• Anonym (Orolig)

Planerar barn men kommer att få gå ner i tid på min tjänst?

Hej, jag har en fundering, vi håller på att försöka bli med barn (fick ett sent missfall i februari så har försökt igen sedan dess), och just nu jobbar jag 100 %. Nu är det så att min tjänst kommer att försvinna till viss del och jag kommer, om jag vill, att få ha en tjänst på 50 % på företaget. Detta blir väl om några månader som det ser ut nu. Vad händer då med mitt SGI?! Kommer den att baseras på min 50% tjänst eller kan jag ändå få SGI på tiden jag jobbat 100 % (vilket jag gjort sedan jag slutade gymnasiet för 10 år sedan utan avbrott även om det varit på olika företag).

Nu är jag inte gravid ännu men förhoppningsvis snart igen. Om jag skulle bli gravid nu så kanske det skulle handla om en period på 5 månader där jag kommer jobba 50 % innan beräknad BF ungefär.

Tack på förhand! MVH/Orolig!     

• Svar på tråden Planerar barn men kommer att få gå ner i tid på min tjänst?
  • Försäkringskassan

Hej!

Om den nya arbetsomfattningen förväntas vara i mindre än 6 månader och du återgår stadigvarande i arbete på heltid igen efter det så påverkar detta inte din sjukpenninggrundande inkomst. För att vara säker på att skydda inkomsten kan man även skriva in sig på arbetsförmedlingen och stå som arbetssökande upp till 100% eller om du har rätt till a-kassa stämpla de dagar du inte arbetar.

Man har även som gravid mamma rätt att avbryta arbete helt eller minska i arbetstid 6 månader innan beräknad födsel utan att ens sjukpenninggrundande inkomst påverkas förutsatt att man stadigvarande arbetat heltid i mer än 6 månader.

Hälsningar

Agda, handläggare

• Anonym (Orolig)

Tack för ditt svar! Hm, så om jag skulle jobba på 100% fram till åtminstone 6 månader innan beräknad BF så beräknas föräldrapenningen på det, eller är det BARA om tanken är att jag ska börja jobba 100 % efter föräldraledigheten. Och hur menar du med att jag själv kan gå ner i tid? Många frågor nu :)

• Försäkringskassan

Hej!

Om du blir gravid på nytt och endast arbetar 50 % och inte är arbetsökande för heltidsarbete beräknas din föräldrapenning på inkomst av 50% arbete.

För att skydda sin inkomst av heltidsarbete ska man vara arbetsökande på Arbetsförmedlingen för heltidsarbete.

Om du hinner arbeta heltid 6 månader innan beräknad förlossning och dessförinnan arbetat 50 % beräknas troligtvis din sgi på ditt heltidsarbete.

Har man varit i arbete stadigvarande i 6 månader och blir gravid kan man som blivande mamma minska ner sin arbetstid eller sluta arbeta helt 6 månader före beräknad förlossning.

Här kan du läsa mer

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/3b1a7086-9fcd-4e06-846f-09f8257fc2c7/ff_4070_foraldrapenning120320.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=3b1a7086-9fcd-4e06-846f-09f8257fc2c7&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/29678a42-fdae-4c02-9c9a-11cfb00333bb/4080-B-Sjukpenninggrundande+inkomst-+studerar20111222.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=29678a42-fdae-4c02-9c9a-11cfb00333bb&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0

Hälsningar

Asta, handläggare

Svar på tråden Planerar barn men kommer att få gå ner i tid på min tjänst?