i en ökningsperiod och behöver få dig att producera mer mjölk, och det är också fullständigt normalt. Och önskvärt.

Och som andra säger så blir brösten aldrig helt tomma. Att han får i sig av den tjockare mjölken (som inte bara kommer sist utan tydligen i flera omgångar under amningen) märker du snarare på att han växer som han ska och bajsar som han ska. :)

• skogsvitter

Han äter ju redan i dagsläget med väldigt långa mellanrum, 2-3 timmar är vad många tvärtom önskar sig eftersom många bebisar ammar betydligt oftare än så. Att tro att en bebis någonsin kommer amma ännu mer sällan, eller att de ammar mer sällan bara för att man trugar i dem fast de egentligen är mätta, det är bara dumt. Njut och var nöjd med den situation ni har, det finns inget problem!

Angående din egentliga fråga, dvs hur man vet att bröstet är tomt, så är svaret att det blir aldrig tomt. Men när bebisen släpper så har bebisen ammat klart. Du behöver inte göra på något annorlunda sätt än du redan gör, han visar ju oerhört tydligt att han är proppmätt då han de facto inte vill äta mer fast du trugat och försökt att få honom att ta nästa bröst också (nästa bröst innehåller ju dessutom förmjölk till en början, vilket ju inte alls ger den önskade effekten du vill ha, även om han skulle vilja amma mer på det).

Angående det du hört, att byta bröst och sedan byta tillbaka igen för att de ska få i sig den feta mjölken, det har jag aldrig någonsin hört talas om förut. Och jag är ändå mycket, mycket insatt i amning och hur det funkar. Du måste ha missuppfattat, eller så har den du hört det av missuppfattat. Så det där kan du bara glömma igen, det stämmer öht inte. Den tunna mjölken kommer först, sedan den feta mjölken. Därför skulle den sortens amning innebära att det framförallt är mängden tunn mjölk (laktosrik mjölk) som ökar för bebisen, inte den feta mjölken. I synnerhet när han ändå bara somnar ifrån och inte ammar klart när du gör så.

• naturalmystic

tack för alla svar! känns skönt att veta att jag inte gör helt galet!
    det här med amning gör mig rätt förvirrad tror jag, det är så mycket jag undrar, och ju mer jag läser desto fler frågor dyker upp! det började nog med att jag googlade grönt bajs av nyfikenhet, och hamnade på babycenter's sida där det stod att det betyder för snabb tarmpassage, vilket orsakas av att bebisen mest får i sig förmjölk med hög halt laktos. då blir bebisen gasig i magen (som jag tycker han är, speciellt på natten verkar han ha det jobbigt) och kan få magknip. det var nog där det stod dels att man skulle amma tills bröstet var tomt, dels att man skulle hålla på och byta från sida till sida.
    men jag tyckte också det lät bakvänt, då blir det ju egentligen mest förmjölk han får i sig ändå, som Skogsvitter säger! 

• skogsvitter

Grönt bajs kan bero på det, men det kan också bero på många andra saker och är väldigt vanligt. Det betyder inte att något nödvändigtvis är på tok. Men hur länge ammar han varje gång? Om du vill försäkra dig om att han verkligen får i sig tillräckligt av det festa, få försök istället amma längre på samma bröst.

• Flickan och kråkan
    naturalmystic skrev 2013-06-03 17:28:48 följande:
    tack för alla svar! känns skönt att veta att jag inte gör helt galet!
    det här med amning gör mig rätt förvirrad tror jag, det är så mycket jag undrar, och ju mer jag läser desto fler frågor dyker upp! det började nog med att jag googlade grönt bajs av nyfikenhet, och hamnade på babycenter's sida där det stod att det betyder för snabb tarmpassage, vilket orsakas av att bebisen mest får i sig förmjölk med hög halt laktos. då blir bebisen gasig i magen (som jag tycker han är, speciellt på natten verkar han ha det jobbigt) och kan få magknip. det var nog där det stod dels att man skulle amma tills bröstet var tomt, dels att man skulle hålla på och byta från sida till sida.
    men jag tyckte också det lät bakvänt, då blir det ju egentligen mest förmjölk han får i sig ändå, som Skogsvitter säger! 
    Har man för mycket mjölk så att de enbart får i sig den första så ska man INTE byta en massa gånger utan BLOCKAMMA (= amma från samma bröst flera amningstillfällen på raken).
Svar på tråden Hur vet man när bröstet är tomt?