• qosmo

grillkrydda i maten? till 9 månaders...

HEj alla!

Jo de e så här att min lilla tös har bara fått burkmat tills nu..igår fick hon smaka på pannkaka..
    Idag tänkte jag göra min fläskfile gryta som jag tänkte mosa till henne..
    Men när jag läste runt nu så står att att man inte får använda kryddor med salt i.

Så klart tänkte jag inte ha salt i grytan..men när jag läste på grillkryddan (santa maria) så står att de att de e över 50 procent salt i det :S Å utan den så smakar inte maten mkt..
    Har inte mkt andra kryddor hemma heller..:(

ÄR detta någor ni vet nåt om? e de ett absolut nej med grillkryddor??

Kan säkert bara steka nåra köttbitar å potatis till henne å mosa men har nästan inga kryddor utöver å blanda i..möjligen vitlökspulver??
    Har bara vanligt smör..å de e de ju salt i..
    Hur gör ni med maten??

Tack på förhand! 

• Svar på tråden grillkrydda i maten? till 9 månaders...
  • pellepelle

Salt som är i matvaror som smör behöver du inte oroa dig för. Det är inte farligt för barn att äta salt så länge de inte får i sig en högra salthalt än kroppens naturliga. Det vill säga du bör inte tillsätta salt till maten (exempelvis genom grillkrydda) men du behöver inte exkludera vanliga råvaror som har salt i sig

• Lena

Vitlökspulver och smör funkar bra. Vi använde förutom örtkryddor mycket spiskummin, ingefära, peppar och vitlök.

• qosmo

Okej då kanske man kan mosa potatis med kött å lite vitlökspulver å paprika pulver lr nåt..så de iaf smakar lite mer =) tack för svaren! :)

• Lena

Tillsätt någon grönsak så får du smak från det med.

• Jkpg Deluxe

Till fläskfile kan du kanske ta exv. banan, rosépeppar, ananas, mango eller nått annat gott som passar till det köttet? Jag har använt en del frysta kryddor i början också...förutom torkade...som tex findus frysta kryddor! kolla i frysdisken! :)

• skogsvitter

Grillkrydda förekommer öht inte i vårt hem, men ja jag visste detta. Använd riktiga kryddor istället

Svar på tråden grillkrydda i maten? till 9 månaders...