• Aprilbarn95

18 barre o steril?

Jag är 18 år och ja, jag vet .varför oroar jag mig för sådant nu . Men nu är det såhär att jag och min pojkvän har haft oskyddat i ca 8 månader och det har inte hänt ett skvatt. 8 månader är kanske inte så jätte mycket men jag blir orolig över att jag kan vara steril på något sett. Har en tjej kompis som haft anorexi under ett antal år och hon har blivit gravid på direkt. Alla i min omgivning blur gravida på en gång . Men för mig känns det som att det är helt omöjligt . Har haft bulimi i ca 4 år och sen så tror jag att jag kanske har någon inflamation i äggstockarna . Kan väl kanske vara därför? Tänker på detta ganska mycket då jag vill ha barn . Så detta är ganska jobbigt .bör jag oroa mig över att något är fel ?? Och finns det Någon med liknande erfarenheter ?

• Svar på tråden 18 barre o steril?
  • LinneaJosie

Försöker ni aktivt skaffa barn nu? Om inte så är det inte så smart att köra oskyddat.

• Zayco

Vill du bli gravid och ha ett barn eller experimenterar du bara med din fertilitet? Hälsosamt liv är en bra grund för att skaffa barn och bli gravid, och om du har bulimi så kan det vara det som står i vägen för det.

• Barnlangtan

Har du regelbunden mens? Om du har det är det så är det rätt så sannolikt att även din ägglossning är regelbunden. "Felet" ligger i så fall antagligen inte hos dig (i alla fall inte i dina ägganlag/äggstockar). Det finns massvis med faktorer som kan spela in att man inte blir gravid. Men i det här fallet - om du har regelbunden mens - så tror jag att det snarare kan ligga hos din pojkvän. Kan enkelt testas genom ett spermaprov. Om det är så att du inte har regelbunden mens kanske du har PCO? Det kan nämligen försvåra ens chanser att bli gravid.

Det låter i TS att ni inte riktigt planerar barn, skulle därför råda dig/er att börja skydda er (finns massor med metoder, kondom eller piller är inte de enda alternativen som finns). Om det däremot är så att ni verkligen planerar barn så kan det faktiskt vara så att ni helt enkelt haft otur och prickat in fel dagar. Tänker ändå att du (ni?) är fortfarande relativt unga och en fertilitetsutredning går man inte igenom frivilligt, vissa landsting påbörjar inte ens en fertilitetsutredning om man är under en viss ålder.

Förlåt att mitt svar är lite rörigt, men som sagt, det finns mycket som spelar in att man inte blir gravid. Det beror inte alltid på tjejen/kvinnan - tänk på att man måste vara två för att det ska klaffa!  

Seize The Day
Svar på tråden 18 barre o steril?