• päronkagge

Vaccination mot hepatit??

Hur har ni andra gjort med vaccinering till era barn då ni rest utomlands till typ Grekland/Turkiet?? På vår vårdcentral sa de att det inte behövdes men nu har jag hört olika!!

• Svar på tråden Vaccination mot hepatit??
  • evaoregon
    ummabdilleh skrev 2013-06-04 22:03:18 följande:

Vi åkte till Marocko, men mödravårdcentralen sa till mig redan när jag var gravid att ena av mina hemländer är det vanligt ha tuberkulos i så hon sa att pågrund av mina gener, kan även barnet, barnen få detta, eftersom vi har samma blod
    Ja, Marocko är ett högrisk land med mer än 100 fall av tbc per 100 000 invånare.
  • ummabdilleh
    evaoregon skrev 2013-06-04 22:07:08 följande:
    Ja, Marocko är ett högrisk land med mer än 100 fall av tbc per 100 000 invånare.

Ok, plus det gör inte saken bättre att utlänningar från vissa länder med har det i generna som barnmorskan sa
  • mandelblomma
    ummabdilleh skrev 2013-06-04 22:13:24 följande:

Ok, plus det gör inte saken bättre att utlänningar från vissa länder med har det i generna som barnmorskan sa
    har det i generna?
    TBC??
  • ummabdilleh
    mandelblomma skrev 2013-06-04 22:14:56 följande:
    har det i generna? TBC??

Ja så sa barnmorskan , att utlänningar från vissa länder, inräknat var jag kommer från är riskzon och har större chans att få det och darför borde vaccineras innan man reser
  • mandelblomma
    ummabdilleh skrev 2013-06-04 22:19:20 följande:

Ja så sa barnmorskan , att utlänningar från vissa länder, inräknat var jag kommer från är riskzon och har större chans att få det och darför borde vaccineras innan man reser
    ja men det är ju inte i generna på det sätt utan för att barnen då exponeras för fler potentiella smittbärare.
  • Dixie

Vi har vaccinerat barnen med Twinrix, känns bra att ha det skyddet och så varar det i 20 år!

• ummabdilleh
    mandelblomma skrev 2013-06-04 22:20:41 följande:
    ja men det är ju inte i generna på det sätt utan för att barnen då exponeras för fler potentiella smittbärare.

Ingen aning,.gick samtidigt veta att även utlänningar från vissa länder kan ha en ärftlig blodsjukdom som man även kan föra.över till sina barn, framtida barn och kvinnor som har den har 25% chans att få missfall om de har den, även deras barn om de har den har stor.risk att dö innan de fyller 1 år. I alla fall testade jag.mig mot detta och fick veta att jag har detta med
  • mandelblomma
    ummabdilleh skrev 2013-06-04 22:25:37 följande:

Ingen aning,.gick samtidigt veta att även utlänningar från vissa länder kan ha en ärftlig blodsjukdom som man även kan föra.över till sina barn, framtida barn och kvinnor som har den har 25% chans att få missfall om de har den, även deras barn om de har den har stor.risk att dö innan de fyller 1 år. I alla fall testade jag.mig mot detta och fick veta att jag har detta med
    jo fast den sjukdomen är en helt annan och har inget med TBC att göra.
    Ville bara inte att du ska tro att man har det i generna, din barnmorska har förklarat dåligt verkar det som.
    Det är exponeringen som ökar om man har släktingar man besöker i sina hemländer som kan ha TBC på ett annat sätt än vi  Sverige.
  • ummabdilleh
    mandelblomma skrev 2013-06-04 22:28:47 följande:
    jo fast den sjukdomen är en helt annan och har inget med TBC att göra. Ville bara inte att du ska tro att man har det i generna, din barnmorska har förklarat dåligt verkar det som. Det är exponeringen som ökar om man har släktingar man besöker i sina hemländer som kan ha TBC på ett annat sätt än vi  Sverige.

Ok, så är det nog
  • evaoregon
    mandelblomma skrev 2013-06-04 22:28:47 följande:
    jo fast den sjukdomen är en helt annan och har inget med TBC att göra.
    Ville bara inte att du ska tro att man har det i generna, din barnmorska har förklarat dåligt verkar det som.
    Det är exponeringen som ökar om man har släktingar man besöker i sina hemländer som kan ha TBC på ett annat sätt än vi  Sverige.

