• isen

    Svullet vid byte av örhängen!

    Min dotter tog hål i öronen för ett par månader sen, med pistol. Hade läkörhängena i ca 7-8 veckor innan vi bytte till silver. Bytet var inga problem och jag upplevde att det mer sällan blev varigt kring hålen. Läste sedan att det skulle vara bättre ur allergisynpunkt med plast så vi köpte ett par och skulle byta nu i morse efter ytterligare 2 veckor.
    När jag tog ut de gamla och tvättade såg jag lite var just i hålen, tyckte ändå det såg helt okej ut annars, ingen svullnad. Problemet var att det blev svullet när jag tvättat, så pass att vi inte fick in de nya utan att det gjorde jätteont. Kom även lite blod ur ena, stack väl till när jag inte hittade rätt. Så jag tvättade ordentligt med sprit och lät det vara. Skickade henne på skolan utan örhängen och sa bara till henne att inte röra vid hålen.

    Frågan är... är det för sent nu? Jag tänkte att om svullnaden lägger sig kanske vi får dit dem ikväll. Vad tror ni är bäst att göra?

  • Svar på tråden Svullet vid byte av örhängen!
  • faithfully

    Så blev det för mig när jag tog hål i 8-års åldern. Fick skippa det, provade igen när jag var 18 men det blev svullet och vätskade. Problemet är att det ofta pillas i det mer än man tror, även om man är 18 år ;) hehe. Jag skulle ha låtit det där vara, hur gammal är hon nu?

  • isen

    Okej. Tack för den synpunkten.
    Men nu vill hon så gärna ha kvar sina örhängen, så vi ska nog ge det en chans till innan vi låter dem vara ifred, beroende på hur det ser ut ikväll.

    Någon annan som varit med om det här, och vet om det finns någon möjlighet att få dit dem igen?

  • isen
    faithfully skrev 2013-06-04 10:11:26 följande:
    Så blev det för mig när jag tog hål i 8-års åldern. Fick skippa det, provade igen när jag var 18 men det blev svullet och vätskade. Problemet är att det ofta pillas i det mer än man tror, även om man är 18 år ;) hehe. Jag skulle ha låtit det där vara, hur gammal är hon nu?

    Jag tror att hon varit duktig på att inte pilla. Hon har varit väldigt noggrann med allting, och med att rengöra 2 gånger per dag åtminstone första 5-6 veckorna, för hon är rädd för att det ska vara farligt om det blir infekterat. Men funkar det inte så funkar det inte, ska absolut inte forcera det.
    Hon är 7 år. Tog själv när jag var kring 13, och har haft lite problem när jag använt billiga örhängen och blivit svullen och varig, men de har inte växt igen trots att jag tagit ut dem pga infektion och varit utan i ganska långa perioder. Vi får se hur det går!

  • Zoja

    Använd aldrig sprit för att rengöra piercingar! Koka hellre en koksaltlösning. Och ta för guds skull inga fler piercingar med pistol! Gå till en riktig piercingstudio där de vet vad de gör och kan ge bra och proffessionella råd.

    Men iallafall, testa badda öronen ett par minuter i en varm koksaltlösning och se om det går att få in ett örhänge då. Låt det annars läka ihop helt och gå sedan till en piercingstudio där de kan göra nya hål bakom ärrvvävnaden. Det kostar mer men det är värt det. 

  • Petrol

    Har ni möjligen bytt från stift till ringar? Det brukar kunna irritera en del, och pistol är ingen höjdare det heller egentligen.

    Kan ju också vara nån ojämnhet, eller liten grej som fastnad på örhänget som rivit upp ett litet sår bara.

    Koksalt och att låta det vara är grejen.

  • Mineralvatten

    men snälla du varför tog du med pistol och inte hos en piercare som arbetar sterilt????

  • Mineralvatten
    Zoja skrev 2013-06-19 17:19:16 följande:
    Använd aldrig sprit för att rengöra piercingar! Koka hellre en koksaltlösning. Och ta för guds skull inga fler piercingar med pistol! Gå till en riktig piercingstudio där de vet vad de gör och kan ge bra och proffessionella råd.
    nja man ska gå till en piercare som arbetar sterilt, vilket tyvärr alla piercare inte gör.
  • Sölve

    Låt det läka ihop och gör det ordentligt hos någon som arbetar sterilt med riktiga piercingnålar.
    Pistolerna är INTE sterila och kan sprida bakterier och blodsmitta, dessutom är läksmyckena för korta och vävnaden krossas vid håltagningen istället för det fina snitt man får av en nål, det förlänger läktiden och ökar risken för infektioner och keloidbildning. (Keloid är en slags ärrvävnad som växer och kan bilda stora knölar.) 

  • Mineralvatten

    och nej man ska inte använda alsolsprit eller liknande på en piercing SÅKLART, det avråder t o m piercare som jobbar sterilt ifrån.
    jösses.

  • Zoja
    Mineralvatten skrev 2013-06-27 14:03:54 följande:
    nja man ska gå till en piercare som arbetar sterilt, vilket tyvärr alla piercare inte gör.
    Jag förutsätter att man jobbar proffessionellt på en riktig piercingstudio, annars tycker jag inte man kan kalla det för det.
  • Mineralvatten
    Zoja skrev 2013-06-27 16:12:35 följande:
    Jag förutsätter att man jobbar proffessionellt på en riktig piercingstudio, annars tycker jag inte man kan kalla det för det.
    det finns en hel del som inte arbetar sterilt ja.
  • Grappa

    Prova stick in örhänget från baksidan istället så öppnar det sig lättare, sen kan du enkelt stoppa in dem framifrån igen.

  • häxvrål

    Håll inte på och byt örhängen så mycket, de behöver förmodligen inte tvättas heller. Min dotter har haft hål i öronen sedan i februari, och hon får ha ett par örhängen i plast, vi håller inte på och byter. Gjorde också misstaget i början och satte in silverörhängen, men det verkar hon inte tåla, så nu får hon ha sina i plast ett tag till.

  • Paragraf

    Hmm om de drar i hop sig och kommer det blod och sårvätska ur hålen så verkar de inte vara ordentligt läkta... byt inte om det absolut inte är nödvändigt...  Ett nytt ämne kommer då i kontakt med "öppet sår" .. kroppen börjar bilda antikroppar mot ämnet och där kommer en överkänslighet på köpet.

Svar på tråden Svullet vid byte av örhängen!