• MalinEddie

Får ert barn sova i er säng om det önskar?

Om ert barn önskar sova i er säng istället för i sin egen, får det göra det eller skulle ni inte tillåta att barnet sov någon annanstans än i sin egen säng? Kanske är det inte så enkelt och beror på situationen och omständigheterna i övrigt?

Omröstningen gäller samsovning i samma säng för att förenkla det hela lite och hur ni tänker kring det. Man kan samsova på flera sätt men här handlar det alltså om den form där de vuxna delar samma säng som barnet. Skulle ni välja en annan variant, rösta på annat.
    Har ni flera barn och inte tänker likadant, rösta för det barn som är yngst.

Berätta gärna hur gammalt barnet är och varför ni tänker som ni gör.

Avskyr CIO-metoder.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får ert barn sova i er säng om det önskar?
  • pluvdo

Sonen är tre år och han får sova här ifall han vaknar på natten och lägger sig i min säng, men jag vill att han somnar i sin egen säng och jag ser helst att han sover i sin säng hela natten. För bådas skull.

• ApanApansson

Ja självklart, skulle aldrig neka mina barn närhet!
    2.5 åringen sover i sin säng som står intill vår, och 4 månaders sover mestadels hos oss i sängen.
    Jag förstår inte hysterin med att stöta bort sina ungar så fort..

• narie24

Oj verkar som de flesta har sina barn hos sig. Här kommer 4-åringen in till mig varje natt runt 12-tiden. Hon sov hela natten i sin säng fram till ca 2,5 år (då kom lillebror). Lillebror 1,5 sover än så länge i spjälsäng i eget rum. Båda barnen har sovit själva från start, och då sovit bra utan några problem. Men som sagt, efter 2,5 verkade dottern behöva mer närhet. Nu vägrar hon sova själv. Jag önskar att jag fick sova själv. Sover jättedåligt med ngn intill. Speciellt ngn som pratar i sömnen, viftar och rör sig. Men det är smällen man får ta antar jag?

• ump

Sexåringen sover i sin säng som står precis jämte vår. Jag och tvååringen delar på en dubbelsäng, men jag har lagt ett par kuddar emellan oss så hon håller sig på sin halva. Jag kan inte sova om någon sover för nära mig, så hade de velat sova precis jänte mig med kroppskontakt hade jag sagt nej.. Däremot myser vi alltid en stund innan vi somnar och håller ofta varandra i handen.

• Emelie578

Ja, känns självklart för oss!

Samsov helt första året, först när hon fyllt 1 fungerade det att natta i egen säng (som står bredvid vår). Dottern väljer själv vart hon vill somna, ibland i sin säng, ibland i vår. Ibland sover hon hela natten i sin säng men oftast kryper hon upp till oss någon gång under natten om hon somnat i sin egen säng. Ibland tycker hon det blir för varmt hos oss och kryper själv ner i sin egen säng på natten Glad

* Liv Linnéa 20110815
  • min hemlighet

barnen ska somna i sin säng (aldrig några problem) men oftast kommer lillasyster intassandes under natten, hon får självklart stanna! storebror vill bara sova hos oss när han är sjuk

• Sodaspring

Samsover med 1,5-åringen, de andra två (5 och 7 år) kommer in ibland. De fick egna sängar vid 2-årsåldern, de kommer in kanske 1 gång i månaden. Ibland sover alla i samma säng, då blir det varmt...

• MajaMu

Mina pojkar (2 och 5) somnar i sina sängar. Femåringen tassar över till mig ungefär hälften av nätterna, oftast på morgontimmarna. Det får han så klart göra. Om tvååringen också kommer, händer väldigt sällan, brukar jag dea fram min madrass och sova på den, och pojkarna får då sova i min säng. Den är bara 140 cm så det blir för trångt med alla tre. Ibland, om de ber om det eller om vi varit borta länge från varandra eller nån är sjuk brukar jag sova på madrass i deras rum.

• Butterscotch

När de var små fick de sova var som helst, så länge de somnade helt enkelt. Det brukade innebära samsovning i vår säng. Nu när barnen är 3 och 6 vill jag att de somnar i sina egna sängar, men vaknar de på natten får de komma över om de vill.

• Linmin

Våran tre- och femåring kommer över nån gång ibland på natten, och givetvis får dom lägga sej hos oss.. 

Svar på tråden Får ert barn sova i er säng om det önskar?