Det verkar dock vara så att vissa människor faktiskt har en större risk att drabbas av tuberkulos än andra, men i det här fallet så beror nog vaccineringen på att man riskeras att smittas om man under lång tid vistas bland lokalbefolkningen i ett land där sjukdomen är vanlig.

"Vissa människor löper större risk än andra att smittas av tuberkulos, medan andra följaktligen kan ha viss genetisk resistens mot sjukdomen.  Det hävdar en forskargrupp som fått sin studie publicerad i Nature Genetics.

Gendata från friska och sjuka personer från Ghana har jämförts och man kunde med hög säkerhet identifiera en region på kromosom 11. Regionen finns i närheten av WT1, en gen som fått sitt namn av njurcancerformen Wilms tumör där den spelar en betydande roll."

När man upprepade studien på gambiska, indonesiska och ryska tuberkulosfall och kontroller ökade signifikansnivån ytterligare.

• mandelblomma
    evaoregon skrev 2013-06-04 22:37:36 följande:

Det verkar dock vara så att vissa människor faktiskt har en större risk att drabbas av tuberkulos än andra, men i det här fallet så beror nog vaccineringen på att man riskeras att smittas om man under lång tid vistas bland lokalbefolkningen i ett land där sjukdomen är vanlig.

"Vissa människor löper större risk än andra att smittas av tuberkulos, medan andra följaktligen kan ha viss genetisk resistens mot sjukdomen.  Det hävdar en forskargrupp som fått sin studie publicerad i Nature Genetics.

Gendata från friska och sjuka personer från Ghana har jämförts och man kunde med hög säkerhet identifiera en region på kromosom 11. Regionen finns i närheten av WT1, en gen som fått sitt namn av njurcancerformen Wilms tumör där den spelar en betydande roll."

När man upprepade studien på gambiska, indonesiska och ryska tuberkulosfall och kontroller ökade signifikansnivån ytterligare.

man tror då att det är mängden av exponering det egentligen handlar om.
  • ummabdilleh
    evaoregon skrev 2013-06-04 22:37:36 följande:
    Det verkar dock vara så att vissa människor faktiskt har en större risk att drabbas av tuberkulos än andra, men i det här fallet så beror nog vaccineringen på att man riskeras att smittas om man under lång tid vistas bland lokalbefolkningen i ett land där sjukdomen är vanlig. "Vissa människor löper större risk än andra att smittas av tuberkulos, medan andra följaktligen kan ha viss genetisk resistens mot sjukdomen.  Det hävdar en forskargrupp som fått sin studie publicerad i Nature Genetics.  Gendata från friska och sjuka personer från Ghana har jämförts och man kunde med hög säkerhet identifiera en region på kromosom 11. Regionen finns i närheten av WT1, en gen som fått sitt namn av njurcancerformen Wilms tumör där den spelar en betydande roll." När man upprepade studien på gambiska, indonesiska och ryska tuberkulosfall och kontroller ökade signifikansnivån ytterligare.

Ja det var så jag uppfatta barnmorskan när hon förklarade, både jag och min man kommer från såna länder
  • Anne69

Åter till frågan.....
    Vi har vaccinerat barnen med Twinrix och också vaccinerat oss själva mot Hep B (hade tagit gamla Havrix-sprutan). När man väl har gjort detta slipper man fundera och när det är dax att fylla på ansvarar de själva för det!

När jag var barn tog man alltid en gammaglobulin-spruta när man åkte till Grekland, så det känns egentligen helt naturligt att ta dessa vaccinationer och skönt att man inte måste göra det inför varje resa.  

• päronkagge
    Anne69 skrev 2013-06-05 10:07:22 följande:
    Åter till frågan.....
    Vi har vaccinerat barnen med Twinrix och också vaccinerat oss själva mot Hep B (hade tagit gamla Havrix-sprutan). När man väl har gjort detta slipper man fundera och när det är dax att fylla på ansvarar de själva för det!

När jag var barn tog man alltid en gammaglobulin-spruta när man åkte till Grekland, så det känns egentligen helt naturligt att ta dessa vaccinationer och skönt att man inte måste göra det inför varje resa.  

Tack för tipsen :)
  • evaoregon
    Anne69 skrev 2013-06-05 10:07:22 följande:
    Åter till frågan.....

Jag håller med.  Hela familjen är vaccinerad mot både hepatit A och B.  Bra att ha och så slipper man fundera över det.
Svar på tråden Vaccination mot hepatit